Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur komma åt hårdisken HP Pavilion


kalepe

Rekommendera Poster

Hej  Behöver öppna min HP Pavilion mod nr 15-n038so för att komma åt hårddisken?  Har tagit bort alla skruvar men vågar inte bruka våld för att få loss skalet. Det enda lock man kan öppna på modellen täcker minneskorten men där finns ingen hårddisk.  Hur gör man??

Mitt problem är att datorn är helt död, inte ett ljud, inget...  Tror kanske att min laddare är kass och att batteriet är urladdat men försökt med en universalladdare utan resultat. DÖD.

Alla tips tas tacksamt emot.

kalepe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om denna video kan vara till hjälp/stämmer med din dator:

 

Verkar som HP, åter, lagt ner möda på att få det krångligt att byta disk :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.hp.com/us-en/product/HP-Pavilion-15-Notebook-PC-series/5401225/model/5450259/manuals/

 

Som synes finns olika manualer också underhållsmanual som bl.a beskriver hur man kommer åt hårddisken.

 

Jag tror inte att en defekt hårddisk gör att absolut INGET händer när man startar datorn.

 

Skall universalladdaren fungera med datorn. Rätt polning spänning och samma utförande på kontakt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag tror och hoppas hårddisken är ok men jag vill komma åt den för att kolla den via en annan dator.  Universalladdaren har omställningsbara utspänningar så där är inget problem men HP tycks, förutom svåröppnad dator, även ha en mkt speciell plug för anslutning av laddaren, som inte ingick i universalladdarens tillbehör. Detta fixade jag med " nål och tråd" men tanken har slagit mig, kan originalpluggen möjligtvis sluta en switch för att släppa fram spänningen??  Jag har ohm-mätt mellan plugingång till kontakten för anslutning till batteriet men till alla 8 anslutningsstift till batteriet är det i princip avbrott  > 2 Mohm.

Originalladdaren är märkt 19.5 V 4.62A medan batteriet är märkt  14.8V 41 Wh. Ligger laddningsautomatiken i datorn eller i batteripaketet?  Varför är det 8 pins anslutning mellan batteri och dator?

Mest troligt för mig verkar vara, att datorn inte får spänning men hur detta fungerar har jag ingen kläm på. Skall kolla länken du bifogade.  Tack så länge.

kalepe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra bärbara HPdatorer som är några år har förutom plus och minus ytterliggare ett tunt stift i mitten av kontakten. Det bör fungera som en återkoppling från dator till laddare .Jag tror inte det fungerar med en laddare som saknar det extra stiftet.

 

Spänningsregleringen sker i datorn.

 

Att ohmmäta emellan intaget för ström och åttapoliga batterikontakten ger inget .Det är ju elektronik emellan.

 

Det är inte ovanligt att det med tiden blir avbrott eller glappkontakt i propp eller i datorns anslutningskontakt

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Larsas för alla tips. Pluggen är som du nämner försedd med ett stift i mitten. Jag har använt instruktioner i throubleshouting i den länk du bifogade och allt är dött vilket pekar på laddaren. Letat efter laddare men ännu inte funnit någon som verkar passa denna modell av HP.  Släpper detta nu men jag måste komma åt hårddisken.

Hur i ... gör jag för att öppna datorn utan att bryta sönder täckningen på baksidan?  Det måste ju gå att öppna eländet så jag kan ta ut disken.  Hittar inget tips via länken som berör detta.  Har du eller någon annan hjälpsam något förslag.!!

Jag har tagit bort alla skruvar, försökt att försiktigt bända men det går inte. Kan inte se, att det går att skjuta täckningen åt något håll.  Såg någonstans hur man bytte tangentbord men att gå in i datorn via tangentbordet verkar väldigt udda.

 

kalepe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videon i inlägg 2 och servicemanualen beskriver samma förfarande .I huvudsak skall man avlägsna tangentbordet och plasten /metallen  runt det.: Undersidan skall vara kvar men man måste lossa en hel del skruvar på undersidan.. Manualen kan  komplettera videon så man kanske tydligare ser vad som skall lossas. Upprepar undersidan skall vara kvar.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...