Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av Windows 7


krille51

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett stort problem.. Det är helt omöjligt att installera Windows 7. Jag har försök i flera dagar nu och det blir bara värre och värre. I dag så kommer installationen bara till..

Windows is loading files.. sedan.. Starting windows, sedan är det stopp, händer inget mer.

 

 

Det började med att Windows stannade på startbilden, sedan var det stopp. Jag försökte sedan att installera om Windows. Det gick ju bra ett tag. Jag kunde till och med ta hem några uppdateringar men då datorn ville starta om så var det stopp sedan.

Jag kunde gå in i safe mode och köra virusprogram som jag laddade ner. Det höll jag på med en hel dag, utan framgång. Sedan laddade jag hem virusprogram som jag kunde boota datorn med, om det skulle vara nå´t rootvirus men ingen framgång där heller.

 

I går gjorde jag en "clear CMOS" och trodde att det skulle lösa gåtan, men inte. har varit in i BIOS och återställt grundinställningarna. Utan framgång.

 

Mina Spec: minne 8192MB

CPU AMD Phenom II x4 940 C2 Stepping

Speed 3000 MHz

Cache Ram L2 512kx4

Cashe Ram L3 6144k

ACPI S1&S3

Windows 7, som sagt..

HD SSD Samsung 500GB

 

 

Jag lutar mer och mer åt att det måste vara hårddisken som kanske fallerar eller kanske moderkortet, vad tror ni?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Installerar du från en DVD-skiva så kan ju skivan vara skadad, ha läsproblem eller att ISO-filen som använts för att bränna ut skivavbilden på DVD-skivan är korrupt.

Båda dessa fenomen har jag råkat ut för.

 

Du kan ju prova att ladda hem en fräsch ISO-fil av din Windows utgåva och sedan bränna ut denna med verifiering och låg hastighet (typ 4x eller 6x) på en ny DVD-R eller en DVD-RW.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

 

Annars om du inte har DVD-spelare installera från USB-sticka och gör detta med en ny och fräsch ISO-fil.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/faq

Om du skapar en DVD-skiva från en dator med Windows 7 kan du högerklicka på ISO-filen och välja Bränn skivavbildning eller Öppna med, och sedan Bränn skivavbildning i Windows för att bränna en DVD-skiva (detta kräver en DVD-brännare och en tom DVD-skiva). Denna DVD-skiva kan användas för att installera media och är startbar.

 

Om du skapar media från en dator med Windows 7 kan du behöva använda separat programvara för bränning eller montering, till exempel Windows 7 USB/DVD Download Tool. Innan du använder det här verktyget bör du läsa igenom informationen och instruktionerna. Du kan också högerklicka på ISO-filen och välja Bränn skivavbildning för att bränna en DVD-skiva (detta kräver en DVD-brännare och en tom DVD-skiva).

 

Du kan också besöka Microsofts community och läsa om andra alternativ.

Om du vill använda det startbara mediet ska du se till att enheten som du installerar det på är inställt på att startas från en USB-enhet eller DVD-skiva. Anslut sedan USB-enheten eller sätt i DVD-skivan, starta om enheten och följ sedan anvisningarna i installationsprogrammet.

 

 

Ja, bara ett långskott. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag fick låna en ny hårddisk igår att provinstallera på men det gick som tidigare..Stannade på samma ställe!? Så det lutar väl åt moderkortet då!? Jag har kanske kommit åt det på nå´t vis som det inte tålde!?

 

Men först ska jag prova era tips.. vem vet det kanske hjälper.

 

Tack för tipsen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jari!

 

Jo, jag kan se den och jag har försökt att via Safe Mode försöka reparera Windows men det gick inte. Jag har väl skrivit över den gamla Windows flera gånger så det finns kanske inget att reparera!?

 

Jag har även kört Super Grub Disk.. nå´t antivirus/reparationsprogram.. det hittade virus men kunde inte ta bort dem. konstigt tyckte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag söker på Super Grub Disk hittar jag bara något som är till för att fixa eller ta bort Grub-startladdaren (boot manager) som används i Linux-system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant " installationen stannar på samma ställe " => skada på DVD-skivan. Eller har du ett fel på DVD-spelaren som gör att den tex inte fungerar över hela DVD-skivan?

 

Det finns också möjlighet W7 saknar drivare för CPU AMD Phenom II x4 940 C2 Stepping

http://www.solvusoft.com/en/update/drivers/processor/amd/phenom-ii-x4/940-black-edition/model-numbers/

 

Sedan finns ju fuskmetoden för att avgöra om det är "windows som strular" eller datorn.

