Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med HP Photosmart C-8180


kalh

Rekommendera Poster

Hej alla goa E-forumare!

Jag är här igen... efter att ha googlat på mitt problem och inte funnit någon lösning på det.

Nu står mitt hopp till er.

Min HP ..C-8180 har kanske gjort sitt fastän den inte på något vis är utsliten, tvärt om. Jag köpte den 2009...

Men till mitt krångel... jag skulle skriva ut lite och mest för att hålla den igång...

Då fick jag följande meddelande i displayen: Fel i bläcksystemet, fel 0xc18a0206... sedan kommer också ett meddelande om "felaktig avstängning"...använd knappen för avstängning. Använd inte en strömbrytare, d.v.s. dra inte ur elkontakten...

Jag började kolla över bläckpatronerna...

Tidigare så har jag kunnat klickat OK när det meddelats att patronerna har passerat bäst föredatum.

Då har jag också fått acceptera att ingen garanti gäller längre... det gör den ju ändå inte efter ett par år...

Jag märkte att några patroner förföll vara tomma och en alldeles för gammal....

Jag har också hämtat ny mjukvara till skrivaren och sedan kört den med Windows 10.

Så jag funderar på om man (HP) nu gjort så att "det blir fel i bläcksystemet när patronerna har "gått ut"?!?   

Först så köpte jag tre ny patroner, och tänkte att det är bäst att köpa HP Original... Nä, det ville sig inte, utan det var två patroner till som var för gamla.

Så det blev till att köpa dessa två.... Nä, nu var det en gammal kvar... svart  XL som bäst föredatum var 21 januari 2016 och den var nog halvfull...

Nu köpte jag en ny svart och satte i.... 5 stycken nya färgpatroner där bäst föredatum ligger längre fram i tiden.

Näääääää, det vill sig inte!

Fortfarande samma felkod och så detta med avstängningen!

Jag använder ingen annan knapp för avstängning, finns ingen annan heller, när jag slår av och på skrivaren, så de så.

Det som är märkligt är att när jag trycker på avstängningsknappen, så visas i displayen " stänger av.."..

Ja, och så efter en stund så startar skrivaren om ingen.

Samma resultat kommer i displayen om fel i bläcksystemet... och "Varningslampan blinkar" att det är något fel någonstans...

Nu har jag sett att andra fått samma felkod, men då har andra HP- skrivare...

De har fått olika förslag för att fixa detta, och jag har provat med ett par som kanske kunde ha fungerat.

Men det blir samma visa igen...

Några och även HP har skrivit något om att ansluta skrivaren direkt till ett vägguttag, stället för att ansluta till en sladdosa. 

Det har jag inte gjort (ännu) utan C-8180 har samma anslutning till en sladdosa som den har haft i många år...

 

Nu skall jag försöka att stänga av C-8180 och när det är avstängd, genast dra ur elsladden, så att det inte blir omstart.

 

Lämnar över detta och hoppas att några vill fundera över det under intagande av matjessill, färskpotatis och "den Lille"...

 

Önskar alla en riktigt Glad Midsommar!

kalh

 

 

 

        

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen direkt lösning, men har du provat att avinstallera skrivaren och börja om från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Skrivaren är från 2007 - mer än 9 år gammal.

Är det inte dags att lägga denna åt handlingarna?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vertpre!

Jodå, jag har provat detta femtioelva gånger... t.o.m. med skrivarens medföljande CD-skiva. 

Det senare gick inte alls.

Gör kanske ett försök till.., med av-och ominstallation, nu med nya patroner...

 

Hej Flyfisherman!

Jag köpte min ny 2009, men det är klart att den har nått mogen ålder. 

Tycker att den borde gå ett tag till med nya bläckpatroner i stället för de som var tomma och/eller hade gått ut.

Nu har jag ändå kostat på den några hundralappar...

 

Avvaktar och hoppas på ett bättre "förslag". 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med det som står under Step 1 på sidan http://support.hp.com/us-en/document/c00489814 ?
 
Går det att göra något likartat detta?

ok try this it worked for me unplug power cord from printer and electrical outlet wait 30 seconds hold in help and ok buttons while reconnecting power cord. continue holding buttons until screen turns black turn printer on and continue this helped me.

http://h30434.www3.hp.com/t5/Inkjet-Printing/error-code-0xc18a0206/td-p/387723
 
Eller detta?

  • Press * and # at the same time
  • Press 1, 2, 3 and “support R0632M” should display
  • Press > and “information menu” should display
  • Press > and “configuration menu” should display
  • Press OK and “hardware failure status” should display
  • Press OK “failure status: clear”. Press OK to clear
  • Press CANCEL
  • Press CANCEL
  • Press CANCEL
  • Turn printer off, unplug power cord for 2 minutes, plug cord back in then turn printer back on.

http://h30434.www3.hp.com/t5/Inkjet-Printing/Ink-System-Failure-Error-0xc18a0206/td-p/782535

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för att du har lett in mig på rätt spår...

Dina två första länkförslag, varav de nog finns i olika varianter.

De fungerade inte.

Sedan trodde jag mycket på den sista, men för att komma åt tangentbordet så är enda sättet, vad jag vet, att, via Inställningar, påbörja ansluta till trådlöst nätverk.

Då kom jag åt att trycka * och # samtidigt.

Tyvärr fungerade det inte så att jag kunde fortsätta med nästa steg.

Dessvärre tycks det vara så att HP inte har samma procedur till alla sina skrivare, där så är möjligt, att i displayen kunna göra en "Återställning" av de skrivare som man har...det tycks finns ett otal varianter..

 

Efter ett stunds letande hittade jag fram till länk som visserligen är för en annan felkod, men ger ett råd om hur man skall göra för att kunna "Återställa" en Photosmart C-8180....

Jag har avinstallerat skrivaren och skall snart installera den på nytt...

Sedan får vi se om problemet löser sig.  

Ha en bra vecka!

kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Cecilia, bra att du pushar på en!

Jag fortsatte som sagt att leta, och det kan man ju faktiskt göra själv... med lite tålamod.

 

Idag så installerade jag skrivaren på nytt... och som vanligt så fick jag felkod 0xc18a0206.

( Jag lyckas inte markera, kopiera och klistra in text från ett dokument ), utan jag försöker skicka med det som bilaga... 

Det som hjälpte mig och min C-8180 hämtade jag från: resetprinters.com.

En annan som kan bidra med problemlösning kan vara: fix-your-printer-blogspot.se  

 

Har man som jag en C-8180 så kommer man in i "special Key Combo" om man följer beskrivningen hos resetprinters.com och väl där så kan man vad jag förstår få hjälp med att lösa andra felkoder än den som jag har= hade...

 

Efter att ha gjort detta så fungerar skrivaren som om den vore ny!

Nya färgpatroner har den fått också...

 

Tills nästa gång...

  

Ha en skön sommar!

kalh

2016-06-28 bilaga E-forum.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...