Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tecknicolor TG799vac Telias modem


brgizmo

Rekommendera Poster

Hej, någon som är bra på Modem-Router inställningar. Har fått ett Modem-Router från Telia ”Technicolor TG799vac” Skall man byta namn och lösenord på modem eller måste det ha sin fabriksinställning om nu Telia ansluter då och då för att uppdatera modemmet.

Det finns även ett Wi-Fi 2,4 och 5GHz, skall man ha ”VPS” till, kan inte då andra lätt koppla in sig på mitt Wi-Fi genom att trycka på VPS-knappen. Jag gör ju så när jag ansluter min trådlösa skrivare och då hämtar den alla inställningar utan att fråga om lösenord.

 

Vad står detta för, står under inställningar i Wi-Fi: Understruket är inställt.

Short Guard Interval on/off

Cyclic-Delay Diversity on/off

Space Time Block Code on/off

ACL mode (val) Blacklist,  Disabled,  Whitlist, Register

 

Om det finns någon nätverksguro hoppas jag att ni kan ge mig svar på ovan. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Använd standardinställningar från Telia. Jag har för mig krypteringen är inställd på wpa2-psk. Ssid är unikt för varje enhet, likaså lösenord/nycklar. Det du möjligtvis skall ändra är kanalen för wifi. Du behöver kolla av omgivningen om du har grannar nära inpå. Kollar kan du göra med detta program som du hämtar och installerar på en dator med trådlöst nätverkskort, programmet är gratis för hemanvändning. Kanalen ställer du in så den inte ligger på samma som alla andra, vanligtvis kanal 6, helst skall du vara ensam på en kanal. När du kollar med programmet ser du att varje kanal täcker (spiller över) på kanalen närmast under och kanalen närmast över.

Aktivering av 5 Ghz (ac-standard) kan du göra om dina datorer har nätverkskort som stödjer det, annars räcker det med 2,4 Ghz bandet (a/b/g/n standard).

 

Lycka till!

/ Jari 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...