Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppdateringar - windows update


peach7791

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har märkt att min dator inte gjort några uppdateringar på länge. Jag tittade i windows update, och såg att jag hade 95 uppdateringar där, utan att blivit meddelad om detta. Jag lät datorn stå på i princip en hel dag för att göra uppdateringarna, men endast tre stycken blev hämtade och installerade efter den tiden. Jag har även provat att inaktivera mitt antivirus- och brandvägg, men under en 15-20 min, hände ingenting när jag försökte hämta en av dessa uppdateringar på 52 mb.
Jag kan inte hitta vad som är orsaken till detta.

Jag har haft samma antivirus och brandväggsprogram i över ett år, mitt operativsystem är windows 7.
Kan det vara för att jag inte uppdaterat till windows 10, så alla uppdateringar till äldre versioner är avstängda?


Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i år normalt att uppdateringar till Windows 7 behöver väldigt lång tid på sig och under tiden ser det ofta ut som att inget händer. Ett dygn är ingen ovanlig tid.

 

För vissa hjälper det att följa tipset på sidan http://www.infoworld.com/article/3058260/microsoft-windows/heres-how-to-significantly-speed-up-windows-7-scans-for-updates.html fast det hjälpte inte mig när jag häromveckan tog fram en dator som inte varit igång sen i höstas utan det vara bara att låta den stå på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Även jag har fått fullständigt stopp i Windows update på Windows 7, efter att tidigare fungerat som en välsmord maskin!

 

Windows Update söker och söker och söker men varken hittar eller hämtar hem någon enda uppdatering, trots att jag testat "hämta men låt mig välja" osv.

Gjort systemåterställning till över två månader före detta började, men det hjälpte inte heller.

Använt mig av Windows Update Fixit (hjälper inte) och verktyget subInACL var helt verkningslöst också.

 

Felkod kommer upp om behörighetsproblematik, 0x80070005, men jag är inloggad som Administratör (använder ingen annan behörighet).

 

Fick genom timmar av sökning på tips även tag på offline-program Windows Update och det gjorde att ett 30-tal uppdateringar laddades hem. Men själva automatiska uppdateringen i datorn håller fortfarande efter 36 timmar på och söker och söker utan att ta hem en enda uppdatering själv.

 

Har gått igenom samtliga (känns det som) problemlösningstips på Youtube.

 

Cecilia :  om jag manuellt hämtar hem exvis KB 3138612, så börjar en automatisk hämtning av "Sökning sker efter uppdateringar på den här datorn" - och även den söker och söker i dagar! Även fast den ska vara en Run / exe-fil enligt beskrivningen, så blir den en .msu vid hämtningen. Och söker o söker i all evighet.

 

Inte heller fungerar någon hämtning i Felsäkert läge.

 

Har läst att senaste Windows Update Agent 7.6.7600.320 stoppar uppdateringarna och (kan) orsaka problem. Vart hittar man den i datorn för byta till föregående version i så fall?

 

Hjäääälp? Skulle bli väldigt tacksam! (får värmeslag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har goda råd, inte minst i kommentarerna här:

http://www.infoworld.com/article/3058260/microsoft-windows/heres-how-to-significantly-speed-up-windows-7-scans-for-updates.html

 

Men jag skulle vilja råda dig att först av allt kolla under rubriken Microsoft Windows om du inte redan har KB3138612 som ingick i marsuppdateringen (jag fick min 2016-03-09) och apriluppdateringens KB3145739, som finns under Security Update for Microsoft Windows. Det kan nämligen vara svårt att hitta speciella uppdateringar p g a det stora antalet man har i Win 7. Senast jag kollade hade jag 549 (!) uppdateringar installerade i Win 7. I Win 10 som jag uppgraderat till har jag bara 45. (Att det var så många uppdateringar i Win 7 beror nog på att Microsoft inte rensar bort de gamla uppdateringar som nya uppdateringar ersätter.) När jag kollade om jag hade de två uppdateringarna visade det sig att jag faktiskt hade båda två. Men jag hade inte heller några Windows updateproblem. Däremot kände jag inte till tricket för hur jag kunde hitta speciella uppdateringar: för att hitta dem måste jag först sortera dem genom att klicka på Namn.

