Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med regressionsanalys


Bengt96

Rekommendera Poster

Hej

Mitt problem är att jag har fasta värden. 0 = 100%, 1000 = 78 %, 3000 = 22% samt 5000 = 5%. Jag vill nu ha fram en ekvation som gör att när jag anger ett värde mellan 0 och 5000 (högre om det går) så får jag fram den procentsats som ligger på kurvan.

 

Har testat att skapa en graf och använt mig av polynomlinjen och ekvationen som man får fram då. Problemet är att denna inte alls stämmer överens med mina fast värden och t.ex. så när jag skriver noll i min valda cell får jag fram 104%. Finns det något annat sätt att göra detta på som blir mer exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram en ekvation för varje intervall:

En som gäller för värden mellan 0 och 1000, en för värde mellan 1000 och 3000 och en för värden mellan 3000 och 5000. Använd sen en OM-funktion för att få excel att räkna med rätt ekvation. Hoppas det blev lite klarare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här t.ex: =OM(A2>1000;OM(A2>3000;"formel3";"formel2");"formel1") om värdet som det ska bestämmas formel för står i cell A2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket sätt är det bästa när man ska ta fram ekvationerna? Den jag tar fram med hjälp av polynom linjen överensstämmer ju inte med mina värden som förövrigt linjen går igenom. Så på något sätt blir ekvationen fel trots att linjen är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...