Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot Configuration Data saknas, kan inte återställa


Wilhelm

Rekommendera Poster

Hej, nu när jag startade datorn möts jag av följande meddelande:

 

Windows failed to start.

...

 

File:/boot/bcd

Status: 0xc000000f

Info: The Boot Configuration Data for your PC is missing or contains errors.

 

Samt en uppmaning att reparera windows, det är väl här problemet börjar.

 

Jag har ingen återställningsskiva eller liknande men jag har Windows 10 Home installations USB. Provade det en gång, men det kändes som att den bara skulle leda till en ren installation (kan ha fel, bara magkänslan som sa det). Därför avbröt jag den, men i brist på andra idéer tänkte jag prova igen. Men då vill inte tangentbordet fungera, (har provat olika kontakter och olika tangentbord) så jag får inte fram Boot-menyn eller bios för att välja USB minnet.

 

Själva anledningen beror nog på att jag igår slog samman två partitioner på en av hårddiskarna (inte startdisken), det fungerade bra igår kväll men jag startade inte datorn igen förrns nu. Kan inte komma på något annat...

 

Tack på förhand

//Wilhelm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

När windows installeras skall bara en hårddisk vara inkopplad, annars hamnar startpartitionen på den andra disken.

Prova att göra en "hard reset" genom att göra datorn helt strömlös genom rycka ur nätsladden. Tryck på strömbrytaren några gånger och anslut sedan nätsladden på nytt. Välj att starta från usb-harddive, det ser ut som att installationen startar på nytt men en bit in proceduren får du möjlighet reparera windows. Glöm inte bort att koppla ur den andra hårddisken innan du börjar.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...