 

Ladda hem tex Linux Mint 17.3 KDE (för jag kör själv KDE utseendet), bränns isofilen långsamt som en isofil på en DVD skiva av bra kvalite (tex Verbatim DVD-R)

Och prova installera Linux Mint 17.3

Går detta bra så är det nått strul med Windows, vanligen är det drivare som saknas.

Tänk på att inte ha skrivare scanner osv anslutet när du försöker installera Windows. Ökar risken för strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att det är moderkortet?

I mina ögon är det ingenting som tyder på detta och det är heller ingenting som jag hört talas om.

Har du provat det jag skrev i mitt förra inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, du har rätt det var inte det programmet jag letade virus med. jag sökte i ren desperation på bästa virusprogram och hittade en sida där någon hade jämfört de olika progammen.

Där var under Bitdefenders logga insprängt i texten jag hittade ett program man kunde ladda ner, bränna och boota datorn med. det tog dryga 2,5 timmar att köra det men när det var klart kunde det inte ta bort de virus det hittat.

 

Efter det körde jag en Linux rescuedisc jag hade.. där fanns SuperGrub.. som jag inte förstod ett dyfft av.

 

När jag nu läser vad janneJanne och Flyfisherman skriver kan jag hellre tro på det.

Jag får gå till en kompis och bränna den och prova.

 

Föresten så har jag inte berättat hela historien med hur det började.. Om det nu har någon betydelse!?

 

Jag installerade 1Password för att kunna hålla reda på alla lösenord..det skulle vara ett bra program.. i inledningen ska man bestämma sig för ett lösenord för programmet och om man vill, ett för uppstarten (för att komma in i datorn!?) ..kommer inte riktigt ihåg nu men jag tror bara att jag öppnade dessa rutor, stängde dem och programmet för senare inspektion.

Då jag då skulle starta datorn, efter en omstart, ville den inte.

 

Naturligtvis trodde jag då att jag gjort några förändringar och kontaktade programmets moderatorer.. de påstod att programmet inte kunde hindra en uppstart på det vis jag beskrev och därmed var virusspåret fött..  Där kommer ni in i bilden...

 

Nu har jag lite jobb att utföra men jag lovar att återkomma med besked om vad som händer.

 

Tack så länge för alla kloka råd... ni är Bäst!!

 

Håll tummarna.. för jag har egentligen inte råd att köpa ny dator just nu. men då blir det Intel för hela slanten

 

Jag funderar på att åka och köpa ett Windows 8.1 men först ska jag prova Linux Mint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du redan Windows 7 så får du ju gratis Windows 10 uppgradering via Windows update och du behöver således inte köpa något nytt operativsystem.

 

Detta blir i allt väsentligt som en ny-installation med den skillnaden att dina tidigare programinstallationer blir kvar.

Dock så rekommenderas det att stänga eller helt avinstallera nuvarande Antivirus program och därefter ominstallera detta igen.

Detta för att själva Windows 10 installationen skall gå så smärtfritt som möjligt.

 

Kanske detta kan räcka till för att lösa alla dina problem?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har nu provat Linux Mint utan resultat. Via F8 och safe Mode fick jag en del alternativ som inte ledde någonstans. Endast Memory Test gav lite information... testet startade och visade vilka minnen jag har men sedan hände inget.

 

Provade att installera en nybränd Win 8.1 också men den stannade på den blå skärmen med det lilla ljusblå fönstret, därefter inget...

 

Därmed är kanske samtliga möjligheter uttömda eller kan ni komma på några fler?

 

Moderbordets gröna lampa lyser som talar om att allt borde vara okay men...

 

Eftersom jag inte kan starta Windows är det ju alternativet att installera Win 10 uteslutet också...

 

tack alla ni för er energi.. min har tagit slut nu.

 

MVH

Christer D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte ha en fungerande Windows 7 för att installera Windows 10, det räcker med att man kan starta från skivan eller USB-minnet med Windows 10 och har produktnyckeln för Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kan installera Windows 8.1 så kan jag väl inte köra windows 10 heller...

 

"Datorn" vägrar ju allt jag frestar den med så jag förstår inte... jag har provat tre olika hårddiskar nu, varav två borde ha Windows installerat.

Allt verkar vara rensat!?

 

// Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jannejanne skrev att det var kanske drivrutinen för CPU:n som skadats eller försvunnit.. Jag har laddat hem en ny men hur får jag in den då det inte går att starta datorn. Det går väl inte att Boota från den eller...??

 

// Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst igenom tråden och har nu dels frågor dels förslag.

Symptomen du har, att du kommer en bit på väg med installationen där du får en blå skärm med en ljusblå bild, känner jag till viss del igen.

 

Moderkortet du har är inte nämnt. Därmed vet jag inte vilket moderkort du har och kan inte ge dig detaljerad information. Men du bör ändå kunna hitta med en generell information.

 

Vad jag förstår så här långt är att du kan starta upp från såväl USB-minne som DVD-enhet.

