Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blank förhandsgranskning i Movie Maker & Premiere Elements 10


hjklö

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker redigera videosnuttar i mp4-format (från Iphone SE och PowerShot G16) i Windows Live Movie Maker, men förhandsgranskningen är blank. Man hör bara ljudet. Installerade därför Adobe Premiere Elements 10 som jag hade hemma sedan tidigare. Samma sak där, fast wmv-filer funkar med både bild och ljud i Premiere av någon anledning.

 

Både hårddisken och Win 10 är nya för mig, men detta fungerade på förra hårddisken (med bägge programmen, Win 7 tror jag det var). Jag har Windows 10 64-bitar, grafikkort Nvidia GeForce 630 (senaste drivrutinerna, men har även testat med drivrutin från 2015 utan skillnad). Sökte codec på Microsofts sajt, men hittade inget som verkar lämpligt för min dator.

 

Som ni kanske märker famlar jag i mörkret. Tacksam om någon kan tipsa mig om hur jag får förhandsgranskningen att fungera. Sista utväg är att fråga hur man konverterar mp4-filer till wmv, men det verkar onödigt krångligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångligt att konvertera MP4-filer till wmv?

Använd t ex gratisprogrammet Freemake Video Converter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångligt att konvertera MP4-filer till wmv?

Använd t ex gratisprogrammet Freemake Video Converter.

Tack för programtips! :thumbsup:

Med krångligt menar jag att det är ett extra arbetsmoment – det borde ju fungera att använda mp4 direkt i redigeringsprogrammet (som det gjorde tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Begränsningen finns i Windows Live Movie Maker som Microsoft slutade med stöd för 2012.

Förhandsgranskningen är blank pga. att "Windows Movie Maker" klarar max output/export upplösning 1920 x 1080.

Långt ifrån har den samma kapabilitet som Premiere Elements 10.

 

Tech spec minimum:

  • 2 GHz or faster processor with SSE2 support; dual-core processor required for HDV or AVCHD editing and Blu-ray or AVCHD export.
  • Microsoft Windows XP with Service Pack 2, Windows Media Center, Windows Vista® (all applications run native on 32-bit operating systems and in 32-bit compatibility mode on 64-bit operating systems), or Windows 7 (Adobe® Premiere® Elements Editor runs native on 32-bit and 64-bit operating systems; all other applications run native on 32-bit operating systems and in 32-bit compatibility mode on 64-bit operating systems)
  • 2 GB of RAM
  • Color monitor with 16-bit color video card.
  • Microsoft DirectX 9 or 10 compatible sound and display driver.
  • Windows Media Player (required if importing/exporting Windows Media formats)

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort; Fabrikat och modellbeteckning?

 

Här hämtar du senaste grafikdrivrutinerna med inbyggt stöd för OpenCL och OpenGL:

Är det AMD grafik  http://support.<span.../en-us/download

Är det nVidia grafik http://www.<span>nvi...aspx?lang=en-us

Är det Intel grafik http://www.intel.com...ort/detect.html

 

Är du osäker på vilken grafikkortsmodell du har, så kör verktyget för automatiskt detektering och nedladdning av senaste grafikdrivrutin och dess tillverkares kontrollpanel.

  • Starta om datorn

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Begränsningen finns i Windows Live Movie Maker som Microsoft slutade med stöd för 2012.

Förhandsgranskningen är blank pga. att "Windows Movie Maker" klarar max output/export upplösning 1920 x 1080.

Långt ifrån har den samma kapabilitet som Premiere Elements 10.

 

Tech spec minimum:

  • 2 GHz or faster processor with SSE2 support; dual-core processor required for HDV or AVCHD editing and Blu-ray or AVCHD export.
  • Microsoft Windows XP with Service Pack 2, Windows Media Center, Windows Vista® (all applications run native on 32-bit operating systems and in 32-bit compatibility mode on 64-bit operating systems), or Windows 7 (Adobe® Premiere® Elements Editor runs native on 32-bit and 64-bit operating systems; all other applications run native on 32-bit operating systems and in 32-bit compatibility mode on 64-bit operating systems)
  • 2 GB of RAM
  • Color monitor with 16-bit color video card.
  • Microsoft DirectX 9 or 10 compatible sound and display driver.
  • Windows Media Player (required if importing/exporting Windows Media formats)

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort; Fabrikat och modellbeteckning?

 

Här hämtar du senaste grafikdrivrutinerna med inbyggt stöd för OpenCL och OpenGL:

Är det AMD grafik  http://support.<span.../en-us/download

Är det nVidia grafik http://www.<span>nvi...aspx?lang=en-us

Är det Intel grafik http://www.intel.com...ort/detect.html

 

Är du osäker på vilken grafikkortsmodell du har, så kör verktyget för automatiskt detektering och nedladdning av senaste grafikdrivrutin och dess tillverkares kontrollpanel.

  • Starta om datorn

Mvh

Tack för engagemanget!

 

Ok, så Movie Maker kan jag glömma med andra ord.

 

Jag har en Acer Aspire X3995. Ram 8 GB. Processor 3.4 GHz (Intel Core i7-3770 CPU @ 3.4 GHz). Grafikkortet är Nvidia GeForce 630 där drivrutinerna är de senaste, omstart har skett. Filmerna går att spela upp i t ex datorns app Film&TV, Win Media Player och Quicktime, så systemkraven borde väl vara uppfyllda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sökt vidare på problemet och tydligen är jag inte ensam. Detta är visst ett problem för fler som försöker använda Premiere med Nvidia-kort. Denna kombon funkade för mig på tidigare hårddisken, före Win 10-uppgraderingen. En föreslagen lösning är att installera drivrutiner för grafikkortet från 2013, men några så gamla hittar jag inte på Nvidias webbplats tyvärr. Och det är inte heller troligt att de är kompatibla med Win 10 tänker jag... Gissar att jag får söka reda på ett nyare redigeringsprogram.

 

(Postar detta ifall någon annan undrar samma sak som jag...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilken version av Adobe Premiere eller om det är Premiere Elements 10 du har.

Jag är inte säker på att jag förstår vad problemet med Nvidia GeForce 630 och Premiere skulle vara?

 

Du kan ju ändra i Premeire Edit > inställningar > Uppspelning > Adobe DV > Inställningar => ändra hårdvara till mjukvara, men detta är inte det optimala förstås.

Finns detta val på min Adobe CS6 Premiere.

 

Eller är det för att inte Premiere klarar grafikkortets Cuda ?

Se också detta: How to Unlock Adobe Premiere CS5, CS5.5 and CS6 to use almost any NVIDIA graphics card with CUDA acceleration.

 

Finns ett annat tips också, ett hack man kan göra i Adobe CS5 Premiere för aktivera Cuda https://forums.adobe.com/thread/629557

Möjligen fungerar detta även i äldre versioner också.

 

Men det kräver en nyare grafikdrivrutin för att grafikkortet skall kunna använda Cuda optimalt, åtminstone inte en flera år gammal grafikdrivrutin.

Mvh

 

[Edit] Glömde bort att du har Premiere Elements 10, redigerat längst upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sökt vidare på problemet och tydligen är jag inte ensam. Detta är visst ett problem för fler som försöker använda Premiere med Nvidia-kort. Denna kombon funkade för mig på tidigare hårddisken, före Win 10-uppgraderingen. En föreslagen lösning är att installera drivrutiner för grafikkortet från 2013, men några så gamla hittar jag inte på Nvidias webbplats tyvärr. Och det är inte heller troligt att de är kompatibla med Win 10 tänker jag... Gissar att jag får söka reda på ett nyare redigeringsprogram.

 

(Postar detta ifall någon annan undrar samma sak som jag...)

Innan du ger upp, kan du prova ett annat sätt för att se om det hjälper?

nVidia har slutat med support för växling mellan integrerad grafik och dedikerad grafik i nyare drivrutiner. För många, i synnerhet de som har bärbara datorer, betyder det att det inte går att använda det dedikerade grafikkortet tillsammans med skärmen på datorn. Skärmen blir svart.

 

Min bärbara dator har ett integrerat grafikkort i CPUn och ett dedikerat, GT630LE (Light Edititon av din version). Jag får problem med min dator när en nyare drivrutin till GT630 installeras. Detta problem har jag hjälpt flera med då de får identiska problem.

