Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmsinställningar i Windows 10


Martassen

Rekommendera Poster

Har Windows 10 som jag uppgraderat till. Haft 8.1 innan.

Jag har tidigare kopplat min dator till en projektor genom gå in Kontrollpanel/BIldskärm/Visa på en andra bildskärm.

 

Bild ska visas på både dator och projektor.

Väljer Duplicera
När jag väljer Duplicera blir bilden på datorskärmen betydligt mindre. VArför? Det har den inte blivit tidigare i Windows 8.1. Nu har jag dock inte kopplat något projektor ännu men jag har gjort exakt samma sak när jag hade WIndows 8.1 och då blev ej bild på dataskärm mindre. Blir som en fyrkant.

Jag gjorde som sagt exakt samma sak i Windows 8.1 och då blev ej bilden på datorskärmen mindre. Jag har försökt öka upplösningen när jag har Duplicera men den vill inte spara inställningarna.

 

För det är väl inte Utvidga jag ska välja?

 

Se bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha löst sig.

Jag tryckte på Avancerade inställningar i bifogad bild. Därefter Visa alla lägen.
Där i listan valde jag 1366*768, true color(32 bit) 60hz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick till det. :thumbsup:

Men har du senaste grafikdrivrutinerna installerade?

 

Är det AMD grafik  http://support.<span.../en-us/download

Är det nVidia grafik http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-us

Är det Intel grafik http://www.<span>int...n>det</span>ect

Är du osäker på vilken grafikkortsmodell du har, så kör verktyget för automatiskt detektering och nedladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En projektor med upplösning 1024 x 768 kan ej köras på högre upplösning.

 

På min dator ,bärbar, 1920 x 1080 ,Intel och Nvidia grafikkort och windows 10 .sker precis samma sak.

 

Väljer jag upplösningen 1024 x 768 fylls ej skärmen ut men bilden visas i rätt proportioner. Det ser jag verkligen inte som något negativt.

 

1366 x 768 fyller ut skärmen utan förvrängning.

 

När man duplicerar visas samma upplösning på båda skärmarna. Har projektorn upplösningen 1024 x 768 är det alltså den som gäller.

 

Jag kan dock i kontrollpanelen för Intelgrafik ändra så att 1024 x 768 visas förvrängt men över hela skärmen. Om det fungerar med dubbla skärmar har jag ej kunna testa.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Fast när jag sedan koppla in datorn till själva projektorn så visades ingen bild på den stora duken. Jag var tvungen att återgå till standarinställningarna och välja Duplicera och då visades bilden på både dator och bildskärm.

 

Bilden på datorn blir fykantig vilket den inte tidigare blivit när jag hade Windows 8.1 och när jag testa annan projektor. Då blev det normal bild på datorn.

 

Kanske beror på vilken projektor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen att återgå till standarinställningarna och välja Duplicera och då visades bilden på både dator och bildskärm.

 

Bilden på datorn blir fykantig vilket den inte tidigare blivit när jag hade Windows 8.1 och när jag testa annan projektor. Då blev det normal bild på datorn.

 

Kanske beror på vilken projektor?

Att bilden blir fyrkantig beror på projektorns upplösning.

 

Datorn har ju Intel HD graphic med en inställningspanel:

 

post-57552-0-00641800-1443062182_thumb.png

 

När "problemet" uppstått med fyrkantig ruta på datorn:

 

För den inbyggda bildskärmen välj Skala helskärm och Verkställ.

 

För att komma till panelen: I sök skriv Intel eller högerklick skrivbord välj Grafikegenskaper och sedan bildskärm.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...