Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scanna, indexera och hantera dokument


lundwall

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jobbar som ekonom på ett företag. Vi får in ganska mycket leverantörsfakturor som ska bokföras på rätt projekt mm. Idag scannar jag in fakturor som hör ihop med ett projekt och sorterar det manuellt i mappar.

 

Jag letar efter ett program som kan indexera och tyda viss information från fakturor. Tex projektnummer, leverantör, fakturanr mm.

Egentligen skulle  jag kunna göra det manuellt om jag bara hade en dokumenthanteringsprogram där jag kan scanna in alla fakturor i en bunt och sen sortera på rätt projekt. Det är även bra om fakturorna blir indexerade så kan jag bara tagga vissa sidor med rätt projekt och så kan man söka fram de sidor jag vill ha.

 

Jag vet att det finns företag som man kan använda sig av för att scanna in alla fakturor och sen få in det direkt i bokföringsprogrammet, men det är jag inte intresserad av då jag då måste skicka alla fakturor dit och det blir ganska dyrt då...

 

Vet inte om någon förstår mitt problem, men vore tacksam om någon hade en liten lösning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker mig en halvautomatisk lösning, som en start att spåna vidare från.

 

IrfanView. Ett program i huvudsak tänkt för bilder men den klarar även PDF.

 

Irfanview har möjlighet till Batch-scan. Alltså skanna in flera dokument, spara dessa som egna filer automatiskt.

 

post-52940-0-62910900-1472709025_thumb.png

 

Med programmet kan man öppna en fil i en mapp. När man läst vem avsändaren är kan man trycka på F7 (flytta fil).

Man får då upp en dialog som denna

post-52940-0-77133900-1472674628_thumb.png

 

Där kan man enkelt välja destination för aktuell bild.

 

Tillbaks i programmet trycka på N (next), kolla vem fakturan är från, F7, välja mapp

osv.

 

Indexering nej men man får hjälp att ge varje ny skannad faktura ett unikt filnamn.

 

Tillägg: