Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snålheten bedrar visheten. Eller inte


Monshi

Rekommendera Poster

Funderar då att uppdatera min gamla trotjänare med lite nya komponenter och ett aningen moderna operativ. Från Vista till Win10 är tanken. (fast i praktiken, total ominstallation, inte uppgradera)

 

Surfar runt, letar priser och inser att Win7 får jag för 849 kr, Win10 för 1100 kr.

Och Win7 ger rätt till uppgradering till Win10.

 

Fast detta innebär väl att jag måste installera Win7 för att kunna uppgradera till Win10? Eller kan det gå att räcka med en DVD med Win7 och en nedladdad version av Win10, på USB eller DVD, för att få ihop det?

 

Är det att gå över ån för vatten, dvs snåla inte, pynta upp med 250 kr till på en gång och köp Win10!!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Som jag förstår det så måste du installera Win7 och få den aktiverad på datorn och därefter kan du uppgradera till WIn10. Installationsprogrammet för Win10 ställer aldrig någon fråga om det är en uppgradering som ska installeras, dvs du får aldrig möjlighet att stoppa in en Win7-DVD såsom man kunde göra i tidigare Windows-versioners uppgraderingar. Så du får fråga dig själv om det är värt besparingen på 250 pix för extraarbetet eller om det är enklare att bara tjacka Win10 på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tillhör ju inte du dem som uppgraderar sina datorer ofta, men det kan ju vara bra att tänka över licensvillkoren i de olika fallen. En Windows 10 som är uppgraderad från Windows 7/8.1 blir låst till det moderkortet, dvs ett byte av moderkort innebär att man måste köpa Windows 10 på nytt. Om man köper en retail-licens av Windows 10 kan den flyttas till en annan dator eller ett annat moderkort.

 

När Windows 8 kom så gick priserna ner efter ett par månader, nu blev ju aldrig Windows 8 populär så det är ju svårt att veta om samma sak kommer att ske för Windows 10 så det är en chansning att vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win7 versionen jag kan köpa är iofs en oem-version även det så även den blir låst till den dator, det moderkort jag köper. Troligen inget problem i praktiken.

 

Men men enklast är det garanterat att köpa Win10 direkt.

1 199 kr tycks retail-version av Win10 kosta, ett USB-minne med Win10 på..

989 Win8.1 retail billigaste jag kan hitta

849 Win 7  OEM. enda Win7 som finns att finna.

 

Får fundera på det hela.  Få butiker som erbjuder Win10 och kul att Inet, som jag hittade det på, tar hundralappen mindre än MS direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom får du inget media när du köper i Microsoft Store utan det får du stå för själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar e-licens på Inet även, 1149 kr..

 

Media? Tja, har Win10 på ett USB-minne redan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag skulle inte rekommendera att gå via Windows 7 alternativet för att sedan gå över ån en gång till (utan bro och med blöta fötter hehe) för att uppgradera till Windows 10

Det är upplagt för problem och dessutom sitter du sedan med en gammal Windows 7:a...

 

Men väntar du ett tag så kanske priserna faller, men det är inte samma sak med dessa priser som med priserna på tex. hårdvara så möjligen kan du då få vänta länge...

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid ett grönare gräs på andra sidan häcken..

 

Jag har beställt ny hårdvara, kommer imorgon, och Win10 via e-licens för 1149 kr.

 

Så nu ska det bli ordning på datorn, behåller nätagg, grafik och hårdiskar, byter minne, moderkort och processor. Samt operativ. Hoppas de tecken på instabilt system som synts på sistone ligger i något av det som byts ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt sagt.

Datorn är som ny igen.

Snabb, tyst och Win10 fungerar ju riktigt bra.

Lite konstigheter, en nätverksdisk den glömmer lösen till exempelvis och lite schizofrena inställningsmöjligheter men överlag en positiv bekantskap än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...