Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

återställningspunkter


spinnare357

Rekommendera Poster

I dag gjorde jag en uppdatering och för några dagar sedan fanns det 24 nya uppdateringar.  En återställningspunkt skapas stod det vid båda dessa tillfällen men när jag går in på återställningspunkter finns det inga alls.  Även vid tidigare uppdateringar har det skapats återställningspunkter men alla är borta Vad kan man göra åt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Windows-version gäller det?

Använder du CCleaner, annat städ- eller optimeringsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket utrymme är reserverat för återställningspunkterna och hur mycket används?

Högerklick på Dator - Egenskaper

Systemskydd

Kolla att det står att skyddet är på på raden med C:.

Klicka på den raden och sen på knappen Konfigurera.

Vad står det för siffror i den undre halvan av det fönstret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde det ju finnas en återställningspunkt eftersom 300 MB används.

 

Hur blir det om du skapar en återställningspunkt själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta i felsäkert läge och skapa en återställningspunkt. Om den finns kvar, är det troligtvis någon process, som inte startas i felsäkert läge, som stör skapandet av återställningspunkter. Vilken? Inte en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står 3% av 10,00GB

Det står nog knappast så. Jag antar att det står 3% (10.00GB).Det betyder att utrymmet är maximerat till 10Gb.

 

Annars är systemskyddet aktiverat för fel partition , knappast troligt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det står 3% (10,00GB)                                                                     

 

 I systemegenskaper/systemskydd/skyddsinställningar står det under

 

Tillgängliga enheter                                 Skydd

Ny volym (D:)                                            Av

SYSTEM (C:) (System)                             På

Recovery (E:)                                            Av

SYSTEM (C:) (Saknas)                             Av

 

Vet ej om det är rätt eller fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det två C:?

Det är inte normalt.

Det kan bli så om man har klonat C: till en ny disk. Det är bara att ta bort den C: som "saknas".

 

Spinnare357: Har du provat i Felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sitter och arbetar vid datorn nu. Skall prova felsäkert läge senare.

Vad menas med att ta den som saknas?

Har gjort kopia på C: med "Macrium Reflect" för flera månader sedan till externa diskar G: och H:. En ligger i kassaskåpet och en är inkopplad via USB och är låst med en kod. Så för att jag skall kunna skriva något till den måste jag låsa upp den först

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sitter och arbetar vid datorn nu. Skall prova felsäkert läge senare.

Vad menas med att ta den som saknas?

Har gjort kopia på C: med "Macrium Reflect" för flera månader sedan till externa diskar G: och H:. En ligger i kassaskåpet och en är inkopplad via USB och är låst med en kod. Så för att jag skall kunna skriva något till den måste jag låsa upp den först

Ursäkta, ett ord kom inte med. Jag menade TA BORT den C: som är markerad som "saknas".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Inställningar för återställning bockade jag i "stäng av systemskydd" gäller C: som saknas

Detta tog bort den raden C: (saknas)

Vet inte resultatet ännu. Skall starta om datorn när jag är klar med mitt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en återställningspunkt i går kväll och den var kvar så länge jag arbetade vid datorn. Minst 5 timmar, (kollade flera gånger)

När jag var klar med arbetet stängde jag locket (skärmen) på datorn och när jag öppnade skärmen i dag var återställningspunkten borta. Skapade då en ny återställningspunkt och startade om datorn och återställningspunkten är kvar. Kollade nu igen och den är fortfarande kvar.

 

Har inte provat i felsäkert läge än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej bara W7.

 

Gjorde 2 återställningspunkter vid 12 tiden i dag och båda fanns kvar nu men även sedan jag startat om datorn.

 

Får väl hålla tummarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag skapade en återställningspunkt i går kväll och den var kvar så länge jag arbetade vid datorn. Minst 5 timmar, (kollade flera gånger)

När jag var klar med arbetet stängde jag locket (skärmen) på datorn och när jag öppnade skärmen i dag var återställningspunkten borta. Skapade då en ny återställningspunkt och startade om datorn och återställningspunkten är kvar. Kollade nu igen och den är fortfarande kvar.

 

Har inte provat i felsäkert läge än.

 

Det där med att stänga locket på skärmen, då går väl laptopen in i strömsparläge eller om det är konfigurerat att den istället skall gå i viloläget eller hybrid-strömsparläget.

Microsoft - Strömsparläge och viloläge: Vanliga frågor

Microsoft - Ändra, skapa eller ta bort ett energischema

 

Bara ett långskott, men om det är något med detta som ställer till det och när du sedan väcker datorn så sker nåt knepigt tex. en automatisk återställning pga. av att hiberfil.sys (dold fil) på roten av systemdisken av någon anledning är korrupt och om en sådan återställning sker så kan du heller inte se den senaste återställningspunkten, från vilken den då återställts ifrån.

 

Börja med att stänga av den funktionen helt och sedan starta om datorn. då tas denna hiberfil.sys bort:

Kör Kommandotolken som Administratör: Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklicka på Kommandotolken och välj 'Kör som administratör' > skriv in detta kommando: powercfg /hibernate off

 

Starta om datorn och testa hur det fungerar med att skapa återställningspunkter och sedan stänger du av datorn på vanligt sätt och starta upp etc.

Hur fungerar det nu?

 

Sedan kan du återaktivera detta igen på samma sätt, men då med kommandot powercfg /hibernate on

Då skall en ny hiberfil.sys skapas på roten av systemdisken oftast C: men det är en dold fil som normalt inte syns.

 

Mvh

 

[Edit] Fortfarande problem?

Ta och kontrollera systemfilerna (SystemFileChecker) och ev. reparera skadade eller saknade systemfiler med SFC-kommndot: se denna tråds inlägg #33

Efteråt startar du om datorn och kör Windows update och ev. startar om datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här samma dator vars hårddisk tidigare konstaterats vara skadad. Vad jag kan se så blev hårddisken inte utbytt .Jag gissar att hårddiskskador kan ge problem som det här.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört sfc/scannow.  Har också kört kommandot för att få textfil till skrivbordet men det kom inte upp något alls

Har väl gjort något fel,vad vet jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg du om sfc sade till om att allt gått bra, eller om sfc sade till om att den hittat korrupta filer som den åtgärdat eller hittat korrupta filer som den inte kunde åtgärda?

 

Den informationen står i Kommandotolken som du lugnt kan läsa innan du stänger den.

Glömde kanske att nämna att cbs.log inte skapas ifrån felsäkert läge.

 

Men du kan ju köra kommandot igen inifrån Windows som vanligt och efter detta så kommer en logg-fil att skapas

Du måste fortfarande köra Kommandotolken som administratör.

Kör då endast denna variant: sfc /verifyonly

Kolla sedan i fönstret (Kommandotolken) vad den säger om hur statusen på systemfilerna är ok eller inte.

 

Men Larsas fråga ovan är relevant, vad är svaret på denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...