Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 - Långsam uppstart


Tvonscreen

Rekommendera Poster

Efter installation av reserverad uppgradering till Windows 10 från Windows 8.1 upplever jag längre starttid från helt avstängd dator till körklart läge, ca 3,5 minuter. Jämfört med Windows 8.1 utan snabbstart är den ca 1,5 minut längre. Är det någon annan med liknande erfarenhet och i så fall med några tips för att snabba upp denna tid. Däremot fungerar uppstart från strömsparläge snabbt.

 

Jag är administratör för Windows 10 i min dator, ACER Aspire V5-552PG. Men ändå har jag problem med olika filer och mappar. Saknar behörighet att spara får jag veta då och då när jag vill flytta filer och mappar. Går dock att lösa genom att använda "Dela med" till mig själv. Sådana problem var mycket sällsynta i Windows 8.1. Vad gör jag för fel. Har letat under inställningar samt i det stora antalet inställningar i "God Mode". Men hittar ingen lösning där. Det är inget stort problem men irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller uppstartstiden har jag sett några fall där det beror på antivirusprogrammet. Ett antivirusprogram som är installerat när uppgraderingen börjar kan dels påverka själva uppgraderingen verkar det som och dels inte känna igen sig i ett nytt operativsystem och då fungera dåligt.

 

Vad har du för antivirusprogram, brandvägg och liknande i datorn och här där funnit något annat sånt program tidigare?

 

 

Är det dina privata mappar och filer du har problem med eller är det systemmappar och - filer?

Om du har Office-paketet se https://support.office.com/en-us/article/Errors-opening-Office-files-after-upgrading-from-Windows-7-to-Windows-10-4ceecee4-c4bb-47cd-9566-2b3a3997418e

Annars här: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-security/bug-windows-10-onedrive-default-settings-causing/43700b79-31a3-43c8-8d30-7863e40d9576

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej, jag får hänga på här.

Jag har installerat Windows 10 på 3 bärbara datorer. En Lenovo X61s,Windows 10 pro, en Lenovo T510, Windows 10 pro och en HP Pavilion dv6, Windows 10 Home. Alla tre är uppdaterade med senaste versionen 1511. Jag kör Norton Security på alla tre.

På X61s (äldre) har jag en vanlig SATA-disk, Hitachi 700GB. När jag startar den, tar det till första fönstret ung. 8-10 sek. + 10 sek. till andra fönstret + 12 sek. till påloggning. Det tycker jag är OK, sen är ju maskinen lite trött, men det accepterar jag.

På T510 har jag en SSD-disk. Samsung 850 EVO 250 GB. När jag startar den, tar det till första fönstret ung. 8-10 sek. + 10 sek. till andra fönstret + 12 sek. till påloggning. Det tycker jag också är OK, sen är maskinen snabb.

Problemet är med HP Pavilion dv6, med Intel Core i7-processor, 8 GB DDR3 665 MHz minne och som jag bytt till SSD Crucial CT 256 MX100. När jag startar den, tar det 8-10 sek. till första fönstret, sen händer inget förrän efter 90 sek!! till påloggning. INTE OK. När jag väl är påloggad fungerar maskinen OK.

Lenovo X61s och T510 uppgraderade jag på samma disk, från Windows 7 pro.

På HP-maskinen hade jag ett tag Windows 8.1 Enterprise, för att testa och då var den snabb i uppstart. Men jag rensade disken och lade på Windows 10 Home, jag ville ha enhetligt. Jag har kollat i auto-start och avaktiverat en del, men inte allt.

Jag har ett OpenOffice dokument med auto-start och Speccy, med datorns data. 

Det går visst inte att kopiera in här?

Tacksam för hjälp med HP-maskinen

PS jag ville installera en "ren" Windows 10, för att slippa allt skräp HP lagt på, men det blev visst sämre? DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur fungerar en start i felsäkert läge?

