Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet i lokala nätet. Om trojan/virus kommer in


Monshi

Rekommendera Poster

Funderar nu efter att skaffat mig en NAS att köra backup mot, istället för nätverksdisk, om det här med hur säker en backup är egentligen?

 

Den säkrar mig givetvis från diskkrasch i ganska stor utsträckning men hur är det om jag får ett hyfsat smart virus eller trojan?

Iochmed Windows måste ha rättighet till enheten för att kunna göra backup mot denna finns det väl även risk att onda program kan ta den vägen?

 

Och det har väl skett?

 

Med tredjepartsprogram, som Cobian Backup, vet jag att jag kan skapa lite högre säkerhet genom att låta programmet mappa nätverksresursen enbart under tid som backupen sker men den möjlighet finns väl inte med Window, faktiskt, mycket bra program Filhistorik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många ransomware krypterar filer som de kommer åt oavsett om de ligger på Windows-partitionen, en annan partition/disk i datorn eller på nätverket. Det spelar ingen roll vilket OS det är i själva NAS:en.

 

Kanske det går att ordna att ett annat användarkonto i datorn sköter säkerhetskopierandet och det bara är det användarkontot som har tillgång till backup-mapparna på NAS:en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det nog till att använda ett annat program än Windows filhistorik gissar jag.

Den kör ju enbart på användarens konto och det går ju inte att styra till andra mappar än användarens egna, enda inställningen är möjlighet att undanta mapp.

 

En liten säkerhet man kan kanske göra, fast det är lätt att gå runt med enkelt program, är att inte tilldela nätverksresursen någon enhetsbokstav. Det borde dock alla virus/trojaner som siktar på alla filer kunna gå runt som sagt.

 

Cobian backup har jag tröttnat på, finns det något mer kompetent program som är inom den fria sektorn eller får jag lov att köpa ett kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar ett nu, vi får se vad det ger..

 

..en sak jag kan göra med det är att skapa ett speciellt konto på enheten bara för det programmet (är en nas från Synology jag skaffat). Dvs Windows behöver inte ha tillgång till detta konto på enheten vilket ger en viss säkerhet.

Fast jag undrar om detta program (Cloud station) mest är ett synk-program, sparar kopior, och inte versionshantering som filhistorik. Å andra sidan är det främst en säker kopia man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, det verkar fungera ganska bra.... Ligger tydligen och sniffar på datorn hela tiden, kopierar över till NAS direkt och, om man loggar in med det konto som kopieringen skett till (via webbläsare) kan man starta program på enheten för att hantera versionshistorik. Upp till 32 versioner har jag läst, får testa. 

 

- om jag drabbas av ett angrepp kommer det direkt sprida sig till enheten.

- Lite sämre översikt av filerna än Windows egna program

 

+ med versionshistorik borde det finnas version som är säker

+ Med specifikt backup-konto, som Windows inte kan logga in på, borde filerna inte vara nåbara via nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du gör är att Installera gränssnittet i din nas.

 

Sedan installerar du det avp som finns med från start i nasen, då ökar du ju säkerheten ytterligare, avp i datorn och avp i din nas.

 

Kör Synology själv, och har konfigurerat så, så det blir ju i princip två hinder att ta sig igenom för eventuella smittor, så det känns rätt så säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloud-sync är skapat för att synka filer mellan olika molnlagringar och din NAS. Ska du ha ett riktigt backup-program så finns Hyper-backup och Hyper-backup Vault.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloud sync har jag inte testat och läst en del dåligt om.

Det jag nu testar är Cloud station backup.

 

Fungerar men jag är långt ifrån nöjd (inte minsta ganska långsam operation per fil). Primärt okej men jobbigt gränssnitt om katastrofen skulle inträffa, dvs om man vill återställa aktuella filer ok men vill man återställa äldre kopior blir det svårare.

 

AVP i NAS fungerar men ger en del falska larm ser jag direkt.

 

Hyper-backup, du menar backup av min NAS någon annanstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Cloud Sync och Cloud Sync Server, sen finns en till som jag inte sett tidigare, Cloud Station Share Sync, ser ej någon Cloud Station Backup. 

 

Jag använder Hyper-backup för att kopiera det viktigaste på NAS till en extern disk för att slippa problem att få ut filer om NAS blir kaputt av någon anledning, korrupt filsystem eller liknande allvarligare problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloud station backup ett program du kan installera på datorn som sköter backupen därifrån.

I praktiken synkar över dina filer till NAS med versionshantering.

Långsamheten i denna beror på att den enbart kan skicka tre filer i taget och att det verkar finnas viss overhead (kanske i versionshanteringen) som ger att det tar en stund för den att initiera överföringen av en fil. Går mycket snabbare att skicka över filer via normal Windows filkopiering.

 

Hyper Vault. Okej, det är nästa steg att implementera det. RAID1 ( synolgys variant) på NAS såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en bild

post-8996-0-67851300-1472381364_thumb.png

 

Från NAS där man kan hantera den versionshistorik som skapas. En fil ok, många omständligt.

 

och på datorn ligger

post-8996-0-58754600-1472381409_thumb.png

och sniffar efter ändringar.
Här ser vi att filen jag bifogade ovan direkt skickats över till min NAS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Jag har använt en föregångare till Cloud Station Backup men slutade använda det. Jag lagrar i princip inga filer lokalt på datorerna, allt ligger på NAS.

 

Är det 2-vägssync eller syncar det bara lokalt till NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej, olika användningsområden för NAS.

Än lever jag med en huvuddator och min NAS som en backupstation för denna och en laptop. Inget behov av att synka filerna mellan flera datorer.

 

Den dagen kommer kanske och då skiftar jag kanske hur jag använder min NAS.

 

Cloud station Backup är som namnet låter ett backup-program. Dvs det kopierar bara till NAS och på den finns programvara för versionshantering. Har sett enklare/trevligare gränssnitt men ska ge detta en chans en tid nu.

Windows filhistorik är bättre generellt men detta har fördelen, som sagt, att Windows ej har läs/skrivättigheter till mappen på nätverket som backup-programmet skriver till.

 

Nu har jag aldrig, vad jag vet, drabbats av virus/trojan men den dagen kanske kommer. Hårddisk har däremot kraschat men aldrig så fatalt att jag förlorat data. Den dagen då det sker kommer säkert även..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen, varför inte krångla till det?

Hehe

 

1. Skapa ett område på NAS:en dit du tar dina backuper.

Använd Acronis True Image

Med detta kan du skapa ett eget konto och krypterat som bara Acronis kan ens öppna och läsa och skriva till.

 

2. Nästa område på NAS:en är att du lägger dina mindre viktiga filer såsom bilder, filmer etc. excel ark osv.

Med mindre viktiga så menar jag extremt viktiga, men i första steget ovan hade du ju redan tagit det flytt-beslutet

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Finnas alltid program att köpa som gör det bättre. Windows filhistorik är basic och detta Cloud backup inte mycket bättre.

 

Om jag ska backuppa ALLT till min nas då får jag allt stoppa in lite större diskar i den...

Har istället dubbletter av en del inom stationära och känner mig relativt skyddad där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...