Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 Allvarligt fel!?


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Dags igen...

Jag ser att många är drabbade och några har väntat länge på en lösning...ett par veckor tycks det som...

Nu idag hände samma fel för mig.

Jag hade fått meddelande att det fanns 3 uppdateringar att hämta och installera på min HP dator, sagt och gjort. Ett par omstarter...

Då kom meddelandet upp!

Allvarligt fel. Din Start-meny fungerar inte. Vi försöker åtgärda den nästa gång du loggar in.

Så knappen: " Logga ut nu"...

Jag har gjort det ett par gånger, men "Felet" finns kvar.

 

Om jag inte tar fel så tycks det som om många föreslagna lösningar hat hjälpt någon, men så har felet kommit tillbaka efter några dagar. Andra har det inte hjälpt överhuvudtaget.

 

Någon som vet på råd?

 

När jag ändå är i farten... på en annan PC har jag avaktiverat och avinstallerat ett TV-kort.. används inte.

Nu med Windows 10 installerat så skickas det ut via Windows Update en uppdatering till det avinstallerade TV-kortet...

Installationen av den uppdateringen misslyckas varenda gång. Det vore kanske konstigt annars.

Nu skulle jag vilja slippa se detta eviga misslyckande och någonstans kunna välja bort detta försök...till installation.

Är det något som har "grävt i Update" hur man undviker och kan välja bort det man inte vill ha???

Eller måste jag öppna "skåpet" och plocka bort TV-kortet?

 

Hoppas på råd här också!

 

Ha en bra kväll!

kalh

 

      

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Skapad
  • Senaste svar

 

Somehow, by sheer luck, I fixed it.

What I did, is I started to restart, but got impatient with it, so I manually force shut down in the middle of restarting. Usually a bad idea, right? Wrong. What started to happen after I turned it back on... It installed updates which SOMEHOW fixed the problem. And thus... I have fixed it. So this is a fix for, I hope, most people.

...

I found out today by accident inksaver caused my Start menu and cortana critical error

...

I also had this problem after upgrading from windows 7, and changing my region from UK to US. Fixed by restarting 4 times

...

1) Log in to your system 2) Ctrl+Alt+ del 3) Select New task from filr 4) run Msconfig with admin facility 5) Select service and enable all and apply 6) restart your PC

Problem will be solved, in case if it is not working, try to run OS in safe mode and uninstall, the Microsoft kernel in network adapter. Then try same thing as mentioned above.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f3uip/windows_10_critical_error_start_menu_and_cortana/

 

 

open the task manager (ctrl+shift+esc) > new task > control panel. In the control panel go to system and security > power options > change what the power button does. Uncheck "turn on fast startup". Restart your PC. This fixed the annoying loop for me,

...

After talking with other people a few of them mentioned Avast Antivirus. I just ctrl, alt, del then ran control panel and uninstalled Avast and sure enough it's fine now.

https://www.reddit.com/r/windows/comments/3fdrxz/windows_10_critical_error_start_menu_and_cortana/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

 

När jag ändå är i farten... på en annan PC har jag avaktiverat och avinstallerat ett TV-kort.. används inte.

Nu med Windows 10 installerat så skickas det ut via Windows Update en uppdatering till det avinstallerade TV-kortet...

Installationen av den uppdateringen misslyckas varenda gång. Det vore kanske konstigt annars.

Nu skulle jag vilja slippa se detta eviga misslyckande och någonstans kunna välja bort detta försök...till installation.

Är det något som har "grävt i Update" hur man undviker och kan välja bort det man inte vill ha???

Eller måste jag öppna "skåpet" och plocka bort TV-kortet?

 

Hoppas på råd här också!

 

Ha en bra kväll!

kalh

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Cecilias tips angående Cortana fungerade. Detta felmeddelande dök upp hustruns laptop i dag, den har fungerat nästan klockrent sedan jag uppgraderade den till windows 10 för några dagar sedan.

 

Tack Cecilia!

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tack till E-forums "Pärla" Cecilia, LARSAS  och Jari Karivainio :thumbsup:

Först det här med Fel.. Din start meny fungerar inte...vi försöker åtgärda det nästa gång du loggar in.

Sedan uppmaningen att  "Logga ut nu" . Det var jag enda vägen ut, för man kom inte åt någon utloggning och avstängning på normalt sätt.

Jag lät datorn "sova över natten". Idag så startade jag upp och loggade in... sedan fick den stå overksam någon timme...

För jag tänkte på det som stod i slutet av felmeddelandet; "  Vi försöker åtgärda det nästa gång du loggar in".

Efter den "timmen" så var och är Startmenyn" på plats igen... och fungerar även nu.

 

I och med att det tydligen har löst sig så använde jag inte något av de länkar som du tipsat om, Cecilia.

Jag är inte heller påläst om Cortana... har bara sett att det har någon koppling till X-box...

 

LARSAS, tack för ditt tips! Jag skall göra mig en översättning till svenska av texten...

 

Ha en god kväll den regniga dag...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I'm back!

"Löst" är olöst... idag har jag samma Allvarligt fel tillbaka igen.

Nu har jag två andra datorer så jag befinner mig inte i "datornöd" precis... och på dem har ännu inte felet dykt upp.

Tyvärr är det min senaste PC som är drabbad...

Man skall inte ropa hej förrän man är "felfri"!

Jag kan tycka att det som sägs i felmeddelandet att felet skall försöka åtgärdas näste gång som jag loggar borde ske med en fix!?

Annars måste alla drabbade själva följa de länktips som ligger ute... T.ex de som Cecilia tipsar om.

Jag skall läsa om dem...

Idag solsken ute, men inte inne...

Ha de gôtt!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett gammalt talesätt:

If it ain´t broken, don´t fix it.

Eller på ren svenska, har du en fungerande dator, ändra inget.

Det är stor risk du kommer få problem om du t.ex. väljer att

"uppgradera". Själv har jag råkat ut för problem så många gånger, både hemma och på jobbet,

att jag lärt mig låta bli  att "uppgradera" hemma.

Och på jobbet hoppade man över Windows Vista. Och gick direkt till W7. Och har hoppat över W8. Och jag gissar att W7 kommer inte ersättas på jobbet innan MS drar in supporten av W7.

Och att "uppgradering" kan ge problem är välkänt i datorkretsar.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jannejanne! :thumbsup:

Tack för synpunkterna!

Nu är det så att den dator med Windows 10 som drabbats av det "Allvarliga fel med en startmeny som inte fungerar, köpte jag ny 2014 med W 8.1.

Felet kvarstår trots flera inloggningar och vilopauser... Inte bara startmenyn som ställer till det. Jag har sparat i OneDrive som inte startar...

 

Ännu inte drabbade är min laptop från 2010 med W7 som fick W10 först.

Sedan en reserv-PC från 2010 med W7, uppgraderad till W7 Pro, uppgraderad till W8.1 PRO och nyligen till W10 PRO... båda dessa är "felfria" ännu.

 

Jag ser att det finns på Windows 10, supportanvisningar för hur man tar sig in och förhoppningsvis blir av med felet... Jag kan tycka att när så många är drabbade, varför kommer det inte en "Fix" som gör det som påstås i felmeddelandet " försöka åtgärdas nästa gång du loggar in"...

Go' kväll!

kalh  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Kort rapport... I förmiddags så hade jag fortfarande "Allvarligt fel..." kvar.

Efter lunch så dök det inte upp någon "skylt" om samma allvarliga fel...

Nu kom jag åt tillförlitlighetshistoriken och där fanns en hel massa "Kritiska händelser och Varningar"...

Jag får gå igenom dessa...

 

Återstår att se om datorn förblir "felfri"?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Kort rapport... I förmiddags så hade jag fortfarande "Allvarligt fel..." kvar.

Efter lunch så dök det inte upp någon "skylt" om samma allvarliga fel...

Nu kom jag åt tillförlitlighetshistoriken och där fanns en hel massa "Kritiska händelser och Varningar"...

Jag får gå igenom dessa...

 

Återstår att se om datorn förblir "felfri"?

kalh

Jag har också haft "allvarligt fel" på båda mina datorer. Jag gjorde en systemåterställning till dagen innan felet uppstod. Och. si det fungerade.

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej essin :thumbsup:

Tack för din kommentar.

Har du haft något "återfall" på någon dator?

Var det länge sedan du hade "allvarligt fel"???

När det hände första gången hos mig visste jag inte hur skulle komma åt systemåterställningen då det inte gick att nå startmenyn...

Jag skall titta i tillförlitlighetshistoriken, men jag är inte säker på att jag blir klokare av det...  det är i stort sett samma "kritiska fel" och "varningar" som listats i snart en vecka.... t.ex. OneDrive, Windows Camera, o.s.v. Vad nu Windows Camera är för något?   

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej essin :thumbsup:

Tack för din kommentar.

Har du haft något "återfall" på någon dator?

Var det länge sedan du hade "allvarligt fel"???

När det hände första gången hos mig visste jag inte hur skulle komma åt systemåterställningen då det inte gick att nå startmenyn...

Jag skall titta i tillförlitlighetshistoriken, men jag är inte säker på att jag blir klokare av det...  det är i stort sett samma "kritiska fel" och "varningar" som listats i snart en vecka.... t.ex. OneDrive, Windows Camera, o.s.v. Vad nu Windows Camera är för något?   

kalh

Nej,har inte haft något "återfall". Allt fungerar bara bra nu. Allvarligt fel vara bara för någon vecka sedan, eller kanske  två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej essin!

Tack för ditt svar.

Hos mig tycker jag mig minnas att 1:a felet dök upp den 28 augusti...av historiken att döma.

Igår fel på förmiddagen och på eftermiddag så hade jag inget fel.

Idag så är felet tillbaka igen.

Tillförlitlighetshistoriken visar på många fel i program som hänger ihop med Windows Update.

Där finns OneDrive som fungerar av och till...

Nu vet jag inte om det är där som orsaken till "Allvarligt fel" kan utläsas?

 

Jag skall fundera på om jag kan ta mig till systemåterställning och "backa bandet"...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Samma allvarliga fel som hänvisar till startmenyn och Cortana dök upp härom morgonen på hustruns bärbara på nytt. Körde samma "trick" som förra gången med lyckat resultat. Kvällen innan tog laptopen god tid på sig under avstängningen, förmodligen uppdateringar från Microsoft som installerades.

Har för övrigt installerat "Classic shell" på hustruns stationära och laptop för att underlätta användningen.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jari!

Förstår jag dig rätt angående din frus laptop så kom samma "Allvarliga fel" tillbaka... Så att använda länktipset från Cecilia m.fl. löser då inte felet permanent.

Jag kanske har för stor tilltro till att ... "någon" inte bara försöker åtgärda utan också gör det nästa gång jag loggar in...

Men som sagt jag har loggat in många gånger...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, åter på banan...

Igår förmiddag backade jag i Systemåterställning till ett datum innan alla "Kritisk" och "Varning" duggade tätt i tillförlitlighetshistoriken.

Så igår eftermiddag och nu idag så ser jag inte röken av "Allvarligt fel...o.s.v.

Bäst att avvakta några dagar innan det går att betrakta som löst!?

 

Ha en bra helg!

kalh  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Idag är det den 17 september snart den 18... och det fungerar fortfarande felfritt, d.v.s. Inget meddelande om ett " Allvarligt fel...".

Så för egen del anser jag det hela löst...

Ha en skön helg!

kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej igen!

Jag har identifierat och åtgärdat orsaken till "Allvarligt fel" i Windows 10 på hustruns laptop. Problemet orsakades av den HP skrivare vi hade installerad under uppgraderingen. Ett tilläggsprogram, en gammal version av HP support assintant framework som spökade. Det gick inte att avinstallera eller ominstallera. Jag tog en rövare och hämtade Revo Uninstaller, installarade och körde i gång den. Letade upp det krånglande HP programmet och körde en avinstallation, ignorerade alla felmeddelanden under processen, när det var dags att rensa registret valde jag "markera alla" och "ta bort".

Laptopen startar upp snabbare, inga felmeddelanden har hittills dykt upp.

Till historien hör att jag beställde en ny skrivare som skulle klara av utskrift och skanning i Windows 10 av ett annat fabrikat. Under borttagning/avinstallation av HP;s all in one dök orsaken till problemet upp och löstes på ett "rått sätt" enligt ovanstående.

Jag har använt mig av förfarandet med lång erfarenhet av olika operativsystem från Microsoft, Sun och Linux, kände mig trygg med Revo Uninstallers handhavande av registret i olika verioner av Windows.

 

Vår nya all in one var väldigt lätt att installera i hustruns Windows 10 maskiner. Jag fick jobba lite hårdare för att få skanning och utskrift fungera på mina Ubuntu 15.04 maskiner men nu fungerar även det.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jari! :thumbsup:

Jättebra med feedback... nu skriver från min laptop.

På datorn, en HP, som hade "Allvarligt fel"... Jag måste titta för jag hade köpt mig en ny HP skrivare i slutet av augusti. Det är en ENVY 4500e-All-in-One och  för det första så fanns det ingen drivrutin för Windows 10 sedan tog det nog ca en vecka innan jag installerade den. Jag tycker mig komma ihåg att det var lite krångel innan den fungerade med testutskriften.

Jag skall se över hur jag gjorde... och när. Det kan t.o.m. vara den dag då "Allvarligt fel" inträffade!

Jag använder HP Support Assistent senaste versionen.. tycker det fungerar bra då det kommer meddelanden om bl.a. uppdateringar.

Jag undrar om jag inte nyligen har fått en drivrutin till Envy 4500 för W10, är dock inte 100 på det. :unsure:

Jag använder också Revo Uninstaller... program :thumbsup:

Ha en skön söndag!

kalh

  ​

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen från en :thumbsdown: kalh...

Efter systemåterställningen den 12 september så hade jag inte drabbats av Allvarligt fel, osv.

Inte förrän idag på förmiddagen den 24 september. då Windows Update efter flera dagars misslyckade att uppdatera "Flashen" i IE11...men idag så lyckades det med uppdateringen.

Strax efter så dök meddelandet upp med;" Allvarligt fel Start menyn och Cortana fungerar inte. Vi försöker åtgärda det nästa gång du loggar in. " Logga ut nu"... Texten " och Cortana" hade jag inte i med första gången felet dök upp!Sedan roade jag mig med att titta i Tillförlitlighetsövervakaren för idag... Då kunde jag läsa...

Kritiska händelser (3);

Shell Infrastructure Host, Slutade fungera 2015-09-24 10:36

Värd för Windows Shell-upplevelse, Slutade fungera 2015-09-24 10:36

Sök, slutade fungera 2015-09-24 10:36

Varningar (4);

Microsoft Photos, Fel har uppstått i Windows Update 2015-09-24 10:40

Groove Music, Fel har uppstått i Windows Update 2015-09-24 10:41

Pel-licules i programes, Fel har uppstått i Windows Update 2015-09-24 10:41

Microsoft Solitaire Collection, Fel har uppstått i Windows Update 2015-09-24 10:41

Loggade ut.

Kan förmoda att "felet" har att göra med uppdateringen av "Flashen".

 

Jaha, är det så här man skall ha det? Ett fel som är som en Jo-Jo, dyker upp och sen dyker ner...

 

Startade om datorn på eftermiddagen och loggade in... Häpp!

Startmenyn fanns där och inget Allvarligt fel i sikte...

Inte ännu i alla fall, men kommer att ändå att leva i ovisshet om när det händer igen...

 

God helg på er!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

idag den 1 oktober så dök "Allvarligt fel" upp igen... startmenyn och Cortana fungerar inte...

Nu var det dessutom helt kört att göra något!

Tidigare har jag kunnat starta Outlook, Office 365, Edge m.fl... Utom att komma åt Start Menyn.

Nu var det bara att följa uppmaningen att logga ut!

Startade om... Då fungerade det igen...

Ha en bra dag!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades komma till återställningen, möttes av följande, "Du kan tyvärr inte återgå till tidigare version, filerna som krävs för att återställa den tidigare versionen har tagits bort från den här datorn"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...