Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filtrera lista med kryssrutor


JeBe

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har lagt mycket tid på att försöka förstå hur man gör för att filter ska fungera i excel med en lista med namn i första kolumnen och kryssrutor i två andra kolumnet. Hur jag än gör så kommer en "spökrad" av kryssrutor med efter att jag filtrerat på ett namn. Jag vet inte om det är en ledtråd men då jag kopierar en kryssruta till en annan cell markerar jag cellen jag vill ha den i men då kommer den i cellen under när jag klistrar in. Snälla hjälp mig! Jag bifogar filen som inte vill fungera. Kryssrutan under sista ämnet vill heller inte försvinna.

Snälla hjälp mig! Tack!

Jenny

160518 OMDÖME1617.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju (verkligen) ingen expert på att designa kalkylark men varför dessa kryssrutor?

Visserligen är min dator gammal, och jag använder Libre Office, men jag har hittills inte haft problem med att hantera kalkylark.

Detta ark var dock så in i bomben tungjobbat med alla dessa rutor.

 

När jag raderat allt innehåll *) och dessutom tagit bort kantlinjerna (är allergisk mot dessa, varför vill man hålla på att rita dit sådana egentligen??) så blev arket hanterbart och fungerade (nog) som förväntat.

 

Ja, alltså ett enkelt X i stället för en grafisk kryssruta funkar fint.

 

*) tillägg, i de tre kolumnerna med kryssrutorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att filtrerar med grafiska element är krångligt, rekommenderar starkt att du markerar med x istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar!

Anledningen till kryssrutorna var att det skulle vara användarvänligt för mina medarbetare som inte är vana att arbeta i excel. Men går det inte så går det inte.

Tack!

Jenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar!

Anledningen till kryssrutorna var att det skulle vara användarvänligt för mina medarbetare som inte är vana att arbeta i excel. Men går det inte så går det inte.

Tack!

Jenny

 

Mja, om medarbetarna kan öppna bladet, filtrera, markera betyg i rätt kryssruta så klarar de nog att skriva ett tecken med tangentbordet också. Du har ju en flik med instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...