Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sugen på Mint...men osäker på vilken dist?


DePhaz

Rekommendera Poster

Jag har funderat...

 

Väntar på delar till min laptop och har under tiden fått plocka fram min Asus Eee (spec: http://www.pcworld.com/product/116735/eee-pc-1005ha-pu1x-bu-seashell-netbook.html. Denna dator har dock Windows 7 Starter och jag är inte helt nöjd med funktionen (mellan raderna tycker jag att Windows är ett ytterst tungrott OS med en massa bakgrunds processer som tar upp prestanda). Ok, maskinen fungerar men vissa saker haltar som exempelvis att kontrollera yahoo mail, lyssna på streamad musik etc. Är sugen på att Lägga in Linux Mint men vet inte vilken dist som skulle passa. Och ska jag i så fall göra en dual boot med hårddisken uppdelad 50/50? Alternativet är att försöka trimma Windows men det tror jag inte att jag lyckas med. Jag är inte helt 100 på att specen ovan stämmer med min maskin, jag sitter på jobbet och bara länkade. Kan inte dubbelkolla just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har 1024MB RAM. När jag kör Linux Mint 13.0 64-bit med KDE desktop så brukar jag  ligga runt 1GB (av 4GB RAM) minnesanvändning.

Så ska du köra nån modern linux, nödvändigt för drivarna, så ska det vara en linux version med "ett enkelt" desktop /grafisk gränssnitt som drar lite minne.

Och jag gissar att 32-bit är att föredra.

Möjligt det finns en sådan Mintversion.

Annars

http://distrowatch.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst mig fram till att KDE är mest resurskrävande och sedan kommer Cinnamon, MATE och som minst resurskrävande Xfce.

Det stämmer nog inte riktigt, förutom KDE, om man läser systemkraven:


Xfce

Från http://blog.linuxmint.com/?p=2977

System requirements:

    512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
    9GB of disk space (20GB recommended).
    Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).
    DVD drive or USB port.


MATE

Från http://blog.linuxmint.com/?p=2946

System requirements:

    512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
    9GB of disk space (20GB recommended).
    Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).
    DVD drive or USB port.


Cinnamon

Från http://blog.linuxmint.com/?p=2947
 

System requirements:

    512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
    9GB of disk space (20GB recommended).
    Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).
    DVD drive or USB port.


KDE

Från http://blog.linuxmint.com/?p=2978
 

System requirements:

    2GB RAM
    9GB of disk space (20GB recommended).
    Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).
    DVD drive or USB port.


Enligt detta så ställs i princip samma krav på alla utgåvor.

Här en liten artikel med MATE vs. Xfce i focus:
http://www.datamation.com/open-source/choosing-desktops-mate-vs-xfce-1.html

 

Personligen kör jag med MATE.

 

Men det finns ytterligare ett alternativ:

LMDE - som finns som MATE och Cinnamon:

 

System requirements:

    x86 processor (Linux Mint 64-bit requires a 64-bit processor. Linux Mint 32-bit works on both 32-bit and 64-bit processors).
    512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
    9GB of disk space (20GB recommended).
    Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).
    DVD drive or USB port

Jag kör LMDE Cinnamon på en bärbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyller på med några personliga reflektioner, kan ju vara av allmänt intresse.

 

Det är ju rätt så enkelt att ladda hem en ISO av varje och lägga över på USB och starta upp med för att få ett första intryck.

Eller att köra detta virtuellt.

 

KDE är kanske "snyggast". Lite 3D-stuk över det hela, så som man kunde få Windows XP att se ut. KDE har alltid krånglat i något avseende när jag prövat, i olika omgångar.

 

Cinnamon har som förval rätt så mörka färger i menyer osv.

Brukar kunna släpa efter (MATE) lite vad gäller översättningar.

I övrigt helt okej.

 

MATE är lite tråkig men fungerar. Påminner lite om Windows NT4/2000.

Har nog lite enklare vägar än Xfce för vissa inställningar.

 

Xfce ser jag inte riktigt något vits att använda om den nu ändå slukar lika mycket som MATE. (?)

 

LMDE eller "vanliga" då?

 

LMDE = Linux Mint Debian Edition.

Bygger alltså direkt på Debian medan "den vanliga" bygger på Ubuntu (som i sin tur bygger på Debian)

 

"Den vanliga" har ju versionsnummer, just nu 17.3 Rosa och nästa version blir 18 Sarah och om man känner sig nyfiken på, och vill installera, nya versioner allt eftersom de ges ut så är det "den vanliga" man ska satsa på.

 

Vill man däremot ha EN stabil utgåva som fungerar som den ska och som ändå uppdateras kontinuerligt så är LMDE man ska satsa på.

