Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ta bort kopieringsskydd


Cheater

Rekommendera Poster

det verkar bara komma en massa smörja men ifall nån som har nåt vetteigt att säga d.vs besvara min fråga så får ni gärna skriva här men

Ursäkta, men du kommer inte att få något svar här. Eftersom om någon svarar, så bryter de mot eforums regler, och tråden kommer att tas bort av moderator.

 

Det finns andra forum där du säkert kan få svar på din fråga, och så finns ju google förstås. Men på eforum? Nej!

 

OT: Prova med att använda stor bokstav punkt, och korrekt meningsbyggnad. Då detta forum inte bara består av dina 15-åriga msn-chattande polare. Vi som är lite till åren har svårt att läsa fjortisspråk.

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som tjötar men vissa (Eforum och många av dess medlemmar) anser väl att det inte spelar någon roll att det är lagligt att bränna för privat bruk. De tycker ändå inte att det är OK. Jag personligen tycker att diskussioner som håller sig inom lagens ramar borde vara tillåtna men respekterar ändå att Eforum ändå valt att förbjuda allt vad piratkopiering heter.

 

Eftersom ingen här vill svara på din fråga Cheater och många dessutom gör sig lustiga över ditt första inlägg kan jag bara hänvisa dig till Piratbyron eller något liknande. (Kolla Google.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag var tydligen inte riktigt klarspråkig, men jag ska försöka vara det nu, alltså:

 

Ifall ni inte tänker svara på min fråga behöver ni inte skriva något inlägg här!!!

 

Ifall det är någon som vill svara men inte vill bryta mot eforums regler så får ni gärna maila något bra tips till mig på: nocke90@yahoo.se

 

Och desutom, hur kan eforum ha avstått från piratkopiering när dom har ett forum som heter CD-bränning.

 

Och vad google beträffar så har jag sökt på varenda sökmotor jag känner till på internet utan att ha fått en enda bra träff som leder till ett program som funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och desutom, hur kan eforum ha avstått från piratkopiering när dom har ett forum som heter CD-bränning.

Det går att bränna annat än sånt man inte får bränna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Och desutom, hur kan eforum ha avstått från piratkopiering när dom har ett forum som heter CD-bränning.

 

Nu förstår jag inte. Vad jag vet finns det inte något som helst likhetstecken mellan CD-bränning och piratkopiering. Jag bränner rätt mycket CD och DVD, främst då material jag gjort till kunder men visst kopieras det en och annan film och musikskiva ibland också - som sagt helt lagligt. Tror du att alla med CD-brännare sitter dagarna i ända och piratkopierar datorprogram och spel...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tala i så fall om vilken svensk lag jag bryter mot om jag gör en kopia av en CD för eget bruk

Ser att du inte fått något bra svar på just den frågan.

 

Om det är en CD med datorprogram (vilet den här tråden uppenbart handlade om från början) så bryter du mot Upphovsrättslagen (går att läsa här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM ).

 

Så här lyder lagtexten:

Framställning av exemplar för enskilt bruk

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

 

Någon tillåten kopiering för eget bruk av datorprogram finns alltså inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och desutom, hur kan eforum ha avstått från piratkopiering när dom har ett forum som heter CD-bränning.

Forumet har funnits ganska länge nu. I början så var det ofta frågor om "Buffer underrun" ett fenomen som nästan ingen känner till idag då alla brännare har skydd mot det numera.

 

Och vad google beträffar så har jag sökt på varenda sökmotor jag känner till på internet utan att ha fått en enda bra träff som leder till ett program som funkar.

Kanske beror på sökbegreppen?

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall ni inte tänker svara på min fråga behöver ni inte skriva något inlägg här!!!

 

Ta och lugna ner dig lite nu Cheater. Det är det inte du som bestämmer vem som får svara och inte i en befintlig tråd, det är upp till moderatorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har tillåtelse att ta backup på dina program:

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.
26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
  Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa [color="#ff0000"]säkerhetsexemplar[/color] av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
  Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
  Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
  Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda samman-ställningen för dess avsedda ändamål.
  Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål.

Sant.

Jag ska villigt erkänna att jag aldrig tänkte på möjligheten att gta var tvunget att patchas och brännas om för att fungera :-)

 

Fast det är fortfarande faktiskt så att eforums regler står över svensk lag när det gäller vad som får skrivas och inte skriva här.

 

Jag fattar inte varför folk hela tiden ska dra in lagar i det hela, det är inte förbjudet att ha hårdare regler än lagen. Att hävda någon slags laglig rätt att bryta mot Eforums regler är lika fånigt som att försöka komma in på en innekrog iförd blommiga shorts eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det.

För egen del struntar jag i det, jag ville bara hjälpa till att döda myten att privatkopiering/exemplarfranställning gäller allt man kan hitta på Kazaa, så är nämligen inte fallet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är sant. Tillåter inte eforum detta så är det ju bara idiotiskt att tjata om att man vill ha hjälp eller att det inte är tillåtet på eforum.

