Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synka en gemensam folder till OneDrive


Mad Man

Rekommendera Poster

Hej,

 

4 användare på en dator med W10, där respektive användares "egen" folder synkas mot OneDrive.

 

Vi har dock ett antal andra foldrar, som alla användare använder, och som vi vill skall synkas automatiskt mot One Drive. Går det och i så fall, hur man det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Du behöver skapa en mapp för delning på Onedrives webbgränssnitt.

 

Prova detta:

1. Logga in på din Onedrives webbgränssnitt och skapa en mapp för delning eller i webbgränssnittet välj "Ladda upp" och välj den lokala delade mapp som du önskar dela för de olika användarna.

2. Högerklicka på Onedrive i Utforskaren (ej webbgränssnittet) och "Välj Onedrive-mappar att synkronisera, välj den mapp du önskar dela. Gör detta från samtliga användarkonton som du önskar kunna dela mappen.

 

 

Om du har NAS så finns det andra sätt att lösa problemet där du synkar en gemensam mapp från NAS till Onedrive, finns funktion för detta om man använder Synology NAS, för andra tillverkare vet jag inte vad det finns för funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver skapa en mapp för delning på Onedrives webbgränssnitt.

 

Prova detta:

1. Logga in på din Onedrives webbgränssnitt och skapa en mapp för delning eller i webbgränssnittet välj "Ladda upp" och välj den lokala delade mapp som du önskar dela för de olika användarna.

När jag väljer "Ladda upp" i webbgränsnittet, så går det inte att välja en folder, det verkar som om det enbart är filer som kan väljas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väljer "Ladda upp" i webbgränsnittet, så går det inte att välja en folder, det verkar som om det enbart är filer som kan väljas.

Lösningen har redan angivits:

 

Du behöver skapa en mapp för delning på Onedrives webbgränssnitt.

 

Prova detta:

1. Logga in på din Onedrives webbgränssnitt och skapa en mapp för delning..//..

Högerklick - Nytt - Mapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....eller klicka på "Ladda upp" och välj "Mapp" att ladda upp. Då får ju valmöjlighet att antingen ladda upp fil eller Mapp, jag får valmöjligheten på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....eller klicka på "Ladda upp" och välj "Mapp" att ladda upp. Då får ju valmöjlighet att antingen ladda upp fil eller Mapp, jag får valmöjligheten på min dator.

Funkar inte här, kör Firefox & Linux Mint.

"Ladda upp" ger direkt dialogen med filöverföring. Kanske detta som händer hos Ts?

Såg nu också knappen Nytt :blush:

(Använder inte själv OneDrive)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen har redan angivits:

 

 

Högerklick - Nytt - Mapp

 

Sen då? Hur länkar jag ihop den nyskapade mappen med den mappen på datorn som jag vill dela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen då? Hur länkar jag ihop den nyskapade mappen med den mappen på datorn som jag vill dela?

Punkt 2 inlägg 4 ovan och kopiera över innehållet från den gamla Delade mappen som du vill kunna dela med samtliga användare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt 2 inlägg 4 ovan och kopiera över innehållet från den gamla Delade mappen som du vill kunna dela med samtliga användare. 

 

Problemet är att det inte fungerar. Jag kan ta mappen jag vill dela och välja "Välj Outlook-mappar att synkronisera" jag kan också välja "Dela med" och aktivt tala om vilka användare jag vill dela mappen med. Men trots att jag gör det, så dyker inte mappen upp hos dessa användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att välja Onedrive-mappar att synka från samtliga användarkonto?

Det är möjligt att jag missförstår frågan, men hur skall jag kunna synka mappar från andra användarkonton, om den mappen jag vill dela inte dyker upp hos de andra användarkontona? Men jag har valt "Välj Outlook-mappar att synkronisera" för samtliga användarkonton.

 

En lustig grej i sammanhanget inträffade i helgen då jag av en tillfällighet startade OneDrive i telefonen. Och där stog det att jag inte alls delade den mappen som jag precis hade delat i datorn. När jag valde att dela mappen i mobilen, så kan övriga användare komma åt mappen i sina mobiler, men inte på familjens två datorer (Win8 och Win10). Den delade mappen kommer inte direkt när man startar Onedrive i mobilen, utan man får välja "Delat" i menyn till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är möjligt att jag missförstår frågan, men hur skall jag kunna synka mappar från andra användarkonton, om den mappen jag vill dela inte dyker upp hos de andra användarkontona?

Då är det ju svårt om mappen inte kommer upp så den går att välja, är du helt säker på att det är samma Onedrivekonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju svårt om mappen inte kommer upp så den går att välja, är du helt säker på att det är samma Onedrivekonto?

 

 

Eftersom det är fyra olika användare, men varsin inloggning på respektive dator, så har dom också varsitt Ondrivekonto.

 

Det jag ville var att dessa användare utöver ha egna privata foldrar i sina egan Onedrive, så ville jag skapa ha men mapp som synkades med Onedrive och som var åtkomlig för alla användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla måste använda samma Onedrivekonto, annars finns det inte en chans att det ska kunna fungera. Annars skapa ett gratiskonto på t.ex Dropbox som alla synkar mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla måste använda samma Onedrivekonto, annars finns det inte en chans att det ska kunna fungera. Annars skapa ett gratiskonto på t.ex Dropbox som alla synkar mot.

 

 

Lite komiskt att det fungerar på telefonerna, då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På telefonerna synkar du mot det konto som innehåller mappen som du vill synka, på datorerna där det inte fungerar synkar du mot andra Onedrive-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...