Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsa tidningar gratis?


Lerkamelen

Rekommendera Poster

Lerkamelen

Hittade en gammal PC för Alla häromdagen, nr 11 2014. På sidan 90 under vinjetten "Nytta på nätet" står det att man kan läsa tidningar gratis på tidningar.kb.se. Det stämmer väl inte? Nu är jag inte speciellt begåvad, betraktas av de flesta som lite korkad, Har suttit minst en halv timme och inte kan jag läsa några artiklar från det förgångna. Snälla, hjälp mej. Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan http://tidningar.kb.se/8224221/1900-01-02/edition/10701b/part/1/page/1/?newspaper=DAGENS%20NYHETER&freeonly=1&from=1900-01-01&to=1900-12-31 kan jag läsa Dagens Nyheter från 2 januari 1900.

 

På sidan http://tidningar.kb.se/ klickar man på Dagens Nyheter, på nästa sida väljer man " Visa endast fritt material" och därpå kan man klicka på en tidning, årgång eller skriva in datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Lerkamelen

Tack för ditt svar. I sanningens namn blev jag knappast klokare.

Jag kryssar i "Visa endast fritt material". Då kommer meddelandet "Upphovsrättsskyddat material. Kan endast läsas digitalt på Kungliga biblioteket".

Läsa tidningar gratis är nog en sanning med viss modifikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du valt för tidning och årgång/datum?

 

Men det är klart att man inte kan läsa alla tidningar online gratis för då skulle tidningarna gå omkull eftersom de är beroende av intäkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lerkamelen

Tack för svaret. Jag söker exempelvis på ordet Piratradio i DN 1900-2016. Får 139 träffar. Visst, så långt är jag med. Men, jag kommer ju inte in på själva DN:s sida för att läsa artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag söker exempelvis på ordet Piratradio i DN 1900-2016. Får 139 träffar. Visst, så långt är jag med. Men, jag kommer ju inte in på själva DN:s sida för att läsa artikeln.

När det gäller DN så är endast material från 1800-talet fritt, så vitt jag kan förstå, medan artiklar om piratradion är betydligt nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...