Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försäkringskassans inskränkta inställning till PDF-läsare


Thirteen

Rekommendera Poster

Har återigen fått erfara Försäkringskassans inskränkta inställning till PDF-läsare.

Visst går det att läsa blanketter numera. Men inte att fylla i dem om man inte har ”rätt” PDF-läsare.

 

Får Försäkringskassan betalt av Adobe?!

 

What would you think about a sign on the highway saying “You need a Toyota to drive on this road. Contact your Toyota dealer for a gratis test drive -- Your Government”? When it comes to software that opens PDF files, many public sector organisations do this every day.

https://fsfe.org/campaigns/pdfreaders/pdfreaders.sv.html

 

https://fsfe.org/campaigns/pdfreaders/follow-up.sv.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ren kostnadsfråga och antagligen även en kvalitetsfråga. Adobe är den dominerande pdf-läsaren, vad skulle det kosta om man skulle ha stöd för t.ex de 5 största pdf-läsarna, hade du haft lust att betala det med dina skattepengar?

 

Jag har vid ett flertal tillfällen testat alternativ till Adobe och de flesta har åkt ut ganska snabbt pga. problem med att sidor inte visades rätt, ofta har de åkt ut inom 30 min efter installation. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det egentligen försäkringskassan man ska gnälla på?

Jag har ett (PDF)dokument med vissa egenskaper.

Full funktionalitet uppnås endast med Adobe Acrobat och med Foxits motsvarande betalprogram.

Gratisläsarna klarar helt enkelt inte detta, finns väl en anledning till att de är gratis och att andra kostar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PTS – Vägledning för webbutveckling

 

”Om du ändå behöver lägga ut en pdf, se då till att göra den tillgänglig.”

https://webbriktlinjer.se/vagledning/taggar/pdf/

Märk att det är skrivet 2012.

 

Tror det var 2008 som PDF-formatet släpptes som öppen standard (ISO).

Verkar det inte gå trögt med att få formatet att funka problemfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man skapar ett pdf-formulär (ett sådant man själv kan fylla i) i Adobe Acrobat Pro så får man möjlighet att använda olika inställningar och format samt att man till sist aktiverar en del funktioner och det är väl där som F-kassan kanske inte gjort rätt?

 

Jag kan ju tycka att man bör testa sitt formulär på annan maskin med standard läsaren (ej pro) för att kontrollera att allt fungerar innan man skickar ut dokumentet.

 

Grunderna i att skapa ett PDF-formulär i Adobe Acrobat Pro 

http://www.qiat.org/docs/resourcebank/V-2CreateinteractiveFormsAdobeProfessional.pdf

 

http://www.chaffey.edu/csn/pdf/acrobat_fillable_forms_handout_2014_11.pdf

Platform Quirks
An Adobe Acrobat form works best on a PC.  Forms filled out by Mac users
in Mac Preview and sent to PC users appear blank.
PC users will need to click on the fields to see the information in the fields.
To avoid this problem, Mac users should fill out the form in Adobe Reader instead of Mac Preview.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linuxanvändare måste alltså skaffa windows för att kunna fylla i adobe proprietära pdf filer

Nej.

 

 

Adobe använder en egen version utanför pdf standarden som ett sätt att tvinga folk att skaffa adobes program för att kunna läsa deras pdf filer

Adobe följer pdf-standarden, men det är viktigt att komma ihåg vilka pdf-format som man skapar och särskilt vid formulär, det finns flera varianter och den som sitter vid verktyget skall vara medveten om vilka och hur.

 

Dessutom var det Adobe som uppfann PDF https://acrobat.adobe.com/se/sv/why-adobe/about-adobe-pdf.html

1991 lanserade en av Adobes grundare, dr John Warnock, den revolutionerande metoden att gå från papper till digitala dokument med en idé han kallade Camelot Project. Målet var att ge alla de verktyg som krävs för att hämta dokument från alla slags program och skicka elektroniska versioner av dessa dokument vart man ville samt visa och skriva ut dem på vilken dator man ville. 1992 hade Camelot utvecklats till PDF. Idag är PDF det format företag runt om i världen sätter sin tillit till.
we-invented-pdf-447x240.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe har visst en egen extended version av pdf som bara deras läsare kan läsa

 

Det är ju inte Adobes fel att inte andra tillverkare implementerar denna extended version. Allt är offentligt och öppen, bara att skriva kod för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingår inte i ISO standarden så dom kan bli stämda av Adobe

 

Vilka "extensions" är det F-kassan använder som inte ingår i ISO-standarden som gör att inte "din" PDF-läsare fungerar? Och är det F-kassans fel eller PDF-läsarar-tillverkarens fel att det inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe använder en egen version utanför pdf standarden som ett sätt att tvinga folk att skaffa adobes program för att kunna läsa deras pdf filer

Läsa pdf är gratis, skapa pdf med Adobes mjukvara kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till att förklara till nybörjare hur man installerar den på linux

Linuxanvändare är väl inga nybörjare. Nybörjarna hittar du bland majoriteten av datoranvändarna, de som bara använder Windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en annan maskin med Linux Mint kör jag med Okular som jag inte upplevt några större problem med, å andra sidan sköter jag allt viktigt inkl. från myndigheter på min rätta stationära med Windows 10 och Adobe Reader (gratis) samt Adobe Acrobat Pro som i mina ögon är dom bästa.

.

För Linux och Okular PDF läsare se denna tråd: //eforum.idg.se/topic/340866-bra-pdf-läsare/?p=1604138

Tråden är ju från 2013 så det lär väl hänt en del sedan dess...

 

Foxit har jag helt övergivit på Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt om tråden håller på att spåra ur men jag har varit nybörjare i/med Linux. Dock som van datoranvändare.

 

I Linuxmiljö använder jag Master PDF vilket är den mest kompetenta av de gratisalternativ jag prövat direkt i Linuxmiljö.

https://code-industry.net/free-pdf-editor/

 

Passar på att göra reklam för min tråd också <_<

//eforum.idg.se/topic/345491-editorl%C3%A4sare-f%C3%B6r-pdf-med-xfa-s%C3%B6kes/

 

Frågan där kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okular är ett kde program och passar inte ubuntu

 

Nja, där tror jag du har fel...

Linux Mint baseras på Ubuntu.

Och i Mints Programhanterare återfinns Okular.

post-52940-0-11845300-1471896937_thumb.png

 

Jag kör Linux Mint MATE (alltså inte Linux Mint KDE) och Okular fungerar där.

Men jag vet inte om detta (också?) är "OffTopic"...

 

OnTopic vore kanske en länk till ett sådant krånglande formulär som Försäkringskassan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu handlade tråden inte om pdf-er för Linux men för Ubuntu fungerar skatteverketsblanketter i defaultpdfläsaren.

För övrigt går det alldeles utmärkt att installera och köra KDE-program i Gnome eller Mate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår vrede och frustration har stillats. Saker och ting verkar fungera nu,

med Foxit Reader. Antar att man får säga tack till Försäkringskassan! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...