Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering till Windows 10


Mållgan

Rekommendera Poster

Uppgradering av W7 och W8 kan göras gratis nu men vad händer efter gratisåret? Blir det betalning då för att kunna fortsätta med W10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

Hur har MS tänkt och financierar säkerhetsuppdateringar?

Blir ju då den självklara frågan.

Från MSs aktieägare.

 

(I en datorbutik fick jag svaret att det blir abonnemang i fortsättningen efter 1 år.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  MS kommer att fortsätt tjäna pengar så som de gjort tidigare, sälja licenser till nya datorer med uppdateringar ett bestämt antal år framåt inräknar i priset (egentligen alltså en sorts prenumeration). De har väl aldrig tidigare heller tagit ytterligare betalt för säkerhetsuppdateringar.

Notera även att de så kallade fullversionerna numera är ett minne blott i och med W10.

Jag köpte en fullversionsskiva med W7 till min förra PC, när den rasade byggde jag en ny och flyttade över W7 licensen till den nya och uppgraderade den för en struntsumma till V8,1.

Men när den rasar i framtiden (det räcker med att moderkortet eller CPU pajar) blir jag vackert tvungen att plocka fram plånboken och antingen köpa en ny PC med förinstallerat Windows där licenskostnaden är inbakad i priset eller bygga en ny och pynta för en ny licens (såvida jag inte vill gå tillbaka till W7/8.1. den licensen jag har där  gäller min livstid ut och kan flyttas från PC till PC)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har MS tänkt och financierar säkerhetsuppdateringar?

Blir ju då den självklara frågan.

Från MSs aktieägare.

 

(I en datorbutik fick jag svaret att det blir abonnemang i fortsättningen efter 1 år.)

Det finns ju ett antal villkor förknippade med uppgraderingen, dels gäller den endast den som har en giltig (betald) licens för Windows 7, 8 eller 8.1, och dels är den inte gratis för alla större företag som har Enterprise-versioner och/eller volymlicenser.

 

Det står klart och tydligt i FAQ, licensvillkor mm att licensen för den gratisuppgraderade Windows 10 gäller i den datorn (moderkortet) så länge som den (det) fungerar, så ingen abonnemangskostnad för gratisuppgraderade Windows 10. Microsoft har inte heller gått ut med att det kommer någon variant av Windows 10 som skulle betalas som ett abonnemang på liknande sätt som Office 365.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...