 

Gör alltså så här

För att se om du har KB3138612 click Start > Control Panel > System and Security > View installed updates

Click on Name to sort your vast collection of updates by name.

Look under the heading Microsoft Windows for "Update for Microsoft Windows (KB3138612)."

If you don't have it, go to the KB article https://support.microsoft.com/en-us/kb/3138612 and download the appropriate version

(32-bit versions are identified as x86; 64-bit versions are x64), then double-click on the download to install it.

 

To see if you have KB 3145739, follow the same procedure but look for "Security Update for Microsoft Windows (KB3145739)."

If you don't have it, you'll need to use Internet Explorer and go to the appropriate site for the 32-bit version

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=51857 or the 64-bit version:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=51853

 

For many people it may be necessary to stop the Windows Update service (wuauserv) before attempting to install the two updates.

If you don't, the updates might hang, and not install correctly. So you should first download both updates and save them on your hard drive.

Second, you should stop or disable (wuauserv) or change Properties to Manual (se sista kommentaren). Then you should install the two updates.

After manually installing the two recommended updates, you need to remember to restart/enable (wuauserv), by either setting it to automatic or manual.

 

In order to stop/start (wuauserv):  "Hold the Windows Key and Press R. Type services.msc + Click OK.

Scroll down to the Windows Update. Double-click on the Windows Update

Open the dropdown menu located in front of the Startup type. Click on Disabled. Click on Apply. Click on OK.

(alternativt avaktivera inte utan ändra Properties till "manuellt")

This will successfully disable the (wuauserv)."

If you're having problems stopping (wuauserv), try rebooting your computer first.

 

Ovanstående (på engelska) är hämtat från kommentarerna till "infoworld"-artikeln. Jag kompletterar med en kommentar till som kan vara användbar:

 

It's especially important to disconnect the Internet before installing. One small clarification that I encountered:

Go to Services and using Properties, change the Windows Update properties to Manual, not Disable. I found that disabling WU will not enable you to install any downloaded update. Once installed you can switch the properties back. But I would also suggest you restart the PC between such changes so that the software recognizes the changes. (Seemed to help me.)

 

Senare tillägg

Jag ser nu att jag gett precis samma länk som Cecilia gav. Dock har jag även använt mig av kommentarerna och försökt organisera det hela till något jag själv skulle ha provat om jag hade varit kvar i Windows 7 och haft detta uppdateringsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Tack mbgtmari!   Det stora grundproblemet här är att det inte ens går att köra Run och få hjälp-uppdateringarna installerade.

 

Det är moment 22 i precis allt som har med Windows Update att göra.

 

När man tar download på någon av länkade förslag ovan, eller vilket zippade .msu hjälppaket som helst via Windows,

så öppnar man med Windows egna program varesej man vill eller inte. Och när den startats så börjar en automatisk process av programmet som leta efter uppdateringar på datorn!  För att en KB ska installeras måste Windows programmet köra nån slags koll och leta efter uppdateringar, för att uppdateringen man vill ha ska kunna installeras!!!!

Och den hittar ingenting, söker o söker i all evighet (gav upp efter den stått och sökt i 2 dagar utan att köra igång själva installationen av vald KB).

 

Så, det går alltså inte ens att hämta hem hjälp-uppdateringar så som KB3138612, KB3145739 eller någon annan för den delen.

Det går inte heller att tänka sig lägga filen på en USB för när programmet som ska "Hjälpa" väl börjar köras så söker den efter uppdateringar som den aldrig hittar. Moment 22.

 

Jag har också redan testat att starta o stoppa wuauserv och följt samtliga era råda (tack!), det hjälpte dock inte ett smack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan har sett den här tråden:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-update/windows-7-updates-wont-install/1b9da69e-ac4c-49d5-af18-de56d184bfd0?auth=1

 

Det låter ju lite hårt att man ska behöva återställa datorn till fabriksinställningen som Thrasher1964 skriver att hen gjorde on August 12, 2015. Kanske enklare att prova Bobriceusas förslag i meddelandet därunder eller nästa förslag: Change the "Put the computer to sleep" to "Never."