 

Varken nVidia eller Microsoft tänker göra något åt detta (har spenderat timmar i telefon med både nVidias support och Microsofts support om detta).

 

Jag ger dig instruktioner nedan på vad du skall göra. Det är av mycket stor vikt att du följer instruktionerna till punkt och pricka. Jag har använt min bärbara dator för att göra detta då min stationära har ett AMD-baserat grafikkort.

 

Här följer instruktionerna. Som tidigare skrivet, du måste följa dem till punkt och pricka för att det skall gå att se om det hjälper:

 

 

 

 

1. Hämta nVidiadrivrutinen här:

 

http://us.download.nvidia.com/Windows/350.12/350.12-desktop-win8-win7-winvista-64bit-international-whql.exe

 

2. Spara filen på ett ställe på din dator.

 

3. Koppla bort datorn från internet! Du måste se till att datorn inte har någon som helst anslutning till internet nu!

 

post-118752-0-38718900-1470474284_thumb.jpg

 

4. Starta installation av nVidia-drivrutinen du hämtat. Markera "Anpassad (Advanced) som bilden ovan visar.

 

post-118752-0-24859900-1470474291_thumb.jpg

 

5. Se till att det finns en bock i rutan framför "Grafikdrivrutin" (1 i bilden), en bock i rutan framför "3D Vision drivrutin" (2 i bilden) samt en bock i rutan framför "Utför en ren installation" (3 i bilden). Det skall inte finnas någon bock i rutorna framför "NVIDIA GeForce Experience" samt "PhysX systemprogramvara" !

 

6. Klicka på "Nästa" och följ instruktionerna samt bekräfta dina val.

 

7. Installationsprogrammet kommer att avinstallera de drivrutiner som är installerade och därefter startar installationsprogrammet om datorn.

 

8. När datorn startats om kommer installationsprogrammet att installera de drivrutiner som ingår i paketet utom de två som du inte har bockat i.

 

9. När installationen är klar, starta om datorn om inte installationsprogrammet gör det eller ber dig göra det.

 

10. Du skall fortfarande inte ha datorn ansluten till internet! Det är viktigt att datorn inte är kopplad till internet. Om datorn är kopplad till internet kommer Windows Update att installera en nyare drivrutin till grafikkortet och allt jobb du gjort fram tills nu kommer att vara ogjort!

 

11. Med datorn frånkopplad från internet, prova nu att använda Adobe Premiere som tidigare och se om det fungerar.

 

12. När du testat, återkom med resultatet. Självklart måste du koppla upp dig mot internet med datorn om du inte har någon annan enhet att koppla upp dig med. Då kommer också Windows Update att installera en nyare drivrutin och allt är "förstört" igen.

Det är viktigt att du återkommer med resultatet.

 

13. Om det visar sig fungera för dig skall jag ge dig en beskrivning på hur du stoppar Windows Update från att installera en nyare drivrutin. Det finns ett program som heter "Windows Update Show Hide" som kan ge ett visst skydd men det fungerar inte särskilt bra. Jag har gjort systemändringar i min bärbara dator som gör att Windows Update inte tillåts uppdatera grafikdrivrutinen för min bärbara dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, flyfisherman. Letade i menyerna för att göra inställningarna enligt ditt första tips, men jag hittade inte detta i min Elements-version. Egentligen borde inte kombinationen Premiere + grafikkortet vara problem eftersom det funkade tidigare (det var i samband med hårddiskbyte som jag uppgraderade till Win 10, så jag gissar att problemet ligger där någonstans), men enligt flera inlägg på Adobes forum finns problem mellan Premiere och Nvidia.

 

Testade Åges tips och det funkar faktiskt! :) Tar gärna emot instruktion för att Windows Update inte ska återställa nuvarande inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, flyfisherman. Letade i menyerna för att göra inställningarna enligt ditt första tips, men jag hittade inte detta i min Elements-version. Egentligen borde inte kombinationen Premiere + grafikkortet vara problem eftersom det funkade tidigare (det var i samband med hårddiskbyte som jag uppgraderade till Win 10, så jag gissar att problemet ligger där någonstans), men enligt flera inlägg på Adobes forum finns problem mellan Premiere och Nvidia.

 

Testade Åges tips och det funkar faktiskt! :) Tar gärna emot instruktion för att Windows Update inte ska återställa nuvarande inställningar.

Perfekt! :thumbsup:

 

Den drivrutin jag länkade till dig från nVidias hemsida är den sista som fungerar med växling mellan integrerad grafik och nVidia-grafik. Det tog mig en dag att testa mig fram till vilken version som är den nyaste som går att använda.

 

Just detta, att Windows 10 utan att användaren har något att säga till om när det gäller uppdatering av drivrutiner, är det i särklass sämsta med Windows 10. När nVidia inte vill lägga med den växlingsfunktion som en gång fanns i drivrutinen, när de skapar nyare, är oerhört frustrerande.

 

Jag skall skapa lite bilder som jag kan publicera här för att ge dig en vägledning till hur du kan blockera Windows 10 från att uppdatera drivrutinen.

Skälet till att du inte skall installera "Experience" är att nVidia har en egen funktion liggandes där som uppdaterar drivrutinen. Man måste stoppa den funktionen även i det programmet. Såldes är det enklast att inte installera den och du behöver den inte till det du gör med Adobe Premiere.

 

Det som kan bli lite knivigt är om du kör Windows 10 Home och inte Pro. Det kan vara som så att du inte kan komma åt funktionerna i Home. Jag har Pro i min bärbara.

 

Återkommer lite senare, när jag skapat bilder som vägledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe, vilket stök, men jag gillar ditt svar Åge N! :thumbsup:

Naturligtvis är det åt pepparn att man inte i Windows 10 kan blockera nånting egentligen - endast fördröja vissa uppdateringar, även om det är ett mycket bra och effektivt operativsystem i övrigt.

Där håller jag fullständigt med.

 

Sedan kan man undra över Nvidias grafikdrivrutiner och hur dessa hanteras, det är inte normalt att man skall behöva göra så för att det skall fungera.

Många klagar på AMD, men jag har aldrig haft ett enda problem under alla år med flera olika AMD- grafikkort, vare sig med Adobes alla programsviter, Pinnacle studio, AutoCad.

DirectCompute med OpenCl, OpenGL och DirectX 10/11 etc. hårdvara-accelereration med renderingar och annat via grafikkortet har alltid fungerat utan mankemang ..

 

Bara för att vara tydlig; jag håller varken på det gröna eller det röda lägret, bara mina egna erfarenheter.

Hoppas det löser sig och det kommer det att göra.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag skapat lite bilder som illustration till informationen om hur du stoppar Windows från att uppdatera drivrutinen till ditt grafikkort.

Jag har gjort detta på min bärbara. Jag tar med allt som jag kan göra med reservation för att allt kanske inte går att göra i Windows 10 Home. Jag vet inte om allt går att göra i Home då jag inte har Home utan Pro.

 

Gör det du kan så långt det går. Nu börjar jag:

 

 

post-118752-0-02917200-1470506732_thumb.jpg

 

1. Markera "Start" (Windowsloggan i nedre vänstra hörnet) och högerklicka (1 i bilden).

    Klicka på System i menyn (2 i bilden).

 

post-118752-0-25947000-1470506736.jpg

 

2. Kontrollpanelen öppnas. I vänstra delen av fönstret finns "Avancerade systeminställningar". Klicka på den.

 

post-118752-0-79359800-1470509593_thumb.jpg

 

3. Klicka på fliken "Maskinvara" (1 i bilden) och sedan på "Inställningar för enhetsinstallation" (2 i bilden).

 

post-118752-0-18813700-1470506745_thumb.jpg

 

4. Markera "Nej (din enhet fungerar eventuellt inte som förväntat)" (1 i bilden) och spara ändringarna (2 i bilden).

    Den här ändringen kan stoppa Windows från att uppdatera drivrutiner. Starta om datorn efter att ändringen är gjord om du inte kommer åt resterande punkter nedan.

 

Följande ändringar kanske endast fungerar i Windows 10 Pro:

 

post-118752-0-51078800-1470506750_thumb.jpg

 

5. Markera på nytt "Start" (Windowsloggan i nedre vänstra hörnet) och högerklicka (1 i bilden).

    Klicka på Enhetshanteraren i menyn (2 i bilden).

