Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

2 operativsystem på samma hårddisk

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2004-09-05

Skrivet 11 jan 2005, 09:12

Jag kör idag XP uppgraderat från Windows 2000.
Kan jag återinstallera Windows 2000 och ha två operativsystem på
samma hårddisk? Och i så fall är det möjligt att endast installera ett enda
program på 2000 installationen utan att det skapar konflikter med XP installationen?

0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 11 jan 2005, 10:28

Operativsystem måste installeras i den ordning som de kom ut på marknaden, dvs 2000 före XP. Annars är det möjligt att ha två operativsystem på datorn och man väljer vid uppstarten vilket man vill köra.

0

Medlem är utloggad   Lars2W2 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2003-09-01

Skrivet 11 jan 2005, 10:45

Delfråga två: Det går att ha ett och endast ett prog uppe i W2K, men operativsystemen måste ändå ha separata program- och systemmappar.

Annars går det att följa efter med en installation av ett äldre operativ, men det är inte lätt. Sök här på Eforum, så hittar du info.

Men i dina kläder, med en uppgraderad W2K, skulle jag börja om helt med W2K rent och sedan XP i en annan mapp/partition.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 17 jan 2005, 09:30

Jag kanske borde redogöra för bakgrunden till min fråga.
Jag har införskaffat en videoconverter Convert X vars programvara inte fungerar. Jag får en blå skärm. Förmodligen beror det på olika kollisioner. Min tanke var att för att slippa formatera hårddisken så kunde jag installera W2K på en annan hårddiskt i datorn och sedan installera ConvertX programmet på den hårddisken och därigenom spara en massa arbete.

0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 18 jan 2005, 08:09

Det låter som en bra ide i princip. Men det kan vara lite knepigt att installera ett äldre operativsystem efter ett nyare, därför att det då inte ordnas automatiskt med en lista (boot.ini) som visas vid uppstarten där man kan välja vilket operativsystem man vill starta. Man kan ordna en själv men det är lite besvärligt. Men om du söker på Eforum efter boot.ini så bör du kunna hitta information om det.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 19 jan 2005, 15:09

Hej igen,

Jag kanske har snubblat över lösningen.

Från Windowsnytt

En dator i datorn
VMware Workstation for Windows 5.0 Build 11888 Beta [engelska, 51 530kB, gratis]
VMware fungerar som ytterligare en dator i din dator. Här kan du installera ett operativsystem, vilket du vill, och sedan använda programmet som om det vore en separat maskin. Du kan exempelvis köra Linux i ett fönster i Windows (eller tvärtom!), eller flera olika uppsättningar av virtuella Windows-burkar. Bland nyheterna i version fem finns bland annat utökade möjliger för snapshot-funktionen, samt förbättrat stöd för usb-enheter.

mvh

ron

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket