Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp alternativt ny webbläsare


DePhaz

Rekommendera Poster

Jag har stött på ganska irriterande problem och behöver hjälp med att försöka reda upp dem. Tror jag har större chans att få hjälp här än i Mozillas forum, de brukar inte komma med svar har jag sett.

 

Under åren har jag lärt mig att det är bäst att bestycka datorn med minst ett par webbläsare och så är det även nu under Ubuntu. Har därför både Firefox (V 40.0.3) och  Google Chrome (V 45.0.2454.85) installerade. Men sedan ett par veckor har "eldräven", vilken används främst för Youtube, börjat svika mig. HTML5 spelaren har segat ner sig till den grad att webbläsaren är i stort sett oanvändbar. Buffringen går extremt långsamt och muspekaren försvinner om den förs över videofönstret ("vanlig" spelare, ej bioläge eller fullskärm, de använder jag ej. Antagligen har Youtube för X:te gången sedan årsskiftet byggt om för nu är "kontrollpanelen" av pop up typ och genomskinlig. Det må väl vara hänt men det förklarar väl knappast det siraps sega uppförandet. (Min gamla laptop med Linux Mint har också Firefox men V 38.0. Det fungerar i vart fall som det ska även om hårdvaran sätter en klar begränsning. Det är också ett väldans tjatande om omodern Flash plugin). Har stängt av tilläggen men det hjälper inte. Har tömt internethistoriken men det hjälpte heller inte.  :angry:

 

Nu till problem nummer två: Google Chrome fungerar inte med Youtube, det blir en micropaus var 10:nde sekund. Vet inte varför det blir så men det gör i vart fall att jag ratar den som Youtube spelare. Har sökt efter andra webbläsare och har vid detta laget testat Midori, SlimBoat och Arora. Ingen av dess höll måttet och samtliga hade problem med "tuben" (flash inehåll). Opera fungerade ganska bra MEN hade en märklig förmåga att hänga sig och/eller självdö både då och nu så den åkte ut. :thumbsdown:  Undrar nu om det finns någon bra, stabil webbläsare därute som fungerar lika bra som gamla Firefox eller om jag kan nedgradera min nuvarande version ett par steg eller om jag på annat sätt kan fixa mitt Firefox och/eller Chrome. ett skickar jag dock med er och alla Windows användare kommer att skratta nu: Flash uppdateras INTE till Linux. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med sånt som att starta Firefox utan tillägg (görs från Firefox Hjälpmeny och är inte säker på att det är riktigt samma sak som att inaktivera tilläggen själv), göra en ny profil i Firefox för att ta reda på om det är något fel på profilen eller ändra läget för hårdvaruacceleration (Inställningar - Avancerat - Allmänt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med sånt som att starta Firefox utan tillägg (görs från Firefox Hjälpmeny och är inte säker på att det är riktigt samma sak som att inaktivera tilläggen själv), göra en ny profil i Firefox för att ta reda på om det är något fel på profilen eller ändra läget för hårdvaruacceleration (Inställningar - Avancerat - Allmänt)?

 

Stängde av hårdvaruaccelerationen men det blev ingen förändring. Att starta om utan tillägg gav heller inget. Gick in med Google Chrome och tittade på en musikvideo. Brukar alltid dra ner till 360P och detta blir inte så fint men det flöt på bra. Jag kom också åt kontrollpanelen och muspekaren vara kvar. Ser det som ett tecken på att Firefox inte är helt kurant.  Men vad är fel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ny profil men det löste inte problemet. Det är fortfarande siraps segt på Youtube. Vette katten vad som är problemet.

 

Ja, grafikkortet kan vara en bov i dramat men det är inte så mycket man kan göra åt det. Har inte lust att börja bygga om denna dator också. Har inte heller råd just nu . Har en gång försökt att uppgradera drivrutinen för detta kort och det slutade med katastrof. I vart fall blev det problem med ljudet i samband med det här och det var inte roligt. Ett par program slutade också fungera varav ett inte läkte sig själv. Något problem kan det dock vara för i Chrome har jag upplevt att visning av sidor (ej video, bilder) tar tid på sig att visas/inte kan scrollas mjukt. Det kan ju vara fel på anslutningen men det kan ju vara att sidan inte visas så snabbt som den skulle kunna. 

 

Minitube har jag testat förut och det fungerade inte bra. Tror knappast att det är värt ännu ett försök. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering.

 

Valde att testa Minitube igen. Kunde dock inte ladda ner det via hemsidan och installera så jag fick ta den version som fanns i "programcentralen". Ett test (2 minuter) räckte dock innan programet åkte ut igen. Det gick inte ens att söka. Helt oanvändbart. Av någon anledning låg listan med sökord kvar sedan förra gången programmet var installerat (!) men strunt samma. Nu behöver jag lösningar på problemet. FF är värdelöst på Youtube och också andra sidor med filmklipp fungerar mycket dåligt. Chrome Kan fungera men är ej optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nää, jag får ingen rätt på det. Mozillas eget forum var heller inte till mycket hjälp. Fick två svar:

 

*1 You could try to disable GStreamer support or use a Flash based player.

  • about:config page: media.gstreamer.enabled = false

This extension allows to switch between the Flash player and the HTML5 media player on the YouTube website. YouTube Flash Video Player:

Flash kontrollen var mycket svår att komma under full med och att ändra GStreamer ändrade ingenting. FF är fortfarande oanvändbart.

 

*2 https://www.adobe.com/products/flashplayer/distribution3.html

 

OK, nerladdat. Men jag kan ju aldrig installera den här typen av paket. 

 

MEN FF visar vanliga sidor utan problem. Bilden "faller inte sönder" dvs sidor med mycket bilder visas korrekt och rullar fint. I Chrome får jag svarta rutor och så som stör. Lagg med andra ord. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...