Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratisalternativ till Word.


TomV

Rekommendera Poster

Jag har ibland behov av att hantera stora tabeller i Word.

Tyvärr innehåller Word begränsningar som inte går att konfigurera om.

Man tvingas alltså hantera tabellen i delar vilket gör det mycket omständigt.

 

T ex kan man omvandla högst ca 32000 rader från text till tabell och sortering är begränad till ca 16000 rader.

Att man kan skapa en tabell dubbelt så stor som sedan går att sortera verkar ju inte helt genomtänkt.

Finns det något gratisprogram med använder Microsofts filformat som inte har dessa begränsningar när det gäller konvertering av text till tabell och sortering?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men.. är inte problemet någon annanstans än att det är en begränsning i sorteringen?

32000 rader tabell i Word. Varför inte i Excel då, om det nu är möjligt att byta program?

För mig verkar det som att rita kretsschema i Paint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Jag var också inne på den tankegången men jag gissade att TomV tänkte göra tabellerna i Excel och ville kunna överföra dem till Word på något sätt.

 

TomV, Excels motsvarighet i LibreOffice heter Calc.

 

Ett annat gratisalternativ, som jag själv inte provat, är SoftMaker Free Office (for Windows). Man kan läsa om det här:

http://uk.pcmag.com/softmaker-freeoffice/2177/review/softmaker-freeoffice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Jag var också inne på den tankegången men jag gissade att TomV tänkte göra tabellerna i Excel och ville kunna överföra dem till Word på något sätt.

 

TomV, Excels motsvarighet i LibreOffice heter Calc.

 

Ett annat gratisalternativ, som jag själv inte provat, är SoftMaker Free Office (for Windows). Man kan läsa om det här:

http://uk.pcmag.com/softmaker-freeoffice/2177/review/softmaker-freeoffice

 

Och fullversionen, 2012, är just nu gratis den med:

//eforum.idg.se/topic/352611-free-softmaker-office-2012/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt riktigt att det handlar om Excel-tabeller, men eftersom jag behöver bättre sorteringsfunktioner än de som finns i Excel tänkte jag använda Word för sorteringen, men "drabbas" då av de ovan nämnda begränsningar.

Alltså behöver jag tips om gratisprogram med sorteringsmöjligheter motsvarande Word, men som kan hantera större tabeller än Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...