 

post-118752-0-37145600-1470506755_thumb.jpg

 

6. Klicka på pilen framför "Bildskärmskort" (1 i bilden) så menyn fälls ut och visar dina grafikkort. I min dator ser du mina två grafikkort.

    Markera nVidia-grafikkortet (2 i bilden) (i min dator heter det GT640M LE), högerklicka och i menyn välj "Egenskaper" (3 i bilden).

 

post-118752-0-43856700-1470506761_thumb.jpg

 

7. Klicka på fliken "Information" (1 i bilden).

    Klicka på pilen för rullmenyn (2 i bilden).

    Klicka på "Maskinvaru-ID" (3 i bilden).

 

post-118752-0-19135700-1470506766_thumb.jpg

 

8. Markera översta raden (1 i bilden) som är maskinvaru-ID för ditt grafikkort.

    Högerklicka och välj "Kopiera" i menyn (2 i bilden).

 

post-118752-0-35913900-1470506770.jpg

 

9. På ditt tangentbord har du en knapp med en Windows-logga (Windows-knappen). Håll denna nere och tryck på knappen "R" på tangentbordet så öppnas ett sökfönster.

    Skriv in "  gpedit.msc  ", utan hartassar, så som bilden ovan visar (1 i bilden) och klicka på "OK" (2 i bilden).

 

post-118752-0-44717500-1470506783_thumb.jpg

 

10. Klicka på pilen framför "Administrativa mallar" (1 i bilden) så menyn fälls ut.

      Klicka på pilen framför "System" (2 i bilden) så menyn fälls ut.

      Klicka på pilen framför "Enhetsinstallation" (3 i bilden) så menyn fälls ut.

      Klicka på "Begränsningar vid enhetsinstallation" (4 i bilden) så en menyn visas i högra fönstret.

      Klicka (eventuellt dubbelklicka) på "Spärra installation av enheter med drivrutiner ......." (5 i bilden) så ett nytt fönster öppnas.

 

post-118752-0-85073700-1470506798_thumb.jpg

 

11. I det nya fönstret markera du "Aktivera" (1 i bilden).

      Klicka på "Visa..." (2 i bilden).

 

post-118752-0-09212100-1470506808_thumb.jpg

 

12. Dubbelklicka i det tomma fältet så markören visas (1 i bilden).

      Högerklicka och välj "Klistra in" (2 i bilden).

 

post-118752-0-30422700-1470506818_thumb.jpg

 

13. Om allt gått som det skall finns nu maskinvaru-ID i fältet (1 i bilden).

      Klicka på "OK" för att spara.

      Kan du inte klistra in maskinvaru-ID, gå tillbaka till punkt 8. och kopiera det på nytt.

 

post-118752-0-24160700-1470506825_thumb.jpg

 

14. Klicka på "Verkställ" (1 i bilden) för att lagra ändringen.

      Klicka på "OK" för att spara allt (2 i bilden).

 

15. Starta om datorn. Nu är Windows Update spärrat från att uppdatera drivrutinen.

 

 

 

Du kan också ta hjälp av programmet "Windows Update Show Hide" som du kan hämta här:

 

http://download.microsoft.com/download/F/2/2/F22D5FDB-59CD-4275-8C95-1BE17BF70B21/wushowhide.diagcab

 

Du startar programmet och det är mer eller mindre självinstruerande. Här finns en enklare anvisning på engelska hur du använder programmet:

 

http://www.zdnet.com/article/microsoft-releases-tool-to-hide-or-block-unwanted-windows-10-updates/

 

Även här finns en lite mer detaljerad instruktion hur du använder verktyget:

 

http://www.tenforums.com/tutorials/8280-windows-updates-hide-show-windows-10-a.html

 

Min erfarenhet är att det inte fungerar särskilt bra.

Du bör köra igång programmet strax innan du kopplar upp dig på internet. Windows Update är mycket snabb med att hämta uppdateringar och drivrutiner. För att lyckas med att blockera installation av drivrutinen kanske du får göra om proceduren ett par gånger.

 

Du kan alltid kontrollera i Enhetshanteraren om en nyare drivrutin har blivit installerad. Avinstallera den direkt, starta om datorn och kör Windows Update Show Hide direkt igen för att spärra uppdateringen.

