Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oväntade och oönskade versaler i texter


yvo44

Rekommendera Poster

Efter att ha köpt en lappie med W8.1 fick jag detta problem som inte förekom i W7.

 

När jag skriver text i min  mail och på de flesta websidor så ändras vissa ord slumpmässigt  till att stavas med initial versal. Om jag då högerklickar på ordet får jag vänligt nog möjligheten att "sluta korrigera (detta ord)" och klickar jag då så ersätts versalen med en gemen bokstav så att det blir rätt. Detta gäller för både  engelsk och svensk text.

 

Googlade  på detta problem men fick inga svar som hjälpte. Microsofts anvisningar hur man avaktiverar stavningsprogrammet i W8.1 stämde halvvägs men sen tappade dom bort sig i sökvägen.

 

Efter lite egen trial and error hittade jag faktiskt hur man avaktiverar stavningsprogrammet/appen i W8.1.   Av någon anledning ligger denna möjlighet som enda option under rubriken "Inmatning". Men detta hjälper inte mot de oönskade versalerna.

 

(OBS att det inte gäller några tyska regler eftersom både verb och adjektiv drabbas, inte heller ändras ordet till initial versal vid början av mening. OBS också att detta problem inte gäller ordbehandlingsprogram som ju har egna stavningsprogram.)

 

Jag ser att många verkar ha samma problem att döma av de mail och inlägg jag läser.

 

Har någon hittat en lösning? Detta håller på att driva mig till vansinne.

 

Ett annat problem är också att om jag aktiverar stavningsappen till att gälla engelska så får jag automatiskt ett engelskt tangentbord (t ex saknas å ä ö) vilket är omständligt och totalt onödigt då jag ofta och snabbt växlar mellan engelska och svenska. I W7 var detta inget problem heller. Jag vill alltså kunna behålla det svenska tangentbordet när jag skriver på engelska och ändå få stavningkontroll och automatisk korrigering på engelska. Nån som vet hur man gör detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina inställningar är att jag avmarkerat "rätta felstavade ord automatiskt". Och jag jar inget problem med spontana versaler.

 

Jag känner igen problemet dock, men kan inte komma på när det har uppstått för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för svar, ursäkta det sena svaret men jag hade oavsiktligt fått det i skräpposten.

 

Jag har nu efter mycket pysslande fått inställningarna som jag vill ha dem:

 

1. Automatisk korrigering på både svenska och engelska,

2. Kan snabbt och enkelt växla mellan engelsk och svensk rättstavnng.

3. Alltid svenskt tangentbord även när jag skriver på engelska.

4. Inga oönskade versaler.

 

Det krävdes mycket letande och klickande för att hitta fram till och ställa in detta i Windows 8.1. Inte mindre än 21 val måste göras på 3 olika ställen..

 

 Hälsn Yvonne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tack för svar, ursäkta det sena svaret men jag hade oavsiktligt fått det i skräpposten.

 

Jag har nu efter mycket pysslande fått inställningarna som jag vill ha dem:

 

1. Automatisk korrigering på både svenska och engelska,

2. Kan snabbt och enkelt växla mellan engelsk och svensk rättstavnng.

3. Alltid svenskt tangentbord även när jag skriver på engelska.

4. Inga oönskade versaler.

 

Det krävdes mycket letande och klickande för att hitta fram till och ställa in detta i Windows 8.1. Inte mindre än 21 val måste göras på 3 olika ställen..

 

 Hälsn Yvonne

 

Tar upp en gammal tråd, men börjar bli lite desperat. 

 

Kan du berätta hur du tillslut löste problemet? Jag sitter på W10 och får konstant oönskade versaler när jag skriver mail -- och precis som du sagt så hjälper det inte att enbart ändra autokorrigeringen. Hade samma problem även under W8/W8.1.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

I väntan på bättre svar kan du testa detta:

Start > skriv automatisk (sökning sker direkt) > i listan som kommer upp klickar du 'Rätta felstavade ord automatiskt' > nytt fönster och där kan du välja att stänga av den funktionen.

Där är det bara att tag tag i spaken och skjuta den till vänster.