Då är ju betydligt färre tjänster och program igång och man kan få fram om det är Windows i sig som tar för lång tid eller om det är något av det som inte är igång i felsäkert läge.

http://www.tenforums.com/tutorials/2304-safe-mode-start-windows-10-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte är så superbra på engelska och jag tyckte det verkade krångligt med den länken du skickade, så jag testade, efter att jag grottat en del, med,

start, inställningar,

välj; uppdatering och säkerhet,

välj; återställning,

välj; avancerad start, starta om nu, 

välj ett alternativ; felsök,

välj; avancerade alternativ,

välj; startinställningar,

välj; starta om,

startinställningar, välj; 4) aktivera felsäkert läge.

 

Det tog 10 sek. tills jag kunde logga på, med felsäkert läge, då med lösenord, inte pinkod

Det måste väl fungera lika bra?

 

HP Pavilion dv6 SSD-disk Windows 10

tar ungefär 8 sek till första fönster och sen 90 sek!!! till påloggning. Totalt nästan 100 sek. Inte OK. När jag väl är påloggad, fungerar maskinen OK. 

 

 

HP Pavilion dv6 med orginaldisk SATA och Windows 10

tar ungefär 8 sek till första fönster + 12 sek till nästa fönster + 10 sek påloggad. Totalt ung. 30 sek!! OK. Sen är maskinen naturligtvis trött, med SATA-disken.

Det tog 65 sek. att logga på med felsäkert läge

 

Atostarten: samma med båda diskarna.

 

 Autostart

Btmshellex (2), Aktiverat, Mellan

Catalyst Control Center Launcher (4), Aktiverat, Hög

hkcmd Module, Aktiverat, Låg

igfxTray Module, Aktiverat, Mellan

persistence Modul, Aktiverat, Låg

Synaptics TouchPad 64-bit Enhancements, Aktiverat, Låg

 

Jag ska kanske formatera SSD-disken och klona den istället, eller är det något annat som är problemet? Den var snabb när jag körde Windows 8.1 Enterprice på samma disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du gjorde precis som i första alternativet på sidan jag länkade till.

 

Det kan vara något problem med SSD:n. Vad är det för SSD?

Hur fick du in Windows 10 på SSD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det blev mycket text i början, men där står "SSD Crucial CT 256 MX100", en bra disk, vad jag förstått. Jag formaterade disken från Windows 8.1 rensade disken via diskhanteraren och skapade ny partition. Jag har inte testat med drivrutinerna än, blir imorgon. Jag har kört HDDScan och den visar inga fel allt grönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag installerat "Crucial Storage Executive" och jag installerade en ny firmware MU02 och testat disken, allt ok, men fortfarande lika seg i uppstart, gäller också vid omstart.

Mellin skrev "Kan vara drivrutinerna för grafikkortet som är boven testa genom att avinstallera och testa"

Det finns två, under Bildskärmskort, AMD Radeon HD 7400M Series och Intel® HD Graphics 3000. Jag inaktiverade var för sig, startade om och aktiverade, eller ska jag avinstallera, en eller båda och starta om. Vad händer? Det blir inget strul??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte exakt modellbeteckning på din HP Pavilion dv6

Denna verkar finnas med både AMD och nVidia grafik beroende på modell, förutom Intel grafik inbyggd i processorn.

Och exakt vilka grafikkretsar är då lite svårt att avgöra.

 

Men gör så här när det gäller AMD-grafiken: kör verktyget för automatisk detektering och nedladdning av senaste AMD Catalyst program med drivrutiner: http://support.<span.../en-us/download

För Intel grafik och detta verktyg kontrollerar även övriga Intel drivrutiner: http://www.<span>int...n>det</span>ect

Ladda ned och installera ett i taget, sedan startar du om datorn innan du tar det andra och startar om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Model: dv6-6c45eo

AMD Catalyst program säger senaste drivers

Intel körde jag häromdan "No drivers were detected for your product"???? 

