Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av Mailklient


TomV

Rekommendera Poster

Vad skall jag välja för mailklient?

Jag använder idag Windows Live Mail, men sedan i februari fungerar det inte längre att exportera mail för att skapa backup.

Den nya mailklienten skall fungera både i mitt nuvarande Windows 8.1-system och mitt planerade Windows 10-system.

Klienten måste ha möjligheten att lagra alla mail lokalt i min dator eftersom jag ofta kollar mail offline.

Helst skall den nya klienten vid installation föra över alla befintliga mail och lagringsmappar eftersom jag som sagt inte längre kan använda export i WLM.

Alla förslag till ersättare till WLM mottages med tacksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här använder moderatorer och andra flitiga problemlösare Thunderbird.
https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

 

Det finns förresten en avdelning, eller kategori kanske det kallas, som heter Epostprogram, dit din tråd nog kommer att flyttas:

//eforum.idg.se/forum/105-epostprogram/

 

Man hittar Epostprogram som ett underforum till  Internet & nätverk.

 

Här finns förresten en tråd om Thunderbird och Gmail:

//eforum.idg.se/topic/347676-gmail-eller-thunderbird/

 

Det har i alla fall tidigare gått att importera WLM i Thunderbird genom ett tredjepartstillägg. Se Download här:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/switching-thunderbird
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in kontot som IMAP så slipper du problem med överföring av email när du ska byta från W 8.1 till W 10. IMAP är serverbaserad email vilket innebär att alla ens email lagras externt och dina email synkas mellan din emailklient och servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

IMAP är nog tyvärr ingen lösning i mitt fall eftersom det jag vill föra med mig över är gamla mail, de äldsta mer än 15 år gamla och skickade till flera olika mailadresser som jag haft genom åren. De finns redan nerladdade lokalt i Windows Live Mail i min dator och fördelade på ett stort antal lagringsmappar.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte så många välkända mejlprogram utan det är Windows Live Mail (på utgående), Thunderbird, Microsoft Outlook (ej gratis) och mejlapparna i Windows 8 och 10.

 

Om du har .eml-filer i mappen C:\Users (eller Användare)\<username>\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail bör du kunna importera dem i Thunderbird enligt mbgtmaris länk.

 

Att flytta från Live Mail till Outlook kräver fungerade export-funktion enligt https://support.microsoft.com/en-us/kb/980534

 

I samtliga fall bör du kunna lägga till ett nytt Gmail-konto anslutet med IMAP i Live Mail, kopiera alla dina mejl till det nya kontot och då bör de också laddas upp till Gmails server. Därefter kan du i godtyckligt mejlprogram ansluta mot Gmail-kontot och antingen hämta mejlen med POP3 eller IMAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har .eml-filer i mappen C:\Users (eller Användare)\<username>\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail bör du kunna importera dem i Thunderbird enligt mbgtmaris länk.

Ja, det fungerade bra för mig när jag gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skapa ett Gmail-konto anslutet med IMAP i Windows Live Mail och kopiera över alla mail till det nya kontot låter ju bra, men kommer det verkligen att funka att i storleksordningen 25000 mail laddas upp till Gmail-servern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skapa ett Gmail-konto anslutet med IMAP i Windows Live Mail och kopiera över alla mail till det nya kontot låter ju bra, men kommer det verkligen att funka att i storleksordningen 25000 mail laddas upp till Gmail-servern?

 

Gmail har ett lagringsutrymme på 15 GB så det är väl kanske lite en fråga hur stort utrymme dina 25000 mail tar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis bättre om du kan flytta mejl till ett nytt program utan att blanda in någon server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Gmail har ett lagringsutrymme på 15 GB ...

 

Eftersom hela min mapp Windows Live Mail är cirka 2 GB borde det inte vara något problem.

 

Jag tänkte också avslöja min okunnighet med ytterligare två frågor.

 

Thunderbird nämns flera gånger i svaren.

 

Jag antar att det är ett program från Microsoft.

Är det en mailklient som ingår i Windows 10?

Går den att installera i ett Windows 8.1-system?

Det skulle nämligen innebära att man i lugn och ro på befintlig dator kan installera Thunderbird och testa hur man kan flytta mail från Windows Live Mail (WLM) till Thunderbird.

Jag kommer ihåg när jag gick från Outlook Express till WLM.

När jag installerad WLM på den dator som Outlook Express fanns hände dessutom det märkliga att alla mail som fanns i mitt Outlook Express följde med över till WLM utan att jag riktigt förstod hur det gick till.

 

Det står också i ett av svaren att Windows Live Mail är utgående.

Frågan är när och hur?

Går det att använda Windows Live Mail i Windows 10?

Microsoft använde ganska militanta metoder för att få användare med Windows 8.1 att gå över till Windows 10, men i samband med det läste jag inget om att det inte skulle fungera att köra Windows Live Mail efter uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Mozilla Thunderbird är inget Microsoftprogram. Det är ett gratis e-postprogram, skapat av Mozilla som du kan läsa om här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mozilla
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Thunderbird

 

Och ja, det går bra att installera Thunderbird i ett Windows 8.1-system också.
 

Windows Live Mail fungerar fortfarande i Windows 10 också men Microsoft uppdaterar inte programmet längre utan erbjuder istället sin e-post-app, som inte fungerar på samma sätt, i Windows 10.

