Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför gav MS gratis iväg Win10 under ett år?


BlondBimbo

Rekommendera Poster

Det finns ett ordspråk som det ligger mycket sanning i och det är om något verkar för bra för att vara sant så är det även det. Dvs om någon ex ringer upp dig och erbjuder dig guld och gröna skogar för en krona så ska man nog med stor sannolikhet lägga på luren på direkten.

 

För ganska så exakt ett år sedan (29 juli 2015) släpptes MS Win 10 och av någon för mig oförklarlig anledning erbjöd MS gratis uppdatering av Win 7 och Win 8 under ett års tid fram till 29 juli i år. För mig som ser MS som ett av världens största företag som sysslar med data- och mjukvara verkar hela erbjudandet väldigt märkligt om man nu blickar tillbaka på det. MS måste ju även i framtiden uppdatera och erbjuda support både för Win 7 och Win 8 så tanken kan ju knappast ha varit att de tänkt att om vi erbjuder gratis uppdatering av både Win 7 och Win 8 så kan vi frigöra arbetskraft och lägga ner uppdateringarna och supporten av dessa OS.

 

Vad tror du var anledningen eller syftet med att MS erbjöd gratis uppdatering under ett helt år och kostnadsfritt dessutom? För den som undrar över detta ämne två dygn efter att inte erbjudandet gäller längre - själv har jag INTE uppdaterat mina två stationära datorer.

 

Fria funderingar!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: De vill få in kunder i Win 10, få en grund så att det blir attraktivt för andra att köpa det, andra att stanna kvar i Windows när datorn ska uppgraderas. Inte få en lika långsam ökning av användare som för tidigare versioner av Windows.

2: De tjänar pengar på att folk använder Win10. Det finns annonser i Win10, de sparar en hel del användardata.

3: Smart marknadsföring. Många som uppdaterat skulle ändå inte köpt ny dator närmsta åren, att "ge till dem" kostar inget egentligen, ingen förlorade intäkt.

4: Säkerhet. Win10 borde vara säkraste versionen av Windows.

 

Det är mina tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

5. Det är en plattform som utvecklas kontinuerligt som bas, vilket betyder att det är mer effektivt ur utvecklingsperspektiv.

Tidigare utvecklingsteam hade stora och kostsamma svårigheter med något som kallas för Cross-functional team.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Efter floppen med Win 8, 8.1, så fick dom gå tillbaka till "ritbordet" och skapa något som användarna skulle acceptera, få tillbaka förtroendet, när Microsoft märke att betaversionerna av Win 10 fungerade, blev fullt ut godkända, tog dom beslutet att ge version 10 utan kostnad. Med facit i hand, ett smart beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7. Om folk blir vana vid Windows 10 i datorer så hoppas Microsoft att de köper surfplattor och mobiler med Windows 10 i stället för Android eller iOS. Datorförsäljningen krymper till skillnad från marknaden för surfplattor och mobiler varför det är nödvändigt för Microsoft att komma in på den marknaden om de ska kunna fortsätta  vara ett betydelsefullt företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...