 

post-73434-0-58304800-1455799786_thumb.png

 

Men det kanske var detta du just hade testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start > skriv automatisk (sökning sker direkt) > i listan som kommer upp klickar du 'Rätta felstavade ord automatiskt' > nytt fönster och där kan du välja att stänga av den funktionen.

Där är det bara att tag tag i spaken och skjuta den till vänster.

 

Men det kanske var detta du just hade testat?

 

Precis, det är just detta jag har testat. Det enda denna inställning gör är att faktiskt skriva om ord den inte tycker ligger med i ordlistan. T.ex. om man skriver "flgagstång" så kan den ändra det till det korrekta "flaggstång" automatiskt -- på samma sätt som autocorrect fungerar på Android och iOS normalt sett. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer inte ihåg exakt vad det var som var lösningen på de oönskade versalerna. Någonstans under processen med de 21 stegen försvann dom. Ja - I själva verket gjorde jag ju många fler val eftersom det var lite trial and error för mig. Jag har Windows 8.1.

 

Men jag skrev sedan faktiskt upp de 21 stegen jag kom fram till för att få det som jag ville ha:

 

(Fråga till EFORUM: varför går det inte att 'Klistra in' text här i ert forum, det funkar på alla andra ställen. Jag fick skriva om hela listan här.)

 

1. Svenskt tangentbord:

Kontrollpanelen

-Klocka, språk , nationella inställningar

-Språk

-Ändra språkinställningarna

Klicka på Lägg till ett språk English (USA)

Välj Alternativ (för  English)

Välj Inmatningsmetod

Välj Lägg till en inmatningsmetod

Välj Svenskt Pektangentbordslayout

Klicka Lägg till, längst ned

Klicka Spara

 

2. För att växla snabbt mellan språk:

Kontrollpanelen

-Klocka, språk, nationella inställningar

-Språk

-Ändra språkinställningarna

Välj Avancerade inställningar

Vid : Växla inmatningsmetoder

Markera Använd skrivbordsspråkfältet när det är tillgängligt

Klicka Alternativ till höger

Markera Flytande på Skrivbordet

OK

Spara

 

Resultatet blir ett fint litet fönster på skrivbordet som gör det superenkelt att växla mellan språk.

 

3. Autokorrigering och felmarkering på engelska och svenska:

Svep åt höger

Välj Inställningar i listan till höger

Välj Ändra datorinställningar , längst ned

Välj Dator och enheter i listan till vänster

Välj Inmatning

Stavning : Rätta felstavade ord automatiskt PÅ

                 Markera felstavade ord PÅ

 

4. Några gånger rättade jag ett ord med oönskade versaler, t ex Cykla genom att högerklicka på det ordet och välja 'Sluta korrigera Cykla'. Kanske fattade Windows galoppen efter bara ett par gånger.

 

Hoppas nåt av ovanstående hjälper.

Hälsningar Yvonne

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

(Fråga till EFORUM: varför går det inte att 'Klistra in' text här i ert forum, det funkar på alla andra ställen. Jag fick skriva om hela listan här.)

 

Man kan prova att klicka på knappen Källa. Det är knappen längst upp till vänster där formateringsknapparna finns. Det har fungerat för dem som använder Internet Explorer i Windows 7 och 8 i alla fall. (Problemet fanns inte i Firefox.)

 

Se Sicurezzas bild i inlägg #9 här:

//eforum.idg.se/topic/344506-kan-inte-klistra-in-adresser-eller-artiklar/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret om att 'Klistra in' text med hjälp av att klicka på 'Källa'. Det fungerar men hur ska man komma ihåg detta? Borde vara default-inställning. Som det är i andra forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar men hur ska man komma ihåg detta? Borde vara default-inställning. Som det är i andra forum.

Sant, speciellt med tanke på att IP Board-plattformen, som Eforum använder sig av, är dyr. Som du skriver har man inte dylika problem i forum som använder sig av billigare, och kanske t.o.m. gratis, plattformar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den version av IP Board som används till Eforum är något äldre än Internet Explorer 11 och känner därför inte till hur IE 11 fungerar. Eftersom det blir rätt dyrt att uppgradera till en nyare version gör IDG det inte oftare än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...