Min erfarenhet är att några "moment" har varit aningen krångligare att få till i LMDE.

 

Tillägg:

Och just för Mint har jag ännu inte hittat någon annan dist. som jag anser vara bättre.

Jag har en tråd där jag jämför MX-15 med Mint.

MX-15 verkar trevlig men hittills är det bara själva installationsmomentet som är bättre i MX-15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle köra en särskild Netbook Edition på denna Asus Eee Netbook Pc?

 

http://distrowatch.com/table.php?distribution=lubuntu

Lubuntu is a fast, lightweight and energy-saving variant of Ubuntu using the LXDE (Lightweight X11 Desktop Environment) desktop. It is intended to have low-resource system requirements and is designed primarily for netbooks, mobile devices and older PCs.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska läsa igenom dem ordentligt nu ikväll/till helgen. Var inne på linuxmint.com och tittade lite. Får studera det lite mer. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne och laddade ner "linuxmint-17.3-xfce-32bit.iso". Gjorde sedan en startdisk (usb). Genomsökte minnet med ClamTK och fick meddelande om att ett potentiellt hot hade funnits i "setup.exe". Det rör sig om "Win.Adware.Agent-62042". Kommer nu att genomsöka hela datorn och se om jag hittar samma fel där. Under tiden kan ju någon informera om det är ett allvarligt hot eller ej. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar detta på telefonen då Clam inte är klar ännu (satte den på "rekursiv genomsökning" av hela filsystemet.

 

Jag tyckte också det var konstigt så jag dubbelkollade med kopian av usb minnets innehåll som ligger på hårddisken. Jodå, "setup.exe" finns och vill köras med "Wine Windows Programstartare". På usb minnet låg redan en version av Mint 13 (mitt feltänk, det går nog inte att ha flera versioner samtidigt). Eftersom filen ligger på hårddisken kommer jag säkert att få en varning om det. Ska jag bara lägga filen i "karantän" eller göra något mer? Som ni förstår kommer detta usb minne att användas vid start av en Windows dator och jag vill inte föra över smitta till den. Och kommer ovan nämnda hot att vara skadligt i Linux miljö? (Ursäkta sidospåret).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du formaterar USB-minnet och sedan lägger du in ISO,n på det.

Vilket program har du använt för detta?

Rekommenderar Rufus om du gör detta i Windowsmiljö.

Just nu kör jag "USB-avbildsskrivare" i Linuxmiljön..

post-52940-0-56166200-1455309135_thumb.png

 

 

Någon setup.exe ska inte finnas och om en sådan finns, och är infekterad så visst kan den smitta Windows om du försöker köra den i den miljön.

 

 

Tillägg:

När ISO,n är inlagd korrekt går det inte att se något alls på USB-minnet. I Linux går det inte att montera och Windows tror att den är oformaterad.

Men den funkar att boota upp en dator med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl lika bra att formatera. Får dumpa kopia också sedan. Har två olika program för att skapa bootbart media. Båda heter "skapa uppstartsdisk" men i programcentralen heter de dessutom "usb-creator-gtk" och "usb-creator-kde" tror båda fungerar lika bra. Kommer inte ihåg vilket jag använde sisst. Det var just under Mint men detta är Ubuntu. Det kanske skiljer. Åja, jag får väl prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se även mina trådar där jag rotar lite i detta med att skriva avbildsfiler till USB:

 

//eforum.idg.se/topic/350894-hur-funkar-egentligen-avbildsfiler/

 

och

 

//eforum.idg.se/topic/340707-usb-verktyg-i-linux/

 

ISO-filerna med Mint behöver ingen särskild starthanterare (som ex. Unetbootin kan fixa) för att kunna boota utan man kan skriva ISO,n som den är till minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne och laddade ner "linuxmint-17.3-xfce-32bit.iso". Gjorde sedan en startdisk (usb). Genomsökte minnet med ClamTK och fick meddelande om att ett potentiellt hot hade funnits i "setup.exe". Det rör sig om "Win.Adware.Agent-62042". Kommer nu att genomsöka hela datorn och se om jag hittar samma fel där. Under tiden kan ju någon informera om det är ett allvarligt hot eller ej. 

