Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid uppdatering av W 10


erikdal

Rekommendera Poster

Hej

Min burk med Windows 10 har fungerat helt OK utan direkta problem.
Men idag på eftermiddagen stod den plötsligt med blåskärm som sade att ett allvarligt problem hade inträffat:
SYSTEM_THREAD-EXCEPTION_NOT_HAMDLED (atikmdag.sys)

 

Efter mycket och tidsödande hantering (via F8 och systemåterställning) fick jag igång den igen och backade till en tidigare återställningspunkt.

 

Jag lämnade burken några timmar på kvällen och då hade den stoppat igen.

 

Därefter tänkte jag att det kanske kunde vara bra att köra systemuppdatering igen.

Uppdateringarna hämtades hem delvis - 25% - och sedan inträffade samma fel igen!

 

Det går inte att starta utan att gå via F8 och systemåterställning.

 

När jag tittar på 'Underhåll' så säger det att underhåll pågår.

Vid kontroll av händelseinformation säger den att Windows slutat fungera (jo, jag har märk det!) och att det inte gick att starta Windows på grund av att det saknas systemfiler.

 

Uppdateringshistoriken säger att installationen av Kumulativ uppdatering (KB3176493) misslyckades.

 

Hur fasiken löser jag detta problem, jag måste ju kunna använda min burk!

/Erik

post-59108-0-20665000-1471127613_thumb.png

post-59108-0-85353500-1471127624_thumb.png

post-59108-0-84212600-1471127639_thumb.png

post-59108-0-92886100-1471127647_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

SYSTEM_THREAD-EXCEPTION_NOT_HANDLED (atikmdag.sys)

Kan bero på att du har en felande grafikdrivrutin till din AMD Radeon grafik.

 

Var har du för dator: bärbar eller stationär?

Fabrikat och modellbeteckning?

 

Om det är ett hemmabygge eller specialbygge:

Moderkortets fabrikat och modellbetckning?

Grafikkortets fabrikat och modellbetckning?

 

Det verkar vara AMD grafik(?) då kan du hämta senaste AMD grafik här. http://support.amd.com/en-us/download

Ladda med rätt beroende på om det är bärbar eller stationär för just din grafikkortsmodell.

Är du osäker så välj Automatisk detektering och nedladdning: Automatically Detect and Install Your Driver

 

Högerklicka på installationsfilen och välj 'Kör som Administratör'.

Bocka ur  ev. AMD Gaming Evolving app under installationen, starta om och se hur det fungerar.

 

Det bästa kan vara att börja med att avinstallera den tidigare grafikdrivrutinen: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Software-Uninstall.aspx

Starta om datorn.

 

Om det inte hjälper, så se detta: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Nja, huvudproblemet är att kunna stänga av den pågående uppdateringen så att jag kan göra de föreslagna åtgärderna.

När jag lyckat få igång burken efter systemåterställningen så drar ju uppdateringen igång direkt och snart så kraschar det hela igen!

 

Min dator är en Lenovo Desktop (LE DT A10-6700/16G/1TB/R7-240-) med AMD-grafik.

 

Tacksam för tips!

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...