Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator som fryser vid spel!


constipation

Rekommendera Poster

constipation

Hej

 

Datorn fryser vid spel. Bara vid spel. Måste starta om med powerbutton. 

 

Specs:

 

i5 6600k skylake

 

Gigabyte z170XP-SLI

 

16GB Ram Corsair Vengeance LPX DDR 4

 

Sapphire Nitro R9 390

 

Crucial BX100 500GB SSD

 

EVGA G2 750W

 

Har testat följande utan resultat:

 

Återställt Bios
Återställt GPU
Senaste GPU driver
Senaste BIOS driver
Från Avast till Bitdefender
Chipset audio AV
Chipset GPU AV
2h prime95 blend (50-53c max)
1h prime95 small FFT (50-51c max)
5,5 hour prime95 small FFT (50-52c)
4 passes i memtest86, 0 errors.
Avinstallerat MagicISO
Temps @72c GPU and 40-45c CPU vid spel.
 
 
Någon expert som kan hjälpa mig? Tack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Körde du Avast särskilda städprogram efter avinstallationen?

Pröva med att spela efter att du har avinstallerat Bitdefender också.

Varifrån kommer drivrutinerna du har använt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Kan du ladda hem och köra Unigine Heaven Benchmark.

Programmet är väldigt GPU krävande och borde ge samma resultat om det är något med grafikkortet som strular: https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/

 

Kontrollera temperaturerna och spänningarna på hela systemet, särskilt grafikkortet. 

HWmonitor (Free) se till att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen eller så tar du zip-filen som är ren: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ha HWmonitor igång i bakgrunden och efteråt kan du avläsa i detta alla värden:

Kolumnen Value visa aktuella värden.

Min och max talar för sig själv.

 

I menyn File > Save Monitorng data så kan du ju bifoga denna textfil detta i din nästa post.

 

Dubbelkolla att alla anslutningar på moderkortet sitter istoppade korrekt, alla minnesmoduler sitter som dom skall nedtryckta, att grafikkortet är riktigt nedstoppat i PCI-E kontakten på moderkortet samt att dess 12V spänningskontakter är riktigt istoppade på sidan eller bak på grafikkortet?

 

Ps. Memtest 86+ bör köras i minst 6 gärna 7 pass Guide - Minnestest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En sak till som är viktigt: I Crimson Edition 16.5.2 Hotfix http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+7+-+64

Så bör du avaktivera Gaming Evolved APP

 

Release Notes:

Known Issues:​

  • A few game titles may fail to launch or crash if the AMD Gaming Evolved overlay is enabled. A temporary workaround is to disable the AMD Gaming Evolved "In Game Overlay"

Jag brukar bocka ur detta alternativ 'AMD Gaming Evolved APP' vid installationen av AMD Radeon Crimson på mitt Asus Radeon R9 290 grafikkort eller så går du in i Kontrollpanelen > Program och helt enkelt avinstallerar detta och startar om datorn.

Mvh

 

[Edit] Den tillför heller ingenting för prestanda eller hur grafikkortet arbetar. Bara väck med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Hej,

Kan du ladda hem och köra Unigine Heaven Benchmark.

Programmet är väldigt GPU krävande och borde ge samma resultat om det är något med grafikkortet som strular: https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/

 

Kontrollera temperaturerna och spänningarna på hela systemet, särskilt grafikkortet. 

HWmonitor (Free) se till att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen eller så tar du zip-filen som är ren: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ha HWmonitor igång i bakgrunden och efteråt kan du avläsa i detta alla värden:

Kolumnen Value visa aktuella värden.

Min och max talar för sig själv.

 

I menyn File > Save Monitorng data så kan du ju bifoga denna textfil detta i din nästa post.

 

Dubbelkolla att alla anslutningar på moderkortet sitter istoppade korrekt, alla minnesmoduler sitter som dom skall nedtryckta, att grafikkortet är riktigt nedstoppat i PCI-E kontakten på moderkortet samt att dess 12V spänningskontakter är riktigt istoppade på sidan eller bak på grafikkortet?

 

Ps. Memtest 86+ bör köras i minst 6 gärna 7 pass Guide - Minnestest

 

 

Hej, jag har kört unigine heaven 1-2 runs och furmark 2 runs. inga fel.

Tempsen låg på 70-72c GPU

Använder HWmonitor, GPU-Z och MSI AFterburner för tempmonitoring. Har avinstallerat MSI Afterburner då det kunde ge upphov till frysningar, men jag fick ändå en frysning efter uninstall, under spel.