 

Min dator fick ny drivrutin trots att jag körde programmet. Det tog bara ett par dagar så uppdaterade Windows Update drivrutinen trots att jag "spärrat" det.

Du får inte ta bort programmet. Gör du det försvinner också spärren.

 

Bäst fungerar det med de ändringar i Systemet som jag visar ovan.

Jag får ibland meddelanden från "Windows Update" om att en uppdatering misslyckats. Det är drivrutinen för grafikkortet som inte uppdateras, vilket jag inte heller önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, vilket stök, men jag gillar ditt svar Åge N! :thumbsup:

Naturligtvis är det åt pepparn att man inte i Windows 10 kan blockera nånting egentligen - endast fördröja vissa uppdateringar, även om det är ett mycket bra och effektivt operativsystem i övrigt.

Där håller jag fullständigt med.

 

Sedan kan man undra över Nvidias grafikdrivrutiner och hur dessa hanteras, det är inte normalt att man skall behöva göra så för att det skall fungera.

Många klagar på AMD, men jag har aldrig haft ett enda problem under alla år med flera olika AMD- grafikkort, vare sig med Adobes alla programsviter, Pinnacle studio, AutoCad.

DirectCompute med OpenCl, OpenGL och DirectX 10/11 etc. hårdvara-accelereration med renderingar och annat via grafikkortet har alltid fungerat utan mankemang ..

 

Bara för att vara tydlig; jag håller varken på det gröna eller det röda lägret, bara mina egna erfarenheter.

Hoppas det löser sig och det kommer det att göra.

Mvh :)

Jag tycker också att det är åt skogen att man skall behöva hålla på att trixa med systeminställningar för att få datorn att fungera. I mitt fall med min bärbara dator är det att jag får en svart skärm när drivrutinen uppdateras. nVidia-drivrutinen saknar växling mellan HD4000 (i mitt fall) och nVidia-kortet. Eftersom min dator inte kräver någon grafikkrävande funktion vid start används HD4000-grafiken. Då nVidia-kortet är prioriterat  är det det kortet som skall presentera bilden. I och med att det inte behövs visas inget!

 

Kopplar jag in en extern skärm kan jag få en bild. Jag måste således blockera uppdatering av drivrutinen.

Efter att jag kommit på detta har jag hjälpt andra med samma problem. De har trott att deras dator havererat eftersom de inte får bild efter att Windows 10 installerats, Windows Update körts och datorn därefter startats om och då inte längre visar bild.

De kan inte återgå till tidigare Windowsversion eftersom de inte ser vad de gör.

 

Jag håller på det röda laget bara för att jag inte vill att de går i konkurs. Min stationära dator, där jag har ett HD2600XT-kort, använder jag en drivrutin som är 3 år gammal. AMD gör ingen nyare drivrutin och ingen som är anpassad för Windows 10.

 

Det går att få en nyare via Windows Update men den gör ingen som helst skillnad mellan den 3 år gamla och den "nya".

Catalyst går inte att använda till mitt grafikkort. AMD gör ingen som fungerar tillsammans med mitt kort i Windows 10.

 

Eftersom kortet presterar bättre än vad jag har behov av (min särbo håller inte med :P ) finns inga planer hos mig att köpa ett nyare idag.

 

När jag pratade (ja, jag ringde nVidia eftersom de inte svarar på e-post) med nVidias support hävdade de bestämt att det inte är fel på deras drivrutin utan på BIOS i min dator. Jag uppdaterade BIOS till senaste versionen utan skillnad. När jag på nytt ringde dem hävdade de att det är datortillverkarens sak att se till att drivrutinen skrivs så den fungerar till min dator. Jag påtalade att det finns fler med samma problem och att Windows 10 installerar nVidias drivrutiner och det ställer till problem slog de ifrån sig på nytt om att det inte är deras problem.

 

Därefter började jag testa drivrutiner från nVidia. Jag körde igenom 47 drivrutiner innan jag hittade vilken av dem som var den nyaste som gick att använda och som jag länkar till i denna tråd.

Mycket jobb bakom allt för att lösa problemen med min och min särbos dator. Därefter har jag använt denna lösning för vänner med liknande grafikkort och problem.