 

Jag skrev ju i ett annat inlägg om att vid ett eventuellt svar på hur han skall gå tillväga, så kommer moderator att radera tråden.

 

End of discussion?

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall ni inte tänker svara på min fråga behöver ni inte skriva något inlägg här!!!

 

*saknar IC och Scala* :P

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är fortfarande faktiskt så att eforums regler står över svensk lag när det gäller vad som får skrivas och inte skriva här.

 

Hehe.

Om eforum säljs till t.ex. Microsoft och dom inför en del specialregler på forumet som t.ex. att det är otillåtet att diskutera andra operativsystem än windows, skulle ni fortfarande hålla er till reglerna då?

 

Till Cheater:

Varför inte tanka ner en färdigknäckt version av GTA istället för att leta crack överallt?

Det allra bästa är förstås om du köper spelet, jag skulle gissa på att det är pga piratkopieringen som GTA San Andreas släpps ett halvår senare till PC än till t.ex. PS2, till slut kanske dom lessnar helt och slutar släppa spel till PC, sen får man sitta där med en fånig plastkonsoll med sämre grafik och kontroller än på en PC...

 

[inlägget ändrat 2005-01-03 16:23:52 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
skulle ni fortfarande hålla er till reglerna då?

 

Ja, men samtidigt hade jag bytat till ett annat forum som tillåter att man diskutterar det jag vill diskuttera, precis som vi uppmanat Cheater att göra...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle ni fortfarande hålla er till reglerna då?

Jag skulle inte tycka att eforum var intressant så sålänge inte reglerna förbjuder mig att gå någon annanstans är svaret "ja".

 

Gillar man det inte finns det andra forum, att strunta i reglerna och ändå försöka dra nytta av att någon annan står för pengarna som får karusellen att snurra är ju närmast att kapa forumet (kapa som i att "ta över").

 

Varför varje regeldiskussion mynnar ut i vad som är lagligt och inte är och förblir ett mysterium.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
....hajar du?????????

Jag ser framförallt ett attitydproblem här.

Ett visst mått av social kompetens förväntas man ändå besitta även om man bara är 15 år, Cheater.

 

I vilket fall som helst så kommer man betydligt längre i sina målsättningar och strävanden här i livet med en litet mera ödmjuk och nedtonad inställning.

 

Empati och lyhördhet - där har du två begrepp att införliva i de vardagliga medmänskliga kontakterna.

Du skall se att det ger mångfalt igen att odla dessa karaktärsdrag.

 

Lycka till, och må ditt liv bli meningsfullt och lyckligt!

 

önskar /Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cheater skrev:

Och desutom, hur kan eforum ha avstått från piratkopiering när dom har ett forum som heter CD-bränning.

 

Forumet används till annat än att cracka spel och göra piratkopior. Bara för att du har en CD-brännare, så behöver du inte bli olaglig.

 

Ifall det är någon som vill svara men inte vill bryta mot eforums regler så får ni gärna maila något bra tips till mig på: nocke90@yahoo.se

 

Tror inte någon vill det efter att ha läst din tråd här.

Fundera själv på varför och det har inte med den olagliga handlingen att göra.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-01-03 16:46:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det allra bästa är förstås om du köper spelet, jag skulle gissa på att det är pga piratkopieringen som GTA San Andreas släpps ett halvår senare till PC än till t.ex. PS2, till slut kanske dom lessnar helt och slutar släppa spel till PC, sen får man sitta där med en fånig plastkonsoll med sämre grafik och kontroller än på en PC...

 

I och för sig kan man ju idag fixa piratkopierade spel till spelkonsoller ganska lätt också...personligen tror jag att piratkopieringen blir otroligt svår att stoppa. Det är nog bara varje enskiljd människas samvete som till slut avgör hur denne ställer sig i frågan, precis som många tagit upp har ingen tid att kontrollera privatpersoners bostäder efter enstaka kopierade CD-skivor eller liknande. Polismyndigheten har redan fullt upp så att säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej

 

men nu är det konstigt nog så att e par stycken har skickat ett mail med några förslag, så jag fattar inte riktigt vad det är jag ska fundera över

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är EJ tillåtet att knäcka kopieringsskyddet på spel idag.

 

2. Jag är en av dessa moderatorer det pratats om och JA tråden kommer raderas om tips på hur man bryter mot lagen eller eforums regelverk postas.

 

Tillsvidare låter jag tråden (trots öppningsinläggets omedelbara radera-varning) vara kvar då jag anser att diskussionen är åtminstone halvt givande och kanske kan stå som budbärare för andra som känner för att försöka bryta mot forumets regelverk. Respekt, you know?

 

Vill någon ha bort tråden, anmäl igen och motivera.

 

.Wey

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Bonuspoäng till *saknar IC och Scala* :)

 

[inlägget ändrat 2005-01-03 22:49:08 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...