 

 

Från Speccy

 

Operativsystem

Windows 10 Home 64-bit

CPU

Intel Core i7 2670QM @ 2.20GHz 39 °C

Sandy Bridge 32nm Teknologi

RAM

8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Moderkort

Hewlett-Packard 17F9 (CPU1)

Grafik

Generic PnP Monitor (1366x768@60Hz)

Intel HD Graphics 3000 (HP)

1024MB ATI AMD Radeon HD 7400M Series (HP)

Minne

238GB Crucial_CT256MX100SSD1 (SSD) 32 °C

698GB Hitachi HTS547575A9E384 USB Device (SSD) 32 °C (orginaldisken, sitter som USB just nu)

Optiska Enheter

hp DVDRAM GT50N

Ljud

High Definition Audio Device

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

698GB Hitachi HTS547575A9E384 USB Device (SSD) 32 °C (orginaldisken, sitter som USB just nu)

En USB-disk är ju långsam, kan det vara så att det är något från den disken som ska läsas in när datorn startar?

Kan Windows starta om du kopplar bort disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försökt köra denna, men fungerar inte

HP Customer Support - Software and Driver Download Software and driver results for:

 

HP Pavilion dv6-6c45eo Entertainment Notebook PC

HP encountered an error while trying to scan your product.

Please verify your product is powered on and connected, then try again in a few minutes.

Or, view all available drivers for your product below

Retry

 

Windows 10 drivers may be available through Windows Update

Click 'Learn More' below for steps on using Windows Update to determine what drivers might be available for your product. Please be aware that HP does not guarantee Windows 10 drivers will be available from Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Jag tolkar det som att i felsäkert läge fungerade uppstarten som den borde men i normalt läge blir det långsamt. Hur blir det med selektiv start med alla alla tjänster som inte kommer från Microsoft avstängda?

 

Starta msconfig: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/how-to-open-msconfig-in-windows-10

På fliken Allmänt välj Selektiv start.

På fliken Tjänster göm alla Microsoft-tjänster och sen inaktivera alla som är kvar efter det.

 

Om programmet: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-update/msconfig-the-system-configuration-tool/273dea8e-4cbe-47e9-8489-f400e879ce17

 

Sen skadar det ju inte med att testa följande för att se om det är någon skadad systemfil som orsakar problemet:
⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).
⦁ Om det kommer upp en ruta om att kontroll av användarkonton är aktiverad på den här dator, klicka OK/JA på den.
⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in):  dism /online /cleanup-image /restorehealth   
⦁ Tryck på Enter-tangenten och låt datorn jobba, det kan ta långt tid innan den är klar.
⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta:  sfc /scannow  och trycker på Enter.
⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den och testar igen för att se om problemet är löst.

Kvarstår problemet testa även detta:
Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu har jag testat även detta.

1) det hjälpte inte att inaktivera alla andra tjänster, kanske 5 sek mindre.

 

2) the restore operation completed successfully

the operation completed successfully

 

3)PowerShell körde jag som administratör, men det finns tre andra, PowerShell ISE, PowerShell (x86) och PowerShell ISE (x86), det var väl den första jag skulle köra, men jag får 29 olika faild results

 

Windows PowerShell

Copyright © 2015 Microsoft Corporation. All rights reserved.

 

PS C:\WINDOWS\system32> Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.Ins

tallLocation)\AppxManifest.xml"}

Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073D06, Det gick inte att installera paketet eftersom en högre version av det här paketet red

an är installerat.

Windows cannot install package Microsoft.NET.Native.Runtime.1.1_1.1.23118.0_x86__8wekyb3d8bbwe because it has version 1.1.23118.0. A higher version

1.1.23406.0 of this package is already installed.

NOTE: For additional information, look for [ActivityId] ec1577c6-2507-0006-887b-15ec0725d101 in the Event Log or use the command line Get-AppxLog -

ActivityID ec1577c6-2507-0006-887b-15ec0725d101

At line:1 char:38

+ ... | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.I ...

+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

+ CategoryInfo : NotSpecified: (C:\Program File...ppxManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], Exception

+ FullyQualifiedErrorId : DeploymentError,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand

 

och 28 likvärdiga.