Adware är alltså reklamprogram och att det finns i en fil som heter setup.exe låter som ett installationsprogram som kommer att vilja installera något reklamprogram också. Sen ska man inte glömma att det kan vara falsklarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu på morgonen såg jag att genomsökningen var klar. 1031522 filer och 31 hot. De flesta hade att göra med Temp/Installer. Bifogar loggen som en skärmdump. Samtliga filer flyttades till karantän. Är det något mera jag bör göra?

post-123285-0-09278800-1455350813_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Mappen "Lin Mint" innehöll en kopia av det som fanns på usb minnet. Denna mapp har nu kastats. Programmet Wine avinstallerades och tog med sig ytterligare 2 delar som det hörde ihop med. En rekursiv skanning av "Home" visade 31367 filer genomsökta och 0 hot. Ska jag tömma "karantänen" och anse ärendet avslutat? Vet fortfarande inte om dessa hot är allvarliga i Linux miljö. Kommer inte att stänga av datorn förrän jag fått vetskap om detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först måste vi poängtera att dessa eventuella hot, om det nu inte var falsklarm, INTE har något med Linux Mint Xfce att göra!

 

Filen setup.exe på USB-minnet fanns där sedan tidigare och de genomsökta filerna fanns på hårddisken sedan tidigare.

 

Programmet Wine har inte heller med saken att göra!

 

De filer som hittats enligt bilden ligger i en temp-mapp i den virtuella C-disk som Wine har skapat.

Är resterna efter någon installation du gjort.

 

Det hade räckt att som åtgärd leta reda på filerna och välja Ta bort.

 

Töm karantän och det hela är över.

Visserligen är jag ingen expert på datavirus men i det här fallet föreligger ingen risk med din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har vi redat ut det. Bra, saken lämnas nu därhän. Beklagar stickspåret.

 

Jag ska nu göra ett uppstarts usb och se om det fungerar. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, efter lite pyssel med annat så tog jag mig an detta projekt igen. Jag formaterade usb minnet och gjorde ett bootbart medium. Som jag skrev i mitt inlägg #13 har jag 2 program för detta och jag valde "gtk" versionen. Kanske ett felaktigt val men vem vet? Fick i vart fall skriva in lösenordet 2 gånger då "systemets policy förhindrar att starthanteraren installeras" men efter ett tag var det klart. Fungerade inte att starta upp min lilla dator på detta. Jo, jag ändrade startordningen så att "removeable device" hamnade först. (Ber om ursäkt om jag skrev det fel)  :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara referera tillbaks till mina två trådar ang. skapa boot-bara USB.

Pröva annat minne, pröva annan mjukvara ex. Unetbootin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev inte riktigt klok på hur jag skulle göra med den sista så den hoppar jag över. "Avbildningsskrivaren" i inlägg #12 är bra, den provade jag under Mint på den tiden min "test" burk levde. Just nu har jag bara en laptop med Mint och den är trasig. Har nu testat båda mina uppstarts disk program utan framgång. Testade Unetbootin också men den ville inte ens känna igen usb minnet trots att det var formaterat som Fat. Det enda programmet lyckades med var att skrämma slag på mig eftersom det kunde "ändra systemkritiska" saker. Under Windows fungerar det dock, i vart fall gjorde det så för länge sedan. Ger nu upp dessa försök. Har visserligen Mint på skiva men tänker inte köpa extern läsare för det.   :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du ger upp så snart.
Prövat annat USB-minne?
 
Länken jag skickat tidigare säger ju:

 

It's Mint's alternative to usb creator. It is a graphical application to write .img and .iso files to USB keys. It can also format USB Key from a contextual menu in Cinammon and KDE desktops. It can be used in other linux systems, at least in Ubuntu for sure.
 
Actually mintstick is an improved version of USB-ImageWriter, which is based on dd utility and came from OpenSUSE and can work with any distro image. But Startup Disk Creator (usb-creator) is made for ubuntu and ubuntu-based systems only. It also has optional persistence option (all changes made to the system are saved, unlike a Live CD) which minstick doesn't have.
Installing mintstick, you will then have both the Image Writer and the USB Formatter.

 
Du installerar den i Ubuntu genom att öppna ett terminalfönster och där klistra in, och avsluta varje med ENTER:

sudo add-apt-repository ppa:tsvetko.tsvetkov/trusty-backports

sedan
sudo apt-get update

sedan
sudo apt-get install mintstick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet men jag tänkte att det kanske fanns ett sätt utanför terminalen. Jag förstår mig nämligen inte på den över huvetaget. Lyckades få Unetbbotin att fungera men det gick gortfarande inte att boota med usb minnet. Testade också att starta upp min Mint laptop med usb minnet men det fungerade inte heller (kanske mest beroende på att jag inte hittade någon egentlig inställning i dess BIOS, flyttbart medie var inte listat bara någon slags "multi läsare" (kommer inte ihåg exakt ordalydelse nu och hinner inte kolla ikväll).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...