Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installation av 7zip(Ser ej 7zip vid högerklick)


Martassen

Rekommendera Poster

Jag tänkte installera 7zip. När jag kört filen så ser jag 7zip i kontrollpanelen men man borde väl se 7zip när man högerklickar på en mapp? Vad är tokigt?

 

Se bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej startat om men gick in kollade i Verktyg/Alternativ. Vad är det jag ska välja där?

 

Tycker det verkar vara ibockat. Se bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte men kanske man måste starta om Windows för att den ska läsa in ny alternativ i högerklicksmenyn, men du kan också pröva med att ta bort de två översta bockarna, välja OK och avsluta 7-zip, samt därefter starta 7-zip och sätta tillbaks bockarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VErkar ingå Winrar men jag vill ha zip.
Jag provade högerklicka/valde komprimerad mapp och då blev det tydligen en zipmapp.
Behövs ej 7zip kanske?

 

Ja ska starta om :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade om och jag ser ingen 7 zip när jag högerklickar på en mapp.

 

JAg behöver ibland maila vissa mappar och behöver zippa dom.
När jag köpte datorn ingick winrar iaf. (Se rullgarding i tidigare inlägg).

 

Se bifogad bild även i kontrollpanelen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla hur lång tid du har kvar på WinRAR abonnemanget, fatta beslut om du ska fortsätta betala för ett zip-progam eller om 7-Zip duger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om en ominstallation av 7-zip får in den i högerklicksmenyn.

 

Möjligen kan det vara bättre att använda en färdig 7-zip i stället för en gammal beta-version som är mer buggig. Jag har version 16.02 och den blev installerad i somras så det kan ju finnas ännu högre versionsnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är ju att använda TotalCommander som har inbyggd Zip och där man även kan lägga till en plugin för 7Zip.

(den metod jag själv använder)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera Winrar (Start > Kontrollpanelen > Program) och starta om datorn - detta program Winrar och dess format i .rar är något som jag personligen inte kan rekommendera.
Sedan ominstallera gratis  7-Zip (ja den klarar också av .rar) men använd helst .zip formatet som per standard stöds av alla Windows utgåvor fro.m. Windows Vista och framåt -för uppackning,
Hämta senaste härifrån: http://www.7-zip.org/
 
Genom åren har jag stött på så mycket strul med korrupta .rar filer både hos mig själv och andra att jag fullständigt övergett detta gamla och i mina ögon värdelösa komprimeringsformat som oftast ställt till det.
Tyvärr händer det att man får nån fil i .rar formatet och måste kunna extrahera innehållet från.
7-zip fungerar hyfsat bra för detta.
Mvh
 
Ps. Själv har jag visserligen 7-zip som är mycket bra, men har också sedan gammalt ett väldigt bra betalprogram som heter Winzip pro - utmärkt!
Bl.a. http://www.winzip.com/win/en/wzfeatures-zip.html

ENHANCED! MP3 Compression
Keep more music on your phone or on a cloud service, or share playlists more easily, with enhanced MP3 compression. WinZip 21 compresses your MP3 files by 15 – 20% on average with no loss in quality thanks to the enhanced Zipx format.  

Zip files from any location
Easily find your most-used files and folders on your PC, network and clouds in Frequent Folders, which updates dynamically.

Zip from other applications
WinZip Express lets you use popular WinZip features even when you're working in other applications. Use it with Explorer, Microsoft Office, your scanner (Pro only), your photos (Pro only) and Microsoft Outlook to zip, encrypt, share and more.* WinZip Express tools now support Office 2016.

Unzip anything Extract content from the industry's widest selection of compressed file types, including Zip, Zipx, RAR, 7Zip, BZ2, LHA/LZH, VHD/VDMK, XZ and many more. When extracting encrypted files, WinZip auto-wipes all temporarily extracted copies to prevent misuse.


Windows alla utgåvor fr.o.m. Windows Vista stöder .zip för att extrahera innehållet - ej .rar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.rar har fungerat bra under många år för mig(MEN)

 

Var en del som mixtrade med dessa program och de blev inte kompatibla med varandra eller versioner som kom efter ev. uppdatering.

Gällde även .Zip

 

Logaritmen som styr Komp/dekomprimeringen får ju aldrig ändras, då blir det ju knas självklart i efterföljande versioner.

 

Då fick man backa till en äldre eller det som skapade filen och då fungerade det.

 

Var problem med .lha filer m.fl.. För de som minns DOS-tiden?

 

http://www.openthefile.net/sv/extension/lha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv aldrig problem med de rar-filer man skapade själv. Däremot kunde det ju vara fel i några av alla de tusentals rar-filer som man fultankade...

DOS? Javisst - det var där jag kom i kontakt med Rar första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Funkar det skapa zipfiler med winrar så är det ju ok. Winrar var installerat när jag köpte datorn. Vet ej om det är nån tid på det!?

 

Skulle ju kunna avinstallera 7zip och installera det igen annars. En gratis sådan.

 

Nån som har en korrekt länk så jag får rätt version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag avinstallera winrar.

 

och installera 7zip ifrån länken. Se bilder.

 

Jag får fortfarande inte fram 7zip när jag högerklickar på en mapp.

 

Programmet verkar ju installerat för jag ser det i kontrollpanelen.

 

Provade även nu att starta om datorn men dyker inte upp ändå.

Gick även in i verktyg/alternativ. Se bifogad bild hur ser ut nu.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...