Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Platsbestämning helt galen


torpet12

Rekommendera Poster

Vet inte om jag är i rätt forum. Någon som tycker så kanske kan visa mig rätt.

 

Jag sitter ute i Roslagen men alla sajter som använder platsbestämning tycker att jag sitter i Torshälla. Har aldrig stött på detta problem förut men i min nya HP laptop med Windows 10 sitter jag alltså 20 mil härifrån. Vad göra?

Tips........någon ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte 100% på hur informationen hanteras och uppdateras.

 

Men antagligen så använder siterna din IP-adress för platsbestämning. IP-adressen hör till din internetleverantör och dom har antagligen någon gång berättat att adressen hör hemma i Torshälla. Och när siterna slår upp din position med din IP-adress så är det Torshälla dom får som svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopplar du upp mot internet?

 

Är det ADSL så tror jag att platsen som visas är den där internetleverantörens servrar finns, jag får själv platsangivelse till grannkommunen och jag tror det är där närmaste servrar finns.

 

Om jag ansluter med min mobil via mobilnätet får jag platsangivelse inom en km från där jag bor och kopplar jag på GPS på mobilen så blir platsangivelsen korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör mobilt och borde alltså få veta var jag befinner mig tämligen exakt. Samma uppkoppling på min andra, sex år gamla dator ger mig rätt platsbestämning oavsett var jag befinner mig.

 

Dessutom, jag får besked per e-post  om bevakade inlägg på detta forum vilket också funkar på gamla datorn. Den nya hittar inte till tillbaka till inläggen. Jag hittade tillbaka hit med hjälp av gamla datorn. Suck......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platsangivelse från fast internet är som ovan förklarats.

Platsangivelse för mobilt internet är det lite skillnad på. Denna kommer av sig den senaste mast den tagit emot din mobils IMEI-kod.

Om du sitter på en Ö långt ute i skärgården och har uppkoppling mot en närliggande mast, så kan det hända att identifieringen av din plats blir den där du senast varit uppkopplad mot. IMEI-koden låser mot denna mast.

 

Obs! Vid särskilda omständigheter: tex. om ett brott begåendets och mobilen som använts vid det brottet eller det räcker faktiskt bara med mobilnumret, så via masternas loggar kan man ganska exakt säga var den har varit.

 

Man använder också den gammaldags trianguleringen  fast via radiosignaler (900-2300 MHZ-bandet)  och allt sköts helt automatiskt.
Det är en särskild teknik bakom detta som Ericsson redan från början utvecklade inför GSM innan ens 2G och 3G och som gör det möjligt att spåra via telemasterna även i efterhand, var en mobil befunnit sig.

Tanken var inte ens detta utan att man var framsynt och tänkte på framtida möjligheter med navigering redan på mitten av -90 talet.

Sedan kom GPS in i bilden och sedermera A-GPS i mobilerna.

 

Så vad jag förstår så är det ingenting du behöver oroa dig för, men har jag missuppfattat något?

Mvh

 

[Edit] Redigerat.

Ps. Radionätet, det mobila digitala kommunikationsnätet klarar av bra mycket mer än som är aktiverat och lagen i Sverige tillåter.

Kan vara lite skrämmande om man tänker efter. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, jag kom precis nu på hur det fungerar hos dig:
Du har ett mobilt abb. via en tjänsteleverantör, när du då kopplar in dig mot denna så är det dess IP:adress som gäller och sålunda helt enligt .M förklaring ovan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre - man hävdar nu att jag bor i Stockholm vilket jag ju faktiskt också gör.

Tack alla för info!

 

Bekymret med att datorn inte hittar trådsvaren från mailen till tråden vid bevakning, kvarstår dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre - man hävdar nu att jag bor i Stockholm vilket jag ju faktiskt också gör.

Tack alla för info!

 

Bekymret med att datorn inte hittar trådsvaren från mailen till tråden vid bevakning, kvarstår dock.

 

Vilket e-post program och vilket e-post konto är det frågan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...