När du startar datorn, får du ett "klartecken" från moderkortet om att den startar normalt (moderkortet ger ifrån sig en enda pipsignal)?

 

Om svaret är "Ja" på den frågan, har du gjort ändringar i BIOS på moderkortet förutom "Clear CMOS"?

 

Om svaret på den frågan är "Nej", kan du då aktivera BIOS? Jag utgår från att du vet hur du aktiverar BIOS för att göra ändringar i inställningarna.

 

Vad jag skulle vilja föreslå är att du kontrollerar att inställningen för SATA är satt till "AHCI" och inte "IDE",  "Legacy" eller liknande.

 

Windows 7 och senare kräver att SATA-inställningarna är satta till "AHCI" för att installation av dem skall fungera.

Symptomet du har tyder på att SATA-inställningen sannolikt inte står i "AHCI" utan i "IDE", "Legacy" eller liknande.

 

Du bör hitta inställningarna för SATA under menyn/fliken "Advanced". Där bör du hitta något som liknar "SATA Configuration".

Kontrollera att inställningarna här är ställda för "AHCI". Om inte, ändra värdet till "AHCI".

Om F10 för ditt moderkort betyder "Save" så aktivera denna för att spara ändringarna.

Har du en annan F-knapp för att spara, använd den.

Hittar du ingen F-knapp för att spara, går till menyn/fliken "Exit".

När du får frågan "Save changes and Exit" svarar du "Yes" på den frågan.

 

Datorn startar om med de nya inställningarna i BIOS.

Prova på nytt att installera W7, W8.1 eller W10, vilket du nu har tillhands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Cecilia, jag har rengjort datorn ordentligt. Inga kylfänsar är igensatta.

 

Åge, jag har ett Asus M2N32-Sli Deluxe och jag är ganska säker på att det stod i AHCI sist jag kollade och jag hörde aldrig några signaler från det.

 

Nu är det så att jag har plockat grejorna ur burken och beställt nytt. Jag tröttnade på att gå i ovisshet huruvida det skulle fungera eller inte.

 

Det sista jag tänkte på då var att kanske batteriet var slut!? Jag har haft burken ett bra tag nu men nog ska det väl gå att starta Windows utan batteri bara BIOS är i ordning!?

 

Tack igen för alla goda råd... vem vet kanske plockar jag ihop grejorna bara för att ta reda på om AHCI var aktiverat.

 

// Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nyfikenheten blev för stor så jag satte tillbaka grejorna. Jag måste säga att..visst hittade jag damm då jag plockade isär datorn men jag tror inte att det orsakade stoppet.

Sedan kollade jag BIOS och.. nej jag hittade inget AHCI men väl ACPI.. men det är väl inte samma sak, antar jag!?

 

Skickar några bilder av BIOS-skärmen till Åge, så får jag höra vad han säger.

post-61937-0-87974200-1454664964_thumb.jpg

post-61937-0-38622600-1454664972_thumb.jpg

post-61937-0-96414900-1454664980_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick igåg den till sist men fråga mig inte vad jag gjorde med den...Satte tillbaka grejorna och startade..fick förfrågan om att reperera Windows.. gjorde det och sedan startade den.

 

Skönt att veta att det inte var något större fel men vad som falerade är ännu den stora frågan.

 

Tack ska ni ha för all hjälp!!

 

// Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nyfikenheten blev för stor så jag satte tillbaka grejorna. Jag måste säga att..visst hittade jag damm då jag plockade isär datorn men jag tror inte att det orsakade stoppet.

Sedan kollade jag BIOS och.. nej jag hittade inget AHCI men väl ACPI.. men det är väl inte samma sak, antar jag!?

 

Skickar några bilder av BIOS-skärmen till Åge, så får jag höra vad han säger.

Ditt moderkort är ganska gammalt. Vad jag kan se i bruksanvisningen finns det inte någon regelrätt väg att gå för att ändra inställningar för SATA till AHCI eller IDE.

Vad du kan göra är att under menyn "Main" välja undermenyn "PIO" för att se om du där kan hitta något att ändra på för dina diskar.

Även "Primary Master IDE" kanske kan ha något men jag tror inte det.

 

Det skall också finnas en sub-meny för varje SATA-enhet som är detekterad av BIOS. Där skall också finna ytterligare inställningar, enligt bruksanvisningen för ditt moderkort.

 

Under menyn "Advanced" finns undermenyn "Serial-ATA Configuration".

Där kan du aktivera och inaktivera SATA-kontrollern.

Möjligtvis kan det vara som så att en ändring här gör att omkoppling sker mellan IDE och SATA, även om jag inte tror det.

 

Ditt moderkort har onekligen begränsade inställningsmöjligheter för SATA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...