Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslut med Windows 10 till utdelade resurser i Windows XP


Licken

Rekommendera Poster

Hej,

hemmets stora hårddisk sitter i en dator som kör Windows XP (dator A ). På denna har jag naturligtvis en hel del utdelade resurser. På min laptop (dator B ) har jag kört med Windows 7 under flera år och har alltid kommit åt det jag har på min server. Häromdagen blev dator B med Windows 10 och nu kan jag inte längre komma åt dator A. På dator A kräver alla delningar användarnamn och lösenord. När jag försöker ansluta med dator B, får jag till svar att lösenordet är fel. Det vet jag att det inte är, då jag utan vidare kunde ansluta från en annan XP-dator här i huset. Alla datorer använder samma arbetsgruppnamn. Brandväggar och antivirusprogram är för tillfället inaktiverade. Jag tycker att jag testat med alla inställningar som jag bedömt som relevanta i "avancerade delningsinställningar" i dator B, men tydligen inte hittat rätt. Vad gör jag för fel?

 

Den här frågan finns säkert på flerställen i detta forum (jag har sökt, men inte hittat), så skicka gärna hänvisningar till andra trådar med detta problem.

 

mvh

Lars Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att det krävs användarnamn och lösen - fast man inte har satt något sådant på sina utdelade mappar - blev, enligt egen erfarenhet, ett bekymmer när Vista kom.

 

Det som alltid har fungerat, för mig, är om man ansluter till de utdelade resurserna genom att mappa upp dem som nätverksenheter med kommandot Net use i en batch-fil.

Om det låter sig göras i Windows 10 låter jag vara osagt..

 

Se

//eforum.idg.se/topic/348941-bat-fil-f%C3%B6r-att-alltid-mappa-upp-en-utdelad-mapp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att det krävs användarnamn och lösen - fast man inte har satt något sådant på sina utdelade mappar - blev, enligt egen erfarenhet, ett bekymmer när Vista kom.

 

Det som alltid har fungerat, för mig, är om man ansluter till de utdelade resurserna genom att mappa upp dem som nätverksenheter med kommandot Net use i en batch-fil.

Om det låter sig göras i Windows 10 låter jag vara osagt..

 

Se

//eforum.idg.se/topic/348941-bat-fil-f%C3%B6r-att-alltid-mappa-upp-en-utdelad-mapp/

 

Testade det som beskrevs i din länk. "Net use" funderade ett tag och svarade så småningom att jag använde fel lösenord. I det här fallet vill jag inte heller mappa då det handlar om en laptop som för det mesta är igång på platser där mitt hemmanät inte är tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks fungera om jag ansluter till min XP-maskin via ip-adress istället för datornamn. Eftersom XP-maskinen har fast ip-adress så går det ju lika bra, så jag får nog nöja mej med detta.

 

mvh

Lars Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...