 

PC-n fortfarande lika slö i uppstart, sen är det så att jag inte kan öppna Microsoft appar. Efter Z kommer Annat, som inte fanns innan, med 22 Microsoft-appar som inte går att öppna. Jag gjorde som du sa under msconfig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så uppstart i felsäkert läge fungerar bra men inte uppstart efter avstängning av alla tjänster som inte kommer från Microsoft. Skillnaden mellan de två fallen är i huvudsak drivrutiner.

 

Vi kan ju se vad du har för ovanlig drivrutiner i datorn med programmet FRST.

Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.
Läs villkoren för programmet.
Klicka på Yes för att acceptera.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats två loggar FRST.txt och Addition.txt på skrivbordet.
Klistra in innehållet i FRST.txt direkt i ditt svar och bifoga Addition.txt.
Klicka på Använd fullständig editor för att se hur du bifogar filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--------------

HP Pavilion dv6 med orginaldisk SATA och Windows 10

tar ungefär 8 sek till första fönster + 12 sek till nästa fönster + 10 sek påloggad. Totalt ung. 30 sek!! OK. Sen är maskinen naturligtvis trött, med SATA-disken.

Det tog 65 sek. att logga på med felsäkert läge

 

Atostarten: samma med båda diskarna.

 

Jag ska kanske formatera SSD-disken och klona den istället, eller är det något annat som är problemet? Den var snabb när jag körde Windows 8.1 Enterprice på samma disk.

Jag tror det kan vara en god ide att clona originaldisken till SSDen .Möjligt att man bör använda något clonprogram från Crucial för bästa resultat.

 

Windows på originaldisken kan gärna vara helt uppdaterad och fortfarande fungera väl innan cloningen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS har definitivt ett bra förslag.

 

1. ATTENTION: System Restore is disabled
När man håller på och testar olika saker är det väldigt bra om systemåterställningsfunktionen är aktiverad.

 

2. Windows Firewall is enabled.

Ingår det inte en brandvägg i Norton?

För i så fall ska väl inte Windows-brandväggen vara aktiverad.

 

3. Norton har många drivrutiner så för att se om det beror på en av dem, avinstallera Norton, kör Norton Removal Tool och starta om datorn två gånger. Blir det någon förbättring den andra gången när det gäller uppstartstiden?

 

4. Registerstädnings- och optimeringsprogram som Advanced SystemCare 8 kan förstöra något i Windows ibland och då orsaka problem.

 

5. Problem: : The drivers for this device are not installed. (Code 28)
Resolution: To install the drivers for this device, click "Update Driver", which starts the Hardware Update wizard.

Det finns två enheter som saknar drivrutiner enligt loggen och det kan innebära att Windows håller på och försöker fixa till drivrutiner varje gång som datorn startas. Kolla i Enhetshanteraren hur det ser ut.

 

6. Detta är ett reklamprogram som Ashampoo har installerat:

Your Software Deals 1.0.0 (HKLM-x32\...\Your Software Deals_is1) (Version: 1.0.0 - Ashampoo GmbH & Co. KG) <==== ATTENTION

 

7. Det är något problem med en del Microsoft-tjänster för de finns i flera upplagor och det har jag inte sett förut. Det skulle kunna orsaka fördröjningar i uppstarten:

S3 MessagingService; C:\Windows\System32\MessagingService.dll [52736 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
U3 MessagingService_4c4ab; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
U3 MessagingService_4c4ab; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
S3 MessagingService_59323; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
S3 MessagingService_59323; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)

U2 OneSyncSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
U2 OneSyncSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R2 OneSyncSvc_59323; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R2 OneSyncSvc_59323; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)

 

U3 PimIndexMaintenanceSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
U3 PimIndexMaintenanceSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R3 PimIndexMaintenanceSvc_59323; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R3 PimIndexMaintenanceSvc_59323; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)

 

U3 UnistoreSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\System32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
U3 UnistoreSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R3 UnistoreSvc_59323; C:\WINDOWS\System32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R3 UnistoreSvc_59323; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)

