Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför så mycket bättre bluetoothräckvidd på gamla tangentbord?


soreby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte för länge sedan ett Logitech Dinovo tangentbord och muskombination. Räckvidden på den bluetooth (v2.0) är helt oslagbar, går genom betongväggar och har 15 meter i räckvidd, något jag nyttjar då datorn står i ett annat rum än där jag sitter och arbetar. Jag har nu haft problem med bluetoothadaptern och köpte därför en ny, version 2.1. Denna räcker bara några meter, och har man något överhuvudtaget mellan sändaren och musen/tangentbordet så fungerar den inte. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Om någon vet, vet ni också motsvarande utrustning man kan köpa idag som har motsvarande räckvidd?

 

Må gott!

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det handlar inte om versionsnummer utan om att det finns olika klasser beroende på hur stark sändaren är: https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth#Uses

Det låter ju bra med stark sändare men då kan Bluetooth-förbindelsen ändå mer störa annat, t ex eget eller andras trådlösa nätverk.[/

Hej!

 

Det handlar inte om versionsnummer utan om att det finns olika klasser beroende på hur stark sändaren är: https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth#Uses

Det låter ju bra med stark sändare men då kan Bluetooth-förbindelsen ändå mer störa annat, t ex eget eller andras trådlösa nätverk.

 

Ahhh, ok, tack! Det står dock inte utskrivet på de flesta ställen vad det är för styrka men jag får kolla upp det på tillverkarnas sidor. Tack! /Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tyvärr verkar inte detta vara förklaringen, båda sändarna är av klass 2. Den nya räcker dock mindre än 3 meter och laggar, den gamla räcker 10 meter genom en vägg, jag förstår ingenting :) Samma version och samma klass, men helt olika funktionalitet.

 

//Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju var så enkelt att den nya är kass!

Reklamera !

Inte konstigare än du upptäcker att din nya bil har maxhastighet 30km/h.

När du väntade att den borde klara 150km/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Logitecc K330 är lika kass. Har ett kit med medföljande mus och med musen är det nog minst 6-7m räckvidd, medan tangentbordet bara klarar knappt en meter. Det är precis så det räcker om man har datorn alldeles intill.

Men jag flyttade den lilla USB-sändaren från datorns bakre port till en annan USB-port och fick då ytterligare nån halvmeters räckvidd, men det är inte tillräckligt för mina behov.

 

Pratade med en bekant som hade köpt exakt samma tangentbords kit och han upplever samma problem med tangentbordet, medan det inte är några som helst problem med musen.

 

Och precis som TS har jag tidigare haft ett äldre trådlöst tangentbord som det säkert var 9-10m räckvidd på utan hinder emellan, tyvärr kommer jag inte håg vad det var för nåt pga. återvinningen sedan flera  år.

 

Jag skall nog ned på Kjell & Company vid tillfälle och ta hem några stycken för test, för dom har bra villkor när det gäller "öppet köp". http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tangentbord/tradlosa-tangentbord

 

Men lite besviken är jag på Logitech K330, för jag har sedan tidigare en trådlös mus M505 som är helt oslagbar när det gäller batterilivslängd och fantastisk räckvidd också - och det är samma Unifying sändare 2,4GHz (kopplas i datorns USB-port) på även denna.

Nej, jag har inte dessa olika datorer i närheten av varandra.

 

[Edit] Oops. Såg nu att tråden handlade om Bluetooth,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...