 

Sen finns ju också "ändra DNS"-tricket: If all else fails change DNS on your computer to 8.8.8.8 and 8.8.4.4.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade i en likvärdig situation då jag körde igång en Windows 7 dator.

Då Windows Update varit igång flera timmar och inget hänt, valde jag att stänga av datorn via knappen stäng av. Och då stod på skärmen " Stäng inte av datorn. Installerar uppdatering 1 av 17". När det var klart så stängdes datorn av.

Jag satte igång den igen och startade Windows Update. Samma visa, inget hände på flera timmar. Gjorde då samma sak som tidigare och valde stänga av via knappen stäng av.

Datorn stängde inte av sig, utan nu står "Stäng inte av datorn. Installerar uppdatering 135 av 185. Bara 50 kvar...

Bara att hoppas att det räcker med dessa 202 uppdateringar tills vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Datorn är redan återställd, den går aldrig i strömsparläge och dns har jag redan testat också, tyvärr.

 

Men nu har jag löst problemet tills vidare! 

Hoppas så klart detta kan hjälpa någon annan på

Programmet WSUS Offline hämtar hem allt man behöver i en cmd och det är bara att luta sig tillbaka och se hur den fullkomligt trycker in alla uppdateringarna i datorn, UTAN en massa package-program. 

 

Denna extraherar .msu i en rasande fart, utan att den först söker efter redan (obefintliga) befintliga uppdateringar och hamnar i en loop.

 

En omstart och igång med programmet igen, så hämtar den allt som finns (när man har en ny dator och hundratals KB och Runtime etc. etc.

Även nödvändiga filer för Office. 

 

 

Sådär, nu blev 217 uppdateringar just klara, det tog 14 minuter och inte 8-12 timmar som med Windows Update själv!

Fantastiskt verktyg!!!! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt! Det verkar verkligen vara ett fantastiskt verktyg. Då får du markera denna lösning som "bästa svar" för den hjälper säkert också trådstartaren som aldrig återkommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kvarstod problemen, fann ytterligare ett tips via länken jag fick om ytterligare en kb-fil som kunde avhjälpa problemet, men även det hjälpte alltså inte.

 Jag skulle kunna stå ut med att strunta i uppdateringarna, det värsta är att Explorer kraschar hela tiden speciellt facebook.

Har till och med gjort ett försök att uppgradera till windows 10 för att komma till rätta med just detta, //eforum.idg.se/topic/352204-uppgradering-till-windows-10-misslyckad. Men helst skulle jag nog vilja ha kvar win 7, för att installera win 10 verkar vara ett större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner detta program nu, vilka inställningar gör du?
När jag öppnade programmet och körde det, fick jag till svar; nothing to do

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej peach7791!

 

Har du tittat på videon och skrivit upp viktiga punkter? Det går ju pausa den och skriva. Även om Eli förklarar allt tydligt så är det inte säkert man kommer ihåg allt efter att bara ha tittat på videon en gång. Han talar ju om vilka inställningar man ska göra, t ex att bara ladda ner för ett enda operativsystem, Windows 7 i ditt fall.

 

Du kan ju läsa kommentarerna till videon också. Exempel: "One thing you did not mention is, when installing the update, if you do not check the box which says " Automatic Boot & Recall", you need to manually recall updates after every boot by executing another file called " Update.cmd"(Run as Admin)."

 

"WSUS Offline Updater actually does include an option for automatic reboots- "automatic reboot and recall". If you prefer to have this program install the updates while unsupervised. This option, will eliminate the need to reboot manually, during the installation cycle of the updates you have selected."
 

"I didn't know how to install the d/l's once it was finished, or even where they were. Once you showed me, I checked the 'client' folder.. and there it was!"


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den video Lighthouse2 använde : Update Windows Offline with WSUS Offline Updater aka Eli the Computer Guy

Se den på Youtube och läs kommentarerna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nog fått in en del uppdateringar i alla fall. Listan i windows update är nere på 39 filer nu. För utvärdera ett tag och se om datorn funkar bättre. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...