Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chromecast


hup151_t

Rekommendera Poster

Har Telia bredband 250 och Tv Samsung UED8005. Med min tekniska tumme mitt i handen undrar jag med vad och hur jag styr chromecasten ???

Helt plötsligt fick jag se på TVn vackra stillbilder utan att jag slagit på TVn och hade ett elände innan jag fick bort dem och på kvällen missade jag program på TVn.. På TVns inställningar ser jag på HDMI4 att det står Chromecast. Men stillbilderna var kar även när jag stegade till HDMI3 och lägre. Till sist fick jag bort det. Men med vad styr jag???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt märkligt men:

 

Chromecasten kan i vissa lägen (vissa tv-apparater) starta TV,n när Chromecasten startas.

Inte unikt för Chreomecast då VHS, TV-spel, DVD-spelare, Digitalboxar mm kan också sparka liv i TV,n när de skickar ut signal.

Jag tror alltså att TV,v var påslagen.

 

När du bytte ingång (till ex. HDMI3) bekräftade du verkligen den inmatningen då?

 

Tillägg:

Eller - ignorera det som nu ev. hände, börja om, kolla hur det förhåller sig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TVn var avslagen med fjärren och i praktiken kanske det betyder att den är på och därför tagit emot signalen från CC. Vad jag menar med instälninarna är att när jag gick ner från HDMI4 där det står i tv-rutan CC har jag Canal Digital på 2 och 3 (2 boxar) och att den borde ju hoppat ur 4ans CC men det gjorde den varken på 3,2 eller 1. MEN jag vet ju inte men v a d jag ska styra CC! Det borde väl ha varit en fjärr. med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TVn var avslagen med fjärren och i praktiken kanske det betyder att den är på och därför tagit emot signalen från CC. Vad jag menar med instälninarna är att när jag gick ner från HDMI4 där det står i tv-rutan CC har jag Canal Digital på 2 och 3 (2 boxar) och att den borde ju hoppat ur 4ans CC men det gjorde den varken på 3,2 eller 1. MEN jag vet ju inte men v a d jag ska styra CC! Det borde väl ha varit en fjärr. med?

 

Var boxarna för Canal Digital igång?

 

Men att teven inte ville byta källa har inte så mycket med Cromecast-styrning att göra.

Har du aldrig använt Cromecast förr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag flyttade fick jag inte ha parabol så canal-digialboxarna 250 och 500 gb har jag endast för avspelning. Nej jag har inte använt Chromecast tidigare - lyckades få dit den själv...       Har kollat guiden ovan och tycker att jag gjort så. Nu törs jag inte "dribbla" just nu så bilden för England - Island fösvinner. Häromkvällen hoppade Chromecast in med stillbilder mitt i en film...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromkvällen hoppade Chromecast in med stillbilder mitt i en film...

Låter konstigt. Bilderna kan man betrakta som en skärmsläckare, om det inte aktivt strömmas.

Om man pausar en film och låter det gå (för) lång tid avbryts "uppspelningem" och bilderna börjar visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det k a n ha varit i en paus på tv3 men i vilket fall som helst kunde jag inte få stopp på dem. Jag ska enligt ovan använda mobilen för paus, stopp etc och bläddring och det ska jag försöka med. Jag har emellanåt fått upp "du kan börja casta" utan att veta hur man gör men det kanske löser sig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid dra ut Cromecasten när du inte använder den.

 

Vad är det du vill uppnå med ditt köp av Cromecast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan även styra den med webläsaren Chrome om du tex kollar på Youtube så finns "spela upp på chromecast" och sen kan du styra den därifrån.

Edit: Man måste hämta ner tillägget ChromeCast till Chrome först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid dra ut Cromecasten när du inte använder den.

 

Vad är det du vill uppnå med ditt köp av Cromecast?

 

Vänligen notera att jag är 73 år så alla uppenbara åtgärder är ibland inte så uppenbara för mig. Att dra ur cromecasten från HDMI-uttaget påp TVn är ju smart på smart tv....  Vad jag vill uppnå är t ex kunna köra Viaplay, Youtube mm på TVn. Samsung har helt plötsligt tagit bort appen Viaplay (ooch även Skype) från smart-tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du styr din Chromecast med mobilen.

Ok, men vilka kommandon används på mobilen för att starta och pausa samt stoppa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men vilka kommandon används på mobilen för att starta och pausa samt stoppa?

 

Vilken mobil/surfplatta har du? (eg. vilket operativsystem, Android, iOS osv.)

 

Tänkte länka till lämpliga appar för respektive "tjänster". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.svt.android.svtplay

 

TV4

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.tv4.tv4playtab

 

Femman

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kanal5play

 

Netflix

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.netflix.mediaclient

 

Viaplay

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.viaplay.android

 

TV3,s app har vad jag vet ännu inte stöd för Chromecast

 

För ex. "piratströmmande" filmer fungerar denna bra:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instantbits.cast.webvideo

 

Bäst fungerar det om man:

Startar appen

Ansluter till Chromecast

Letar reda på önskad film/program och startar det.

 

Man kan även leta film/program först, starta det och sedan ansluta till Chromecast men i vissa lägen kan man då råka ut för att uppspelning sker parallellt på platta och TV.

 

Start/stopp/paus/snabbspolning görs med apparnas resp. kontroller för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vill bara bekräfta att tack vare hjälpen ovan har jag nu fått chromecasten att fungera. Inbillar mig att kvaliteten är bättre än vanlig tv-sändning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...