Jag öppnade datorn igår och allt sitter korrekt o fast. Allt detta gjorde jag igår:

 

Full Scan with Malwarebytes
Asmedia USB 3.1 reinstalled och USB Ports
Firmware SSD
Uninstalled msi afterburner and rivatunerstatistics
Cleared CMOS (battery/clr_cmos)
Changed Ram memory slots from 2+4 to 1+3
Reseated RAM + GPU
 
Trots detta, fick jag frysning idag vid spel

 

 

En sak till som är viktigt: I Crimson Edition 16.5.2 Hotfix http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+7+-+64

Så bör du avaktivera Gaming Evolved APP

 

Release Notes:

Jag brukar bocka ur detta alternativ 'AMD Gaming Evolved APP' vid installationen av AMD Radeon Crimson på mitt Asus Radeon R9 290 grafikkort eller så går du in i Kontrollpanelen > Program och helt enkelt avinstallerar detta.

Mvh

Jag bockar alltid av Gaming Evolved APP när jag installerar AMD's drivers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

HWmonitor visar även spänningarna på olika enheter, särskilt min och max kolumnerna är viktiga efter att du kört nåt spel..

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren: är det några gula elelr röda symboler eller utropstecken som indikerar att någon enhet inte fungerar som den skall?

Koppla ur alla externa enheter utom tangentbord och mus samt högtalare/hörlurar och testa igen.

 

I Bios Setup prova att göra en 'Load BIOS Optimized Deafault' eller 'Load BIOS defaults' kontrollera boot-prioritet och Save & Exit.

 

Förresten, vilka spel gäller det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

HWmonitor visar även spänningarna på olika enheter, särskilt min och max kolumnerna är viktiga efter att du kört nåt spel..

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren: är det några gula elelr röda symboler eller utropstecken som indikerar att någon enhet inte fungerar som den skall?

Koppla ur alla externa enheter utom tangentbord och mus samt högtalare/hörlurar och testa igen.

 

I Bios Setup prova att göra en 'Load BIOS Optimized Deafault' eller 'Load BIOS defaults' kontrollera boot-prioritet och Save & Exit.

 

Förresten, vilka spel gäller det?

 

Okej! nästa gång jag spelawr ska jag kolla spänningarna!

 

Det var något enhetshanteraren om USB driver som saknades, men det fixade jag med att ominstallera min USB-driver. Annars är det inga andra varningstecken.

 

Jag har resettat BIOS flera gångeer på det vis du beskrev!

 

Jag har fått frysningar på Path Of Exile, Dota 2 och Overwatch Open Beta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur är bildskärmen kopplad: HDMI, DisplayPort eller DVI?

Kanske testa en annan grafikport med annan skärmkabel?

 

Ett långskott är att testa detta: Clean Driver uninstall: http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2492424/laymans-simple-guide-solving-graphics-card-issues.html?_ga=1.107980295.468030369.1454006913

 

Kör du via Steam så prova att också 'Disable Steam Overlay in games'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Hur är bildskärmen kopplad: HDMI, DisplayPort eller DVI?

Kanske testa en annan grafikkort med annan skärmkabel?

 

Ett långskott är att testa detta: Clean Driver uninstall: http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2492424/laymans-simple-guide-solving-graphics-card-issues.html?_ga=1.107980295.468030369.1454006913

 

Kör du via Steam så prova att också 'Disable Steam Overlay in games'.

 

Jag har två skärmar: HDMI + DP

Jag fick samma frysningar innan jag lade till DP-skärmen.

 

Path of exile och overwatch spelas inte via Steam. Men det gör jag med Dota 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har två skärmar: HDMI + DP

Jag fick samma frysningar innan jag lade till DP-skärmen.

Ok, men just på den primära bildskärmen där du spelar, testa en annan grafikport?

Men det är bara ett långskott, just nu så kommer jag inte på något mer och du har ju redan testat det mesta.

Jag får fundera lite eller om någon annan kommer upp med något tips.

 

Men spänningarna är som sagt viktiga - min o max.

Samt stäng av alla andra program tex. Skype etc. bara för att testa.

 

Har du ett annat grafikkort du kan testa temporärt eller låna ett av någon du känner?

Även om det är ett sämre grafikkort spelar det ingen roll, bara för att se om datorn fryser eller inte när du spelar.

Och har du testat olika grafikinställningar i spelen? Tex. Bocka ur 'Sync every frame' eller 'Vertical sync'

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Ok, men just på den primära bildskärmen där du spelar, testa en annan grafikport?