 

I denna tråd visar sig denna lösning också fungera. Mycket jobb ligger bakom men ger lösning till många också. Med de senaste inläggen ger det också andra som läser eForum information som jag inte hittat på internet som löser dessa problem.

 

En varningen ord är också på sin plats!

Uppdatera aldrig BIOS på en Fujitsu NH532 om Windows 10 är installerat. Det gör BIOS korrupt och går inte att starta datorn.

Jag råkade göra detta efter mitt samtal med nVidia. Fick plocka isär datorn och böka med BIOS-kretsen så jag, efter 6 dagars slit, fick igång BIOS så jag kunde uppdatera den med en Windows 8-disk i datorn.

Därefter gick fungerar datorn bra igen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 enligt flera inlägg på Adobes forum finns problem mellan Premiere och Nvidia.

 

 

Med dina uppgifter om att det fungerar med en äldre drivrutin kan du konstatera att problemet inte ligger mellan Premiere och nVidia.

Problemet ligger enbart hos nVidia när deras (lite äldre) kretsar arbetar tillsammans med grafikkretsar integrerade i en CPU (som Intels).

nVidia har plockat bort växlingsfunktionen mellan den integrerade grafiken (som används när grafikpresentationen inte är "krävande") och det dedikerade grafikkortet (som används när grafikpresentationen är "krävande") och det ställer til problem.

 

Min teori är att Adobe Premiere vill använda nVidiagrafikkortet men det vill inte din dator. Eftersom din dator inte anser att grafiken är krävande används den integrerade grafikkretsen.

Adobe Premiere använder nVidia-grafiken, som inte får någon information. Växlingen fungerar inte och Premiere kan därför inte presentera en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9. På ditt tangentbord har du en knapp med en Windows-logga (Windows-knappen). Håll denna nere och tryck på knappen "R" på tangentbordet så öppnas ett sökfönster.

    Skriv in "  gpedit.msc  ", utan hartassar, så som bilden ovan visar (1 i bilden) och klicka på "OK" (2 i bilden).

 

attachicon.gif13. Spärra installation_red.jpg

 

 

Tack för detaljerad och tydlig instruktion. Tyvärr funkade det bara fram till att jag skulle söka efter gpedit, som inte hittades. Antar att det beror på Home-versionen som du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detaljerad och tydlig instruktion. Tyvärr funkade det bara fram till att jag skulle söka efter gpedit, som inte hittades. Antar att det beror på Home-versionen som du skrev.

Se om den ändring du gjort stoppar Windows Update från att installera en nyare drivrutin till ditt grafikkort.

Om det inte fungerar finns det tredjepartsprogram för Windows 10 Home som gör att "Group Policy" - funktionen (gpedit) går att få.

 

Jag förmodar att du kan läsa och förstå engelska instruktioner. Då kan du ta del av informationen här:

 

https://www.itechtics.com/enable-gpedit-windows-10-home/

 

Jag har inte testat detta själv. Om du vill testa utan att installera i din dator kan du skapa en virtuell maskin i din dator (dator i dator) och testa. Att ta bort en virtuell dator är lika enkelt som att ta bort en mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om den ändring du gjort stoppar Windows Update från att installera en nyare drivrutin till ditt grafikkort.

Om det inte fungerar finns det tredjepartsprogram för Windows 10 Home som gör att "Group Policy" - funktionen (gpedit) går att få.

 

Har startat om ett antal gånger och är ansluten till nätet, och Premiere funkar fortfarande som det ska, så jag antar att drivrutinerna inte uppdateras automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har startat om ett antal gånger och är ansluten till nätet, och Premiere funkar fortfarande som det ska, så jag antar att drivrutinerna inte uppdateras automatiskt.

Så bra att du återkom med informationen. :thumbsup:

Jag utgår från att det fortfarande fungerar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Om moderatorerna tillåter mej att helt avvika från ämnet måste jag ge Åge N en stående applåd (virtuell dock) för de instruktioner, som han presterat i denna tråd! Har sällan sett en instruktion skriven av en expert på ett sätt som den vore skriven av den som inget förstår. Detta gör en gammal pedagog glad i hjärtat, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...