Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var jag för snabb nu?


tomashag

Rekommendera Poster

Jag installerade Windows 10 så fort den var släppt - det skulle jag kanske inte gjort! Jag får ofta fel som har med Nvidias drivrutin att göra. Felmeddelandet som jag får på skärmen är : Grafikdrivrutinen Nvidia Windows kernel mode driver, version 353.62 slutade svara och har återställts. Resultatet blir ibland att datorn fortsätter att fungera efter några sekunder, ibland att datorn låser sig, inte ens ctl-alt-del fungerar eller att datorn startar om. Vi har tydligen även fått blåskärm, jag har dock inte sett det själv.Tittar man i felloggarna så ser man inget intressant, tror jag - se bifogad fil. Grafikrutinen som jag använder är Nvidias senaste enligt dera hemsida.

 

/Tomas

 

post-65853-0-99608400-1438761458_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket grafikkort gäller det?

Sker problemet spontant eller bara i ett visst program?

Har du testat att starta datorn i felsäkert läge?

 

Bilden visar en nätverksrelaterad tjänst som inte borde påverka grafikkortet, kan du se om det finns en dumpfil från blåskärmen i C:\Windows\Minidump och posta den här? Prova att söka efter "Tillförlitlighetshistorik" i kontrollpanelen för att se mer information om tidigare krascher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet är GTS450. Det fanns 4 dumpfiler, jag bifogar den senaste. Det verkar inte som det är något speciellt program som är drabbat. Nu fick jag precis ett fel medan jag skriver detta! Ingen låsning skedde dock. Jag har inte provat med felsäkert läge - lägger inte ganska mycket av då?

Hoppsan, då jag försökte bifoga dumpfilen så fick jag ett felmeddelande : Du har inte tillstånd att ladda upp denna sortens fil. Vad göra? Bifogar tillförlitlighetshistoriken.

 

/Tomas

 

post-65853-0-07839000-1438773047_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du laddar upp dumpfilen på någon fildelningssida, typ OneDrive, Google Drive, Dropbox, för den är väl stor och länkar till den härifrån. Annars beror felmeddelandet du får på att det är bara vissa filändelser som får laddas upp till forumet så du kan även göra en komprimerad mapp (zip-fil) av dumpfilen för den går att ladda upp. Program som BlueScreenView och Whocrashed kan ibland visa vilken drivrutin det är som kraschar.

 

Men det verkar många som har problem med Nvidias grafikdrivrutiner i Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för dator eller vilket moderkort: fabrikat och modellbeteckning?

Gå in på tillverkarens supportsida och se om där finns nya drivrutiner för Windows 10, särskilt gäller det Chipset.

Finns inte några för Windows 10 så välj Windows 8 om dessa har ett senare datum och nyare version än dom du har installerat just nu.

 

Kan du prova att avinstallera nVidia helt från kontrollpanelen > program > och starta om datorn.

Därefter hämtar du hem (igen) och installerar om drivrutinen för just ditt specifika grafikkort och Windows version och antal bitar: http://www.geforce.com/drivers

 

Efter installationen startar du om datorn och kör Windows update.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har haft ett supportärende med Nvidia i en vecka nu. Först fick jag förslaget att installera en äldre drivrutin och det blev bättre, jag fick i alla fall inga låsningar av datorn men nu har dom släppt en ny utgåva av sin drivrutin, 355.60 och minsann - den fungerar utan problem!

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...