Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög skärmupplösning + Photoshop CS4 = mikroskopiska menyer


AnnaB

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Surface Pro 4 med Windows 10 och skärmupplösning 2736 x 1824. I Photoshop CS4 blir menyer etc så små att det är nästan omöjligt att arbeta i programmet. 

 

I bildskärmsinställningar är "storleken för text, appar och andra objekt" inställd på rekommenderade 200%, men det hjälper inte. Jag har försökt ändra på textstorleken för menyer etc. i kontrollpanelens "Gör text eller andra objekt större eller mindre", men det påverkar inte heller Photoshop. Finns det inget sätt att komma runt detta utan att ändra skärmupplösningen? 

 

Är det samma problem med nyare versioner av Photoshop på högupplösta skärmar, eller beror det på att jag har ett gammalt program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett problem med Adobes olika program Photoshop, Illustrator etc. (bara äldre versioner?) som inte skalar riktigt verkar det som - är det i huvudsak detta du upplever problem?

Se denna tråd http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-desktop/photoshop-illustrator-cs6-interface-too-small-on/55200aab-ed5d-4a96-a8ff-e0ff83d0bd31?auth=1

Har inte lusläst alla inläggen.

 

En väg runt det hela om än omständig är att du temporärt ändrar skärmupplösning till tex. 1600 x 900 när du arbetar med PS

Jag kommer tyvärr inte på nåt annat just nu, kanske någon annan har nåt tips eller om det står något på Adobes sida.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I länken ovan på sidan 2 tror jag, finns ett tips som flera anser löst problemet och kanske kan fungera på CS4 (jag har inte funktionen på mitt CS6):

 

For Photoshop only:

Go to Edit -> Preferences -> Experimental Features -> Select "Scale UI 200%" AND "Enable touch gestures"


Bingo.  I've searched all over for this and this is the solution.  thanks Vivian

 

 
 
Annars fanns denna länk i den tråden ovan på sidan 3 av Neo Shamon och här kanske du har din lösning om inte ovanstående fungerar, men osäker på vilken Photoshop som det är testat på?
 
Men eftersom det handlar om att ändra i registret så rekommenderar jag att du skapar en återställningspunkt först:
Hur man gör detta på en pekskärm vet jag inte, men det borde vara lika som på en vanlig maskin:
Start > skriv skapa (sökning sker automatiskt) > i listan klicka 'Skapa en återställningspunkt' > nytt fönster öppnas klicka Skapa > skriv något i rutan och klicka Skapa
 
Och helst håller koll på vad du ändrar, ifall du vill ändra tillbaka utan att göra en återställning till senaste återställnings-punkten.
Mvh
 
[Edit] Vilken version har du? 11.02 är väl den senaste för Photoshop CS4 och har du inte den eller om den inte kan hämtas från Hjälp > Uppdatera

Så finns 11.02 här: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4713

Samt om du vill har extra Program-Plugin http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4275

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla tipsen!

 

Inställningen inifrån Photoshop har inte jag heller, det är nog i nyare versioner.

 

Jag får se om jag vågar mig på registerhacket. Det  var ju tydligt beskrivet i en av dina länkar.

 

Alternativet är att lämna tillbaka Surface-plattan och köpa en billigare dator med lägre upplösning. Onödigt lägga så mycket pengar på en dator om man inte kan utnyttja den höga skärmupplösningen när man bildbehandlar  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...