Men det är bara ett långskott, just nu så kommer jag inte på något mer och du har ju redan testat det mesta.

Jag får fundera lite eller om någon annan kommer upp med något tips.

 

Men spänningarna är som sagt viktiga - min o max.

Samt stäng av alla andra program tex. Skype etc. bara för att testa.

 

Har du ett annat grafikkort du kan testa temporärt eller låna ett av någon du känner?

Även om det är ett sämre grafikkort spelar det ingen roll, bara för att se om datorn fryser eller inte när du spelar.

Och har du testat olika grafikinställningar i spelen? Tex. Bocka ur 'Sync every frame' eller 'Vertical sync'

Mvh

 

 

Testar just nu med att uppa DRAM voltage från 1.2V till 1.26

 

Spelar också på integrerade grafikkortet (tagit ut mitt grafikkort)... så vi får se om detta fungerar!

 

Annars formaterar jag datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du anger inte vilken version av BIOS ditt moderkort har.

En uppdatering av BIOS kanske kan vara en lösning. Senaste versionen är F6.

 

De senaste tre uppdateringarna av BIOS åtgärdar följande fel:

 

Fix Intel processor issue which may cause some video games to exhibit launch issues with video game error code 8016.

 

Update CPU Microcode

 

Improve DDR XMP compatibility

 

Länk till ditt moderkorts hemsida:

 

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5496#bios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Du anger inte vilken version av BIOS ditt moderkort har.

En uppdatering av BIOS kanske kan vara en lösning. Senaste versionen är F6.

 

De senaste tre uppdateringarna av BIOS åtgärdar följande fel:

 

Fix Intel processor issue which may cause some video games to exhibit launch issues with video game error code 8016.

 

Update CPU Microcode

 

Improve DDR XMP compatibility

 

Länk till ditt moderkorts hemsida:

 

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5496#bios

 

Jag har F6! Och jag har fryst många gånger med denna version och innan den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du separat ljudkort? Ibland kan det ställa till problem. Har du möjlighet att prova med en annan mus? Uppdatera drivrutiner till dessa?

 

Inte alls säkert att det hjälper, men det kan vara värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till.

 

Jag har fått frysningar på Path Of Exile, Dota 2 och Overwatch Open Beta

 

Dessa spel är väl online spel. Undrar om frysningarna kan ha med internetanslutningen att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Dota 2 + Steam krashade idag, men jag fick inte frysning. Kunde styra datorn.

 

Programmet Steam.exe, version 3.42.16.13, avslutades eftersom det slutade att samverka med Windows. Ytterligare information kan finnas i problemhistoriken på kontrollpanelen för Åtgärdscentret och lösningar.
 Process-ID: b0c
 Starttid: 01d1afffabd44c9c
 Avslutningstid: 22
 Programsökväg: C:\Program Files (x86)\Steam\Steam.exe
 Rapport-ID: 6ab2ad3d-1c63-11e6-b311-408d5c1d5479
 
 
Programmet dota2.exe, version 0.0.0.0, avslutades eftersom det slutade att samverka med Windows. Ytterligare information kan finnas i problemhistoriken på kontrollpanelen för Åtgärdscentret och lösningar.
 Process-ID: 1414
 Starttid: 01d1b06a6e4c55fc
 Avslutningstid: 434
 Programsökväg: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\dota 2 beta\game\bin\win64\dota2.exe
 Rapport-ID: 
 

Kanske inte är relaterat till det tidigare problemet alls. Hittills har jag inte fått frysningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Hur har det gått det med frysningarna, verkar det fungera?

 

I så fall vad har du då exakt gjort, så det kanske går att utröna vad som är rot-orsaken till det hela?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Hej,

Hur har det gått det med frysningarna, verkar det fungera?

 

I så fall vad har du då exakt gjort, så det kanske går att utröna vad som är rot-orsaken till det hela?

Mvh

 

Hej

 

Håller på att avvakta och övervakar.

 

Jag har inte fått en enda frysning sen jag:

 

1. Ökade DRAM Voltage 1,2V -> 1,26V

 

2. Spelar på integrerat, avinstallerat dedikerade GPU drivers, lägsta grafikinställningar i spel.

 

Vill testa vidare i någon vecka! återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
constipation

inga frysningar på 1,5 månader utom 1 gång. då tror jag det berodde på USB iphone/ipod som laddade.

 

bytt grafikkort sen 3 dagar o funkat utmärkt

 

misstänker r9 390 defekt eller AMD drivers som krånglade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...