Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slumpvisa omstarter i Win 10


Third Planet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ända sen jag fick windows 10 för drygt en månad sen har jag plågats av slumpmässiga omstarter som slår till mer eller mindre när som helst och utan föraning. Senast idag nu på förmiddagen vilket ledde till att jag tappade en massa jobb med foton jag hållit på med. Innan dess i fredags när vi satt och kollade film. Mycket irriterande, då tog det nästan en halvtimma att få igång datorn igen så vi kunde fortsätta, och då är ju mycket av "feelingen" borta.

 

Snälla, hur blir jag av med det här problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad behövde du göra för att få igång datorn?

Kan kanske säga något om vad som hänt.

 

Har du kollat på datortillverkarens webbsidor för din datormodell efter anvisningar för uppgradering till Windows 10 och efter drivrutiner som är anpassade till Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. fylla på med mer data. Tveksam om Win10 är orsaken, kan vara annat.

Hur dog datorn? bara stängde av sig? Ingen blåskärm?

 

Hur betedde den sig när du försökte starta den igen? Kom till BIOS men Windows laddade inte, bara svart  eller började Windows ladda men laddade inte klar?

 

Mer info!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det som händer är att blå skärmbild (altså inte blåskärm) där det står Windows Startar Om och sen kommer dom roterande köttbullarna, och den där bilden ligger kvar några sekunder, sen stänger datorn av och starta om, och sen säger den att den "installerar uppateringar" och sen står den och tuggar i ca 20 min innan den kommer till liv igen. Ibland hänger den sej i detta läge och står bara och snurrar och man får kallstarta den. Detta började efter win 10, har aldrig haft detta problem tidigare. Då kunde uppdateringar ibland komma när jag satte på datorn, men den dog aldrig mitt i en session och höll inte på så förbaskat länge med installationerna.

 

Det är en 4 år gammal Toshiba jag har. Innan 10an hade jag 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kanske en operativsystem krasch, en sk Bluescreen fast utan att detta visar sig.

 

Börja med att ställa in så att en sk. "memory dump" kan skapas:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff542953%28v=vs.85%29.aspx

 

Sedan om du får denna krasch så kör du verktyget BlueScreenView och postar resultatet i din nästa post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har ett liknande problem som Third Planet, jag får slumpvisa omstarter sen win 10. Jag har varit inne i Windows Update och försökt stänga av automtiska uppstarter men fattar uppriktigt sagt inte hur jag ska göra, borde det inte finnas något att toggla av så att man slipper dom där förbaskade omstarterna, som sagt verkar hända när som helst. Oerhört irriterat när man är mitt uppe i något, tex en chatt eller ett skype-samtal.

 

Normalt stänger jag av datorn när jag är klar med den, den får inte stå på, det borde väl kunna få att lägga uppdateringarna att göras vid det tidpunkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...