Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dåligt ljud från Samsung smart TV


Mållgan

Rekommendera Poster

En bekant till mig har en relativt ny Samsung smartTV där ljudet från högtalarna är märkligt lågt även med maxvärdet inställt. Vad kan det bero på. Är det värt at prova med extra högtalare och i så fall vilka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Samsung UE8005.

 

Nu avslöjas det att det är på SVT1 (på båda Comhemkanalerna 1 och 21) som ljudet är svagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har det börjat nu eller var det samma låga ljud när den va ny? De flesta platt-tvs har rätt dåligt ljud, som kan vara bl.a lågt. Det bästa är nästan att köpa ett enskilt ljudsystem till tv apparaterna nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser inställningarna ut i tv´n, leta upp inställningen för standard eller liknande, och se om det blir skillnad? Eller leta upp inställningen för ljud och ändra.

 

Håller dock inte med om att "dom flesta " platt-tv har dåligt ljud.

Visst kan man skaffa externt ljudsystem, men att lägga ut från 5000:- på detta, kanske är lite onödigt om man inte vill ha.

 

Kolla först ljudinställningarna på tv istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men det knepiga är ju att det bara är på de två SVT1-kanalerna (comhemkanalerna 1 och 21) som det dåliga (låga) ljudet är. Det låter ju inte som att det kan bero på TVn. Jag ska be kompisen ringa till Comhem och höra vad de säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT1 HD?

kan det vara att TVn på dessa kanaler tolkar av Dolby-ljudet och använder det? Ställ om att använda PCM, stereo istället (för flerkanal) och se om det fungerar.

 

Annars är mitt enklaste tips att låta TVn göra det den är bra på, dvs producera bild, och köpa till en enkel hemmabio. det behövs inte någon jätteanläggning för att slå vilken modern TV som helst på fingrarna.

 

TV-apparater ska vara tunna vilket ger att det inte finns plast för stora högtalarelement.

 

MEN de allra flesta TV-apparater kan generera tillräckligt med ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...