Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hybrid ASUS T100 HA


hup151_t

Rekommendera Poster

Min son har varit här uppe och kom över en dator enligt rubrik. Åter hemma i Sthlm ska han starta den men vet inte hur! W10 är ju förinstallerad men vid uppstart får han frågan Administrator och där under återställ lösenord. Men han har aldrig haft nån kontakt med Asus och inte diskuterades lösenord vid Mediamarkt där maskinen köptes. I sin stationära dator har han Vista. Hur kan han starta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det ett demoexemplar eller ett som hade returnerats (fynd)?

För det låter som att Windows redan är helt färdiginstallerad i stället för att den del där man väljer kontonamn och lösenord återstår.

 

Går det att komma vidare om han väljer att återställa lösenordet?

 

Han kan också pröva med att ominstallera Windows 10. Står det något om det i manualen som finns på sidan http://www.asus.com/2-in-1-PCs/ASUS_Transformer_Book_T100HA/HelpDesk_Manual/ ?

Om inte, se om Reset på sidan http://www.asus.com/support/FAQ/1013965/ fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med och såg att det var en originalförpackning som vi fick - artikeln var nedsatt med 200;- och han ville ha en surfplatta nu med dator då hans Vista börjar bli till åren och i ett test hade denna Asus kommit först bland 6 märken. . När han klickar på "återställ lösenord" då begär datorn ett flashminne eller USB. Jag har skickat  vidare ditt svar till honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att just den artikeln var nedsatt med 200 kr medan det fanns andra till ordinarie pris låter det väl troligt att det var någon som ångrat köpet och då är det bäst att ominstallera Windows på ett eller annat sätt. Din son kan ju också ringa Mediamarkt för utredning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lessen för att vara otydlig - det fanns flera av samma artikel och vi tog en av fyra tror jag det var. Alla dessa hade samma pris dvs nedsatt med 200:-. Det var i n t e det nedsatta priset som lockade utan datorn som sådan. Har inte fått tag på sonen än men antar att han kontaktat Mediamarkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han ringde och pratade med support på Mediamarkt i Gävle som tyckte det var mycket konstigt. Han fick åka till Mediamarkt i Sthlm och fick där byta till en ny. Den ska laddas 8 timmar så nu hoppas vi och är övertygade om att det ska gå och starta den. Tack för hjälpen Cecilia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Hoppas att det fungerar bra nu med den nya och fina datorn.

Bara några ord på vägen i all vänskaplighet:

 

Så fort man startar upp en fabriksny dator med förinstallerat operativsystem, så brukar man ibland behöva att ange ett namn och ev. lösenordsuppgifter.

Dessa skall man spara undan.

Sedan sätter själva "Grund Windows installationen" igång och bara låt denna köra, därefter när Windows är uppe och kör; gör en omstart > kör manuellt Windows update.

 

Start > Inställningar > Uppdatering och Säkerhet > Windows update

Starta om.

Repetera detta tills det inte finns flera uppdateringar!

 

Installera  Antivirus program

Starta om datorn.

Sedan låt bli att starta alla andra sk. "Bloatware" dvs. program som medföljer datorn och som man inte är intresserad av att köpa - förutom om ett komplett antiviruspaket som ofta kan ingå till rabatterat pris om detta är av intresse.

 

Dessa sk. "Bloatware" tas nämligen enklast bort inifrån Kontrollpanelen > Program

Det är alltså bäst att dessa ännu inte hunnit installerats - lämnar knappt några spår efter sig då.

I annat fall kan jag rekommendera The PC Decrapifier för nya datorer med förinstallerade sk. Bloatware

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...