Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att komma eller INTE komma i kontakt med MS Moln !


jannejanne

Rekommendera Poster

En av våra leverantörer på jobbet använder en MS Molntjänst.

Vad leverantören gör är att den håller reda på medarbetarnas kompetens eftersom jobbet fodrar att våra medarbetare har en viss kompetens.

Lagkrav helt enkelt.

(Tex om vi var ett bussbolag, vilket vi inte är, att chaufförena har giltiga körkort, gör obligatoriska vidareutbildningar osv)

Jag hanterar verksamheten, dvs kollar kompetensläget, påminner om när det är dags för vidareutbildning osv.

 

Och brukar logga in från jobbdatorn, på jobbet. Naturligtvis !

Nu har jobbdatorn lagt av, jag har anmält det och får den väl förhoppningsvis fixad nån gång.

 

Men tänkte gå in och kolla läget hemifrån.

Kopierade av papperet med Inloggning och Password på jobbet igår och tänkte logga in hemifrån för att kolla läget.

 

Men se det gick inte !

 

Se bilaga, jag kan klicka i min jobbemail. Men jobbmailet kommer jag inte åt från hemifrån, bara på jobbet.

Och jobbdatorn fungerar ju inte.

 

Vad raderna under mailadressen (översuddad) betyder vet jag inte.

 

Så det s-t sig.

 

Så tänk på det om du funderar på molnet.

Byter du dator, mobil, Datorn eller mobilen dör,

eller du byter mailadress,

ja då kan du av säkerhetsskäl (!) bli av med molnkontakten.

 

Jag är faktiskt inte förvånad över att MS gått från 12 % av smartphone försäljningen 2007 till drygt 1 % 2015.

MS har en förmåga göra användare missnöjda !

Som jag ser det.

 

Men man kan också vända på saken. Motsatsen är datasäkerheten på många håll i Sverige. Familjer som kommer hem efter långsemester utomlands och upptäcker det bor en ny familj i huset. En familj som dessutom har lagfart på att de är ägare till huset.

De har köpt efter sett en annons och allt har bara rullat på.

Att huset sälts av en bedragare, ja det har myndigheterna missat.

 

Eller svenskt mobilt Bank-ID. Det räcker (te?) med att du med ett förfalskat leg skaffat dig ett bankkonto i en svenska bank.

Sedan i nästa steg skaffar du dig Mobilt-BankID. Som kommer med Posten.

Och nu med mobilt BankID så går det bra gå in på "offrets" andra banker och börja flytta pengar.

Avanza (och inte övriga banker heller) reagerar inte över att kunden loggar in med en annan dator från en en annan plats.

(För att få ett Estniskt e-leg ska man lämna fingeravtrycken , för en svensk, på Estniska ambassaden i Stockholm.)

 

En bekant fick helt plötsligt krav från Trafikförsäkringsföreningen för den påställda men oförsäkrade Nissan Micra han var ägare till.

Då hade någon överfört ägandet av bilen till honom.

Sånt gör man ju hur enkelt som helst i mobilen i Sverige.

(I Tyskland avslutas visst sånt här på en Polisstation. Där säljare och köpare registrerar affären.)

Och den nye ägaren tyckte väl nån annan kunde stå för P-böter, försäkring, fortkörningsböter osv.

Denne annan hade ju faktiskt också ett giltigt körkort.

Och med ett falskt körkort i annans, "bilägarens"  namn.

Så är ju läget GRÖNT.

Om man blir stoppad.

post-42633-0-87505600-1454681463_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderna under e-posten är telefonnummer som du kan få ett sms till med koden du behöver.

Raderna under var telefonnummer, noga räknat till min fasta telefon. Jag valde klicka i CALL xxx-xxxx16 och uppmanades skriva in och skicka

de 4 sista siffrorna i telefonnummret dvs 1216           (ja det är inte 12, luras ;) )

Några sekunder senare ringer min hemtelefon och jag får en 7-siffrig pinkod att använda för inloggning uppläst två gånger.

Tackar .M

Kunde logga in. Kunde intyga att några medarbetare arbetar hos oss. Ska intygas varje år. Och se vilka som ska på fortbildning.

.M

Kvällen räddad. Och MS stiger i min aktning !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För rättvisans skull kan man tillägga att ungefär samma sak sker när man försöker logga in på Gmail från en ny dator, ny plats i världen etc. I båda fallen utgår företagen från den information som man själv lagrat hos dem och det är bäst att se till att hålla den uppdaterad när man byter telefonnummer eller alternativ mejladress.

 

Man ska inte ha två mejladresser som bara har varandra som alternativ mejladress, inte rolig rundgång då när man är på semester på andra sidan jordklotet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För rättvisans skull kan man tillägga att ungefär samma sak sker när man försöker logga in på Gmail från en ny dator, ny plats i världen etc. I båda fallen utgår företagen från den information som man själv lagrat hos dem och det är bäst att se till att hålla den uppdaterad när man byter telefonnummer eller alternativ mejladress.

 

Man ska inte ha två mejladresser som bara har varandra som alternativ mejladress, inte rolig rundgång då när man är på semester på andra sidan jordklotet.

Intressant ! Mycket bra och veta.

Jag har inte märkt nått av det här i Sverige. Att använda en annans hemdator för att komma in på gmail.com eller en annans padda. Däremot tog det en stund att fixa efter jag använt den nyinköpta paddan till att logga in på min gmail att ändra i paddan så den loggade in på ägarens gmail. Den ville gå rakt på min gmail !

Ett problem jag upplevt utomlands  är katastrofen med att använda åäö i Inloggning eller Password. Här hemma i Sverige.

Sitter jag då med ett utländskt tangentbord tex fransk zwerty på hotell eller internetcafe så är det kört.

För mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl aktiverat 2-stegsverifiering för din Gmail, precis som för Microsoft-kontot?

Om inte är ju säkerheten lägre.

 

När det gäller paddan så är det väl webbläsaren i den som är så inne på att underlätta för användaren med att spara all möjlig information som gör att det blir svårt att ändra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...