Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 och Dolby


Smilingeyes

Rekommendera Poster

Smilingeyes

Hej!

 

Efter installation av Windows 10 så har dolby slutat att fungera, och jag har rent allmänt fått problem med ljudkvaliten på min pc.

 

Jag har försökt uppdatera drivrutiner mm men det låter fortfarande som nån lagt en filt över högtalarna.

 

Jag kör en lenovo, jag har Realtech High Definition högtalare och dom är inställda på studiokvalité.

 

Jag har sökt efter win-10 nedladdningar på Dolby Support (www.dolby.com/us/en/support.html), men dom hänvisar bara till ´datortillverkaren, i mitt fall lenovo, och där finns inga drivrutiner att få.

 

Har någon nån idé vad som går att göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Efter installation av Windows 10 så har dolby slutat att fungera, och jag har rent allmänt fått problem med ljudkvaliten på min pc.

 

Jag har försökt uppdatera drivrutiner mm men det låter fortfarande som nån lagt en filt över högtalarna.

 

Jag kör en lenovo, jag har Realtech High Definition högtalare och dom är inställda på studiokvalité.

 

Jag har sökt efter win-10 nedladdningar på Dolby Support (www.dolby.com/us/en/support.html), men dom hänvisar bara till ´datortillverkaren, i mitt fall lenovo, och där finns inga drivrutiner att få.

 

Har någon nån idé vad som går att göra?

Du behöver en drivrutin för Realtek med stöd för Dolby.

Här finns en drivrutin för Realtek med inbyggt stöd för Dolby.

Drivrutinen har stöd för installation i Windows 10 64-bit också.

 

http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/mb_driver_audio_realtek_w10.zip

 

Se om du får igång Dolby i din dator med denna drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Tack, Flitig! En liten fråga bara, det är ju en ren zipfil utan installationsskal, så var exakt lägger jag ner filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Flitig! En liten fråga bara, det är ju en ren zipfil utan installationsskal, så var exakt lägger jag ner filerna?

Du skapar en mapp, t.ex. på "Skrivbordet". Där sparar du filen.

När filen finns i mappen packar du upp filen.

När filen är uppackad hittar du också en installationsfil. Den använder du för att installera drivrutinen.

 

Jag föreslår att du avinstallerar alla drivrutiner för ljudkortet innan du installerar den jag länkar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Smilingeyes

Jag hittade en "setup.exe" men den var inte körbar, jag får felmeddelandet "Drivrutinsinstallationen misslyclades. Det gick inte att hitta enheten för denna drivrutin." Sen kommer jag inte vidare i installationen.

 

Det verkar alltså inte vara rätt drivrutin jag fått tag i. Hur ska jag bära mej åt för att hitta korrekt? Varken realtek eller lenovo svarar på mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinen fungerar till i princip alla moderna ljudkort tillverkade av Realtek.

Vad har du för Lenovodator (exakt modellbeteckning) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Pelle Penna

Börja med att ladda ned drivrutinen för win7. Den ligger en bit ned på sidan.

http://support.lenovo.com/se/sv/products/Laptops-and-netbooks/Lenovo-Y-Series-laptops/Y50-70-Notebook-Lenovo/20378?tabName=Downloads&linkTrack=Mast:SubNav:Support:Drivers and Software|Drivers and Software&beta=false

 

Avinstallera sedan drivrutinen som du har via enhetshanteraren och starta om och installera den nedladdade filen.

 

Jag säger inte att det hjälper, men jag fick göra en liknande procedur på min Acer för att få grafikkortet att hantera HDMI. Det hjälpte inte med att köra uppdateringar automatiskt.

 

Fungerar inte detta så testa att ladda ned från Realtech

http://www.realtek.com.tw/DOWNLOADS/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...