Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill blockera pop-up i Firefox


rogero

Rekommendera Poster

Jag använder Firefox och har ställt in så att pop-up ska blockeras förutom på vissa utvalda siter.

Men ändå så "poppar" det hela tiden upp något på i stort sett alla siter.

Beror det på att dessa inte kategoriseras som pop-up?

Finns det några andra fristående program som kan användas för att lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Har du kollat bland tilläggen för Firefox? Är det annonser som poppar upp?

 

/ Jari

Jag har gjort inställningen "Blockera popup-fönster" i Firefox Inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken blockeringstillägg använder du?

Jag kan inte se att det finns något i "Tillägg" som hanterar blockering utan jag har valt "Blockera popup-fönster" i Firefox - Inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på Jaris fråga: Är det annonser som poppar upp? För det skulle ju kunna hända att det är samma pop-up du får varje gång, den om du vill tillåta eller inte tillåta att köra Flash på sidan. Den får jag - och jag har också ibockat "Block pop-up windows" i Content  - och antingen stänger jag då bara pop-uprutan eller också avvaktar jag ett tag, för det skulle ju kunna vara så att jag vill se den videosnutt, som jag måste högerklicka på flashtillägget för att kunna se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Explorer.

Kan du pröva så att vi vet om det är ett problem bara i Firefox eller ett mer generellt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pröva så att vi vet om det är ett problem bara i Firefox eller ett mer generellt problem?

Nja, mitt Explorer är en riktigt gammal version och jag vill inte uppgradera.

Jag får leta vidare efter möjiiga lösningar - kanske bäst att kontakta Mozilla.

Tack för visat intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Windows-version och är inte den heller uppdaterad?

 

Installera Opera eller Chrome då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Windows-version och är inte den heller uppdaterad?

 

Installera Opera eller Chrome då.

Jag använder Windows 7 Pro (jag har även så att jag kan lägga in 8.1) däremot vill jag avvakta litet med 10:an tills barnsjukdomarna lagt sig.

Norska läsaren Opera är snabb men fungerar inte med allt.

Crome är från Google och jag är tveksam om jag vill binda upp mig med Google allt för mycket med tanke på deras "kontrollbehov" eller hur jag ska uttrycka det.

Dessvärre tycks det vara så att en hel popup-fönster tydligen måste visas därför att det är ett "behov" hos t ex Aftonbladet och andra större siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar ju inte att du ska gå över till Chrome eller Opera för gott utan bara testa om det är samma popuper där eller om problemet ligger just i Firefox.

 

Den inbyggda popup-blockeringen är främst till för att blockera stora reklamfönster som poppar upp så fort man kommer in på en webbsida. Däremot så är det möjligt för den som programmerar en webbsida att t ex göra så att länkar man klickar på öppnas i nya fönster i  stället för i samma.

Har du någon inställning på Allmänt-fliken i Firefox-Inställningar som handlar om hur länkar ska öppnas?

Där har jag valt "Ny flik" i stället för "Nytt fönster".

 

Sedan kan man ha tillägg som visar popuper, vilket inte popup-blockeringen tar. Oftast är det någon form av reklamtillägg som råkat bli installerat när det följt med något annat riktigt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...