Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Företag och privatkonto


Martassen

Rekommendera Poster

Om precis startat en enskild firma och fått fskattsedel.

Tänkte registrera ett namn hos bolagverket.

 

Jag antar att man kan dra av kostnaden för namnregistreringen hos bolagsverket.
Går det bra betala fakturan via privatkontot och sedan göra avdraget?? Ska skaffa företagskonto typ i dagarna.

 

Bolagsverket sa det inte går få kvitto å att jag isåfall får göra det via kontoutdraget.
Går det lika bra göra köpet via privatkontot vad gäller bolagsverkets faktura?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jag antar att man kan dra av kostnaden för namnregistreringen hos bolagsverket.

Går det bra betala fakturan via privatkontot och sedan göra avdraget??

 

Javisst går det bra.

Det viktiga som jag ser det är att du kan visa på utgiften, t.ex. genom kopia på kontoutdraget.

Spar själv kvitton från alla utgifter i en A4 pärm. En för varje år. Under flik 1 ligger Januari, flik 2 februari osv.

När jag startade min enskilda firma på 1980-talet hade jag inget företagskonto. Utan kunder betalade mina fakturor till mitt Postgiro, senare Plusgiro. Och utgifterna betalade jag kontant eller över Postgirot (som kan skicka till Bankgiro (kunde alltså)

När det blev mera snurr så använde jag mitt Personkonto hos Nordea för firmas utgifter, mitt konto hos ICA-banken för privata utgifter. Och först när Plusgirot försvann årsskiftet 2015/2016 så skaffade jag ett Företagskonto hos LFB. Där hos LFB hade jag redan ett privatkonto. Och sparkonton. Men fortfarande använder jag Nordeakontot för betala utgifter i företaget, resor, materiel osv.

Tre banker för att minska riskerna vid en identitetskapning.

 

I tron att det är svårare för bedragarna att komma åt mina konton på alla tre bankerna samtidigt. Och dessutom, när det strular på en bank, så funkar någon annan.

Var tvungen spärra ICA-bankkortet i somras pga av misstänkta transaktioner.,

Reserverade belopp för 4 köp jag försökt göra. Och fått svar från webbsidan att transaktionen misslyckats varje gång så jag försökte på nytt.

Då var det bra kunna använda Nordeakortet till privata kontantuttag tillfälligt. Tills nya ICA bankkortet kommit.

(Om någon undrar för jag inte upp privata uttag som utgifter i firman trots de är på Nordeakortet. Som för övrigt är ett vanligt Personkonto, inte företagskonto.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...