Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-Nätverkskabel från Clas Ohlson


BeSa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har skaffat följande USB-Nätverkskabel på Clas Ohlson. För att koppla ihop min stationära pc (XP) med min bärbara Win 2000. (USB-2)

 

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/ArticleStock_WAGStatus.asp&COSID=E95BDEB2CF3F4A37902D90BAB0E48DB9967510&CatPath=Eq0q112q116q681&IsCampaign=N&WAGID=9757&NoCache=8/1/2004%208:20:31%20AM

 

Installationen verkar ha lyckats och i enhetshanteraren så ser allt bra ut men den medföljande programvaran lyckas inte koppla upp sig mot den andra pc:n.

 

Den står på Connecting..... utan att lyckas koppla upp sig (Inga felmeddelanden visas). Någon som vet vad jag eventuellt gjort för fel?

 

En annan fråga - Den medföljande programvaran heter "Super-Link" går det att använda andra programvaror för att koppla upp sig mot den andra pc:n? Tacksam för tips på gratis programvara som jag skulle kunna prova.

 

Hälsningar

 

Bengt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hmm, jag lyckas inte få till länken även om jag provar på nytt ser jag. Artikelnumret är i alla fall 32-8825 (går att hitta genom sök-rutan).

 

Angående "pingning" - Jag är inte så hemma på nätverk, frågan är bara hur jag pingar. Måste man inte veta den andra datorns namn/IP-adress också? (Och det gör jag ju inte, eller..?)

 

/Bengt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkskabel USB borde skrivas """""""""Nätverkskabel USB"""""""". Det är bara en korskopplingskabel och då måste du nog använda ett program av typ super link. Jag gissar att ditt problem är olika hastigheter på USB portarna. Ändras förmodligen i BIOS som du kommer åt när du startar datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att ditt problem är olika hastigheter på USB portarna. Ändras förmodligen i BIOS som du kommer åt när du startar datorn.

 

det ska väl programvaran förhandla om vid aktivering av länken?

Dvs den ska fråga över kabeln:

Någon som hör mig?

Om ingen svarar sänker den hastigheteb och fyller ut med mer information:

Kontrollerar igen om det är någon som hör mig?

 

osv.

USB är bakåtkompatibelt. USB1 enheter fungerar med USB2. USB2 fungerar med USB1. Vore rent ut sagt en idiotisk produkt om den inte kan hantera kommunikation USB2 <=> USB1.

 

 

Men men till problemet...

eehh inser att jag kanske inte har så mycket att komma med...

Programvaran är installerat i båda datorerna?

Och startad?

Den ena kanske ska vara inställd som server och den andra som klient?

Något i Windows som kanske behöver ställas in?

Kanske en brandvägg(?) i datorn har upptäckt förbindelsen och aktiverat kontroll av den?

 

Fast - jag kan ha fel, bäst att kontrollera i BIOS om någon inställning där kan påverka. Det skadar inte

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB är bakåtkompatibelt. USB1 enheter fungerar med USB2. USB2 fungerar med USB1. Vore rent ut sagt en idiotisk produkt om den inte kan hantera kommunikation USB2 <=> USB1.

Berätta det för min kamera. Den har inte förstått vad bakåtkompatibilitet är. Den tror att hela världen pratar USB2. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...