 

U3 UserDataSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
U3 UserDataSvc_4c4ab; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R3 UserDataSvc_59323; C:\WINDOWS\system32\svchost.exe [43944 2015-10-30] (Microsoft Corporation)
R3 UserDataSvc_59323; C:\WINDOWS\SysWOW64\svchost.exe [37256 2015-10-30] (Microsoft Corporation)

Hur blir det om du i msconfig, på fliken Tjänster, letar upp dessa kopior och inaktiverar dem. Inaktivera i första hand de som har en ändelse, t ex _4c4ab, men se till att alltid låta en av varje tjänst vara aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Windows brandväggen är aktiverad på alla tre maskinerna, borde inte Norton avaktiverat den när jag installerade Norton.

  2. Jag kör som sagt var Norton på alla tre maskinerna och Lenovo-maskinerna är ju snabba i uppstart enligt mitt tycke.

  3. Jag har för mig att jag läst att PCFörAlla, har rekommenderat Advanced SystemCare i något nummer, jag kan ha fel.

  4. När jag köpte HP:n så fanns det USB3 portar på maskinen, men dom fungerar visst bara till Windows 7. Jag har tittat på HP:s hemsida, men dom har ingen ny drivers till Windows 10 och Renesas electronic hemsida fattar jag inte. Jag tror det är dom som ligger under ”Andra enheter, okända enheter”. Jag har en okänd enhet på min Lenovo-maskin också.

  5. Reklamprogrammet har jag avinstallerat.

 

Tanken var ju att jag skulle slippa HP:s alla extraprogram genom att köra en ren installation av Windows 10, men jag får nog clona orginal-disken, som LARSAS tycker. Windows 10 ligger på den också. Jag har kört HDClone 6 (av Miray), men fungerar det, när SSD-disken är mindre och hur gör jag då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Ja, Norton brukar inaktivera Windows-brandväggen, men kolla gärna med Symantecs support hur det ska vara.

 

3. Det kan ju ha blivit något fel pga någon drivrutinsproblem i en av datorerna.

 

4. Det är mycket möjligt, jag har sett artiklar på deras webbplats om program som ofta orsakar problem så inte kan man alltid lita på vad de skriver. Särskilt när det gäller en ny Windows-version som Iobit inte vet så mycket om än.

 

6. Bra!

 

7. Se om du hittar något om det i manualen mm: http://www.miray.de/solutions/customerservice/index.html

Du kanske kan krympa partitionen i Diskhantering i Windows först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag höll på rätt länge, kom inte till något konkret. Efter att jag minskat partitionen på orginaldisken och klonat, fick jag andra skumma problem. Jag gjorde om, installerade SSD-disken, med USB-sticka Windows 10 Home. Samma sak, tar ung. 100 sek, innan den är uppe, men nu får det vara så. Jag tycker jag lagt alldeles för mycket tid på detta. HP Pavilion är 3 år, Lenovo X61s är väl 6 år och mycket snabbare i uppstart med SATA-disk, 30 sek. Det finns inga uppdateringar från HP, dom bryr sig inte och Windows update hjälper inte. Jag kommer INTE köpa någon mer HP-maskin, iallafall.

PS tack iallafall för tipsen DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej.

Blev problemet med HP Pavilion DV6 nogensinde løst?

Jeg sidder med en maskine af samme model, hvor jeg oplever præcis samme opstarts fejl. Og jeg har først lavet en cloning af original disk med Windows 7 og så opdateret den til Windows 10. Meget langsom opstart efter Windows logo. Herefter prøvet en clean install af Windows 10. Stadige samme fejl.

På min MacBook Pro fra 2010, er der ingen problemer overhovedet.

Tyder jo på en eller anden fejl i HP Pavilion DV6 modellen,

Så vil da gerne høre om der skulle være en der har fundet en løsning.

Jeres forum er det tætteste jeg har kunnet Google mig til, hvor nøjagtig samme fejl, på samme pc model, er beskrevet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...