 

"Microsoft could update Windows Live Mail 2012, but instead, it has asked users to switch to a different email program":
https://www.theguardian.com/technology/askjack/2016/jun/02/microsoft-killing-windows-live-mail-what-should-i-do-hotmail-msn-outlook

"The Mail app is simpler but less powerful than Windows Live Mail: it has limited options for sorting emails, and it cannot send emails to groups."

"Switching clients
Of course, rather than switching to the Mail app or Microsoft Office Outlook you could switch to an alternative from a third-party supplier. Examples include Mailbird, eM Client, and Thunderbird. Both Mailbird and eM Client are “freemium” programs, while Thunderbird is open source and free."


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar saker och ting klarna.

Tack alla inblandade som tålmodigt svarat på mina frågor.

Det lutar åt att jag installerar Thunderbird, men eftersom WLM kommer att finnas kvar ett tag till behöver man ju inte förhasta sig.

Lyckan vore fullständig om man kunde installera Thunderbird så att alla befintliga mail i WLM på samma dator flyttades med på samma sätt som när jag gick från Outlook Express till WLM (men som jag aldrig blev klok på varför det skedde).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lycka kommer inte att bli fullständig för det är litet mer komplicerat att överföra posten från WLM till Thunderbird än vad det var för dig att få posten från Outlook Express till WLM.

 

Men du kan mycket väl installera Thunderbird redan nu. Det har jag gjort. Windows Live Mail försvinner inte för det. När man för över sina mejl genom att inifrån WLM exportera dem och inifrån Thunderbird importera dem så kopieras bara mejlen, dvs de finns fortfarande kvar i WLM. Du kan följaktligen läsa (och besvara) alla mejl i WLM eller Thunderbird, efter behag.

 

Det tar sin tid att vänja sig vid Thunderbird och att lära sig hitta olika saker (kontaktlistan t ex) så ju tidigare man kan börja med det, desto bättre.

 

Thunderbird har ett särskilt import/export-verktyg som man installerar i Thunderbird. Se min länk i inlägg #2.

Citat:

Importing Windows Mail Messages

Importing Windows Mail (.eml files) into Thunderbird is enabled by the third-party add-on ImportExport Tools. Download and install this add-on to transfer messages from Windows Live Mail to Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör jag en sökning på .emi filer får jag träff på cirka 29000 filer som alla finns i  undermappar till Windows Live Mail mappen.

Alltså borde förutsättningarna finnas att lyckas importera dessa till Thunderbird.

Vi får se när tar mod till mig och gör ett försök. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Windows Live Mail med alla mejl finns kvar behöver du inte tveka om att installera Thunderbird :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läste råden ovan fick jag uppfattningen att det enda jag behövde göra var att:

 

1. Installera Thunderbird.

2. Installera verktyget som finns i ImportExport Tools.

3. Starta Thunderbird, välj Tools - ImportExport - Import messages - peka på mappen Windows Live Mail som innehåller alla .eml filerna - open så hamnar alla mina mail också i Thunderbird.

 

När jag sedan läser om texten hakar jag upp mig att det står:

 

... man för över sina mejl genom att inifrån WLM exportera dem och inifrån Thunderbird importera dem så kopieras bara mejlen ...

 

.eml filerna finns redan i mapp Windows Live Mail, då behöver jag väl inte exportera något från WLM, det är bara att importera från Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör jag en sökning på .emi filer får jag träff på cirka 29000 filer som alla finns i  undermappar till Windows Live Mail mappen.

Alltså borde förutsättningarna finnas att lyckas importera dessa till Thunderbird.

Vi får se när tar mod till mig och gör ett försök. 

Normala förfarandet när man flyttar email mellan mailklienter är att man exporterar från det ena programmet och importerar till det andra. Kan vara så att Mozilla har tagit fram någon specialkod för att importera email från WLM till Mozilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, men om du läser början på inlägg #1 så ser du att exportfunktionen  i Windows Live Mail i min dator slutade fungera i februari i samband med att Windows Update lade in uppdateringar. Eftersom Microsoft verkar gå bet på att lista ut vad det var som hände så letar jag efter alternativa sätt att överföra mail från en mailklient till en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar verkligen inte "E-postmeddelanden" om du går via
Arkiv till > Exportera e-post till > E-postmeddelanden @ Konto?

post-55300-0-93837800-1475694048.jpg

Jag har Windows 10 Pro, Version 1607, OS-version 14393.222 och hade inga problem med exporten från mitt WLM 12.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, men om du läser början på inlägg #1 så ser du att exportfunktionen  i Windows Live Mail i min dator slutade fungera i februari i samband med att Windows Update lade in uppdateringar. Eftersom Microsoft verkar gå bet på att lista ut vad det var som hände så letar jag efter alternativa sätt att överföra mail från en mailklient till en annan.

http://www.move-eml-to-thunderbird.emltombox.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja, jag har testat en lång rad förslag till lösning från Microsoft, men inget har hjälpt.

mhm.. men du verkar ju inte ha testat förslag från oss medlemmar på eforum..

 

Vad gäller kommentar från mbgmari så är hon ytterst språkbegåvad och jag tror därför att hon förstår en text utan att den behöver upprepas ytterligare. Typ..

Hon följer dessutom inte detta ämne aktivt just nu.

Och inte jag heller för den delen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...