Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unmountable_Boot_Error + Bios utan bootmöjlighet


jfägersten

Rekommendera Poster

Jag bröt strömmen när datorn hängt sig, det gör man ju ibland. Jag har en laptop Samsung, ca 3 år gammal, med W10 sedan något halvår. Denna gång blev det lite speciellt för den gick efter en stund in i självreparation/återställning vilket inte ledde någon vart. Så småningom fick jag felkod "unmountable_boot_error", datorn gör en automatisk omstart som ändar i svart skärm. OK, jag har laddat ner återskapningsfiler från microsofts hemsida, lagt dessa på en pinne. Vid uppstart går jag in i BIOS där jag stöter på nästa problem. Det går inte att få ändrat eller lägga till någon boot option. Där står min HD och jag vill ju lägga till att boota från USB vilket inte går. Det går ej heller att välja boot från CD/DVD. Byter jag fysiskt ut HD (för den kan ju skurit) så får jag inget bootalternativ alls. Ny HD syns dock på förstasidan i BIOS, där maskinspecen står, men går inte att välja som bootalternativ. Om jag prövar att återställa BIOS till default (PF9) så gör det ingen skillnad. BIOS verkar ha hängt sig på endast ett bootalternativ och inget annat går att lägga till. Nu är mina datorkunskaper överskridna, någon som har en käck idé om hur att kickstarta BIOS med eller utan ny HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken datormodell har du?

Vissa fabrikanter lägger in en spärr för ändring av BIOS. Denna spärr måste avaktiveras först innan det går att ändra BIOS.

Om du har en sådan spärr i din dator eller ej är svårt att säga. Lättast blir det om vi får veta datormodell (exakt beteckning) så kanske någon här kan hitta information om det på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Samsung NP355V5C. Jag kan göra ändringar i BIOS, enable/disable både det ena och det andra. Om jag sedan vet vad jag gör är kanske en annan sak :D . Hade datorn inne hos en "riktig" datareparatör igår. Han tog ur hårddisken, körde en check på den vid sidan av och sa att den var "röd". Samma som död, antar jag. Han skulle sätta i en ny disk och ladda in Windows på nytt, inga problem. Han ringde några timmar senare och sa att det går ju inte. "BIOS låter mig inte boota från någon annan enhet än gamla hårddisken". Just det, det var det jag sa på felbeskrivningen. Så BIOS är "låst" vad det gäller boot option men inte på annat. Och detta är något som hänt under problemtiden. Jag vet att jag för några veckor sedan, i felsökningen inne i BIOS, ställde om att boota från USB-minne. Då accepterade BIOS detta och försökte köra via USB, lampan på pinnen blinkade, men det ledde inte till problemets lösning. Så det finns fog för frustration. Om det är någon låsning så var det inget som var där från start. Om ev. låsning beror på något jag ställt fel i BIOS så försvinner det inte när jag defaultar BIOS med PF9. Tänkte även att jag kanske skulle plocka loss något batteri om sådant fanns för att släcka minnen i BIOS men något sådant hittar jag inte i de luckor jag kan öppna (RAM o HDD). Vill jag komma åt moderkortet får jag göra en radikal isärplockning som jag helst vill slippa. Har sett ett exempel på youtube men han verkade ha viss vana. Skulle gärna slippa denna procedur... Men visst ser det ut som att det sitter ett batteri under plastfilmen på moderkortet ca 9 min in i https://www.youtube.com/watch?v=tSGw2XLbX7I

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i BIOS och Advanced menyn. Sätt "Fast bios mode" till Disable om det inte redan är så och se om det går att starta med USB minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det, Vertpre. Disable Fast..., spara och exit och sedan on i Bios igen. Nu upptäcks enhet på USB som jag kan sätta som prio på boot. Tack för det, trodde jag hade testat allt. Inte mycket till reparatör jag var hos igår! Fast grundproblemet ser ut att ha förvärrats. Alltså, det är ju en systemåterställning från Windows.se som jag laddat in på pinnen. Den körde igång men gick ganska direkt in i ett ingetläge. Typ blåskärm men inte helt. Muspekaren funkar, inget annat händer. Och jag gör som vanligt, bryter ström och prövar igen. Inte bra för nu är det bara svart. Inget försök till uppstart, fläkt går men ingen annan aktivitet. Blir alltså inte längre ens något Bios att bekymra sig om. Hade det inte varit för ickeaktiviteten så hade jag gissat på att bildskärmen gett sig. Så nu är jag nog mer undrande om det går att nolla datorn tillbaka till grund? Skulle gärna se Bios en gång till innan skrotning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Plocka ur batteriet ur laptopen och koppla ur laddaren. Tryck på strömbrytaren några gånger.

Anslut batteri och laddare och prova att starta laptopen.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta lite, nu. Kanske inte helt skall ge upp. "Scanning and repairing drive (C:): 0% complete" står det nu så något händer. Kanske. Det står "0" hela tiden men Windows-snurran snurrar så det får den väl göra ett tag till. Kanske skall titta till den till morgonen...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rapportera ett klart fall framåt. Nu kan jag boota från USB och på pinnen har jag helt klart en Windowsåterställning. Reparera går den inte med på, ej heller någon annan återställning. Kommandot att installera Windows utan att återskapa filer fungerar men jag får upp en varning att disken är instabil/snart trasig. Så den tillåter inte en återinstallation på just den partitionen. Jag prövar en annan partition med utrymme och då laddas Windows in! Så långt fungerar det. Fast det går inte att starta upp Windows från HD sedan. Jag kan förstå det, två installationer på en halv/heltrasig HD. Jag prövade att köra en ominstallation på en annan HD jag hade liggande. Går rätt bra till en början men sedan indikeras att disken är krypterad, då blir det stopp. Man skall inte ta saker från jobbet... Så jag tar och köper en ny hårddisk efter helgen och ser om det inte skall kunna gå att ladda in på den. Tack för hjälp så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med stor tillfredsställelse som jag skriver detta inlägg - på min nyss havererade dator. Ny SDD så gick det bra att installera Windows från USB-pinne. Tack eforum för att ni finns, vad skulle jag göra utan er :thumbsup: Liten följdfråga. Jag blev ju av med en hel del filer. Det kan jag leva med, inget vitalt, foton finns även på andra medier. Men vad tror ni - om jag tar den gamla HDD och dockar in den via USB, kommer jag att komma åt gamla filer, tro? En Sata/USB-sladd kostar ju bara några hundra så det kanske kan vara värt ett försök? Eller hur gör man :huh: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du fick till det.

 

Det borde gå att komma åt filer med en docka eller USB-sata kabel. Om du har en stationär dator, kan du koppla in disken där och se om du kan komma åt filer, innan du köper något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...