Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in musik från en stereo till en dator


frisse

Rekommendera Poster

Hej!
Har en gammaldags Philips stereoanläggning där jag bl.a. kan spela LP-skivor. Jag har skaffat en ljudkabel, hane till hane, som jag kopplat till anläggningens Phones-uttag och till datorns mikrofoningång. På datorn har jag inspelningsprogrammet ”Open Broadcaster Software”, som normalt fungerar bra. Men inte i detta fall. Det hörs bara brus när en nedladdad fil från stereon spelas upp i datorn. Om man ansluter en vanlig mikrofon till mikrofonuttaget så kan det ljudet laddas ner till en fil, men alltså inte ljudet från stereon. Någon som har en lösning på detta problem? Kan det vara någon inställning i datorn som inte är rätt? I ”Inspelningsenheter” så finns det ju många alternativ att välja mellan men jag tycker jag provat alla utan resultat. Eller är det så att det helt enkelt inte går att spela in ljud från en stereo till en dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall ansluta kabeln till stereons bandspelarUTgång/ Tape out och till ljudkortets line/mic in annars fungerar det inte.

 

Vad som finns på baksidan av stereoanläggningen är en anslutning ”RC Out”, som nu är kopplad till CD-spelaren. Är det denna utgång som du menar? I så fall så krävs en kabel med en RCA kontakt i ena änden och en 3,5 mm kontakt i den andra, vilket inte är något problem att skaffa. Skall i så fall RCA kontakten anslutas till stereon och 3,5 mm kontakten till mikrofoningången på min bärbara dator? Tacksam för en kommentar till detta. Gärna på samma sätt som när man förklarar för Nalle Puh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta en bild på anslutningarna så är det lättare att hjälpa dig.

 

CD-spelare och skivspelare ger ifrån sig signaler TILL förstärkaren. REC out eller Tape out skickar signaler FRÅN förstärkaren till bandspelare eller i ditt fall dator.

 

Du behöver den kabel du beskriver med två RCA i ena änden och en 3,5mm stereoplugg i andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilder på bakstycket av stereon. Under den röda och svarta kontakten står det "CD,TV IN". På laptopen finns det ju bara mikrofon och hörlursingång.

 

post-62634-0-07774900-1455287237_thumb.jpg

post-62634-0-47205000-1455287251.jpg

post-62634-0-80898500-1455287928.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte ha något ljud ut ifrån din Philipsanläggning, endast in från extern källa.

 

Den orange kontakten är nog  för din CD spelares utgång till stereon eller

vara för ev. fjärrkontroll också, läs din manual om du har kvar?

 

Coaxial Digital Audio (S/PDIF) – [Orange or Black RCA Jack]

 

Du får gärna skriva vad det är för modellnummer på din stereo för att se om det är möjligt att ta ut ljud ifrån den.

 

En nödlösning är hörlursuttaget om det finns, och ta ut ljudet därifrån, men blir sämre kvalitet.

(Men var försiktig med volymen så du inte förstör ingången på datorn, börja väldigt lågt för att se om det blir ljud ut).

Förr togs hörlursuttagets ljud direkt från förstärkarkretsarna och med några motstånd för att inte blåsa sönder hörlurarna.

 

Med en sådan här, tror inte att du har 3,5 mm hörlurskontakt på din stereo(för gammal)

 

https://www.kopplat.se/Produkt/1548/Adapter_telejack_35_mm__Teleplugg_63_mm_stereo

 

Sen får du ändra egenskaper för ljud i datorns ingång till LIne input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, den orangea kontakten är digital signal in/ut och kan inte användas och det ser inte ut som det finns någon annan lågnivå utgång.

 

Det ser ut som att enda lösningen är att gå via hörlursuttaget som Vedex skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips som kommit in och för allt engagemang! Det första jag gjorde var att testa via hörlursuttaget men det gav bara brus. Kanske hade jag fel inställningar på datorn och skall försöka igen. Denna gång också med programmet Golden Records.

Typnumret på stereon är: AS9410/00, skivspelaren är märkt FP9410 och förstärkardelen AS4 samt FA9410.

Om man skruvar isär stereon - är det troligt att man kan hitta någon lämplig utgång på skivspelaren då? Jag är verkligen angelägen om att få in några lp-låtar till MP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och hittade en manual. RC OUT är remote control och ingen digital ut/in.

Ifall det inte är extremt ovanlig musik du har på vinyl så föreslår jag att du tar Spotify premium en månad och sparar in låtarna med hjälp av audacity programmet eller motsvarande, då kommer du även att få bättre ljudkvalitét. Visst kan jag bli halshuggen för detta påstående men jag har "needledroppat" ett par skivor med hjälp av en ProJect debut carbon med ortofon 2M röd pickup via en Yamaha r-n 500 förstärkare och ett asus ljudkort i datorn, diskanten är svag jämfört med Spotify rippat men det borde bero på fel kapacitans i orginalkablarna mellan skivspelare och förstärkare. Sen tillkommer ju allt skivknaster som INTE hör hemma på en digital fil men som är lite av charmen med en skivspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)  :)  :) Problemet löst! Hittade ett program på nätet, Golden Records Vinyl to CD Converter. Anslöt datorn till hörlursuttaget på stereon. Adapter hade jag sedan tidigare. Egenskaperna för ljud i datorn ställde jag in på External Mic. Sedan var det bara att följa programmets enkla anvisningar för att till slut få ut en MP3-fil. Visserligen inte av högsta kvalitet men för mig räcker det gott, speciellt för denna talskiva, som var aktuell. Enklare och billigare kan det inte bli. Programmet är gratis de första gångerna. Tack än en gång för alla tips!  :)  :)  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...