Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grå skärm 2-10 min. efter uppstart.


Wilhelm

Rekommendera Poster

Efter att ha suttit hela eftermiddagen och försökt lösa detta på egen hand så blir jag ändå tvungen att vända mig hit.

 

Detta började i går kväll, mitt i spelandet av ETS2 (2-3 timmar) blir båda skärmarna grårandig och jag blir tvungen att starta om systemet med knappen. Jag var helt säker på att det hade med spelet att göra så jag startar det ändrar lite grafik inställningar, startar spelet i dess felsäkra läge men varje gång händer samma sak (ca 5 ggr). Stänger frustrerad av datorn för kvällen.

 

Idag när jag startar datorn händer samma sak efter att jag surfat några minuter. Kvällen innan upplevde jag aldrig den grå skärmen utanför spelet eftersom jag startade det på en gång.

Efter detta gör jag följande i ordning:

 

  • Avinstallerar ETS2 - Samma sak, spelet uteslutet som boven i dramat antar jag.
  • Efter att ha googlat lite kollar jag temps (från BIOS) - CPU 47-50 grader (Normalt för mig med AMD stock kylare), GPU 38-41 (som vanligt)
  • Startat i felsäkert läge - Fungerar! Går hårdvarufel att utesluta?
  • Gjort system återsällning 2 ggr (olika punkter) - Samma problem (utan felsäkert läge)
  • Avmarkerar allt i Autostart med msconfig - samma problem
  • Jag har försökt starta telias säker surf (antivirus) men det verkar inte fungera i felsäkert läge och utan felsäkert läge hinner jag inte göra en genomsökning.

 

Har nu även gjort:

  • Minnesdiagnostik (eller vad det heter) - Inga fel, samma problem
  • CHKDSK på C: hårddisken (SSD) - Inga fel, samma problem
  • S.M.A.R.T test på samtliga hårddiskar - Inga fel förutom på F:(sektor fel som dök upp i höstas, hårddisken används i princip inte och eftersom det rullat på bra sen dess bör det inte vara några problem).
  • Avinstallerat de senaste uppdateringarna (gjordes dagen innan problemet uppstod) - Samma problem
  • Använt "starta från senast fungerande konfiguration (Avancerat)" i F8 menyn (ja, det heter förmodligen något annat liknande jag har glömt bort).
  • Gjort Startreparation - Samma problem, den verkade inte hitta något fel...
  • Gjort ännu en återställning till en punkt ännu längre bak - Samma problem

 

Jag har inte tagit med några loggar eftersom jag inte vet vilka och vart jag hittar dem (har inte behövt posta någon logg tidigare).

 

Förutom den grå randiga skärmen så dyker inga felkoder eller meddelanden upp. Den dyker alltid upp så länge man inte är i felsäkert läge, men där vill jag ju inte vara... Ctrl+Alt+Del eller tangentbord/mus fungerar inte alls när det inträffar. Här är en bild på fenomenet (inte min): bild 

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator? Fabrikat? Modell? Från vilket år? (När är den köpt?)

Spontant misstänks grafikkortet av mig, överhettat?

Eftersom det (grå ränderna) kommer efter en stund.

Men det kan ju också vara kondensatorer på moderkortet som är slut.

Eller nätaggregatet som är slut, inte håller rätt spänningar längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator? Fabrikat? Modell? Från vilket år? (När är den köpt?)

Spontant misstänks grafikkortet av mig, överhettat?

Eftersom det (grå ränderna) kommer efter en stund.

Men det kan ju också vara kondensatorer på moderkortet som är slut.

Eller nätaggregatet som är slut, inte håller rätt spänningar längre.

Hej, datorn är ett hemmabygge som jag gjorde för ca 2 år sen. Alla specs finns i min signatur. Jag har normala temps på grafikkortet (ca 40). Felsäkert läge fungerar ju utmärkt och även alla diagnostiska verktyg som kan köras utanför själva windows. Det är här jag tycker att det borde vara något med mjukvaran som är tokigt, men jag kan ha fel. Jag är inte hemma för tillfället så jag har inte möjlighet att komma åt datorn förräns tidigast torsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har kollat lite här http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=F1A55+R2.0&p=1&s=41

utan att hitta något anmärkningsvärt.

Därefter reagerade jag över att Kingston V300 "bara" är på 120GB. Går snabbt att fylla om Windows vill göra säkerhetskopior.

Och den disken har många dåiliga omdömen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Bättre är

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724061

Jag hade testat med att installera om Windows (och allt annat).

Försvinner problemet då så är det inte nått diReKt hårdvarufel.

Utan nått som kommer när du kör och kanske fyller SSD disken med säkerhetskopior.

Till den är full. Och då får du problem. Windows funkar inte längre.

 

Förresten vilket fabrikat och modell är det på nätaggregatet?

600 W PSU säger inte mycket. Det kan ju vara ett

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=621099

och det finns ett litet samband mellan vad man får och vad man betalr....tyvärr....eller lyckligtvis ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte att kolla temperaturerna i BIOS när problemet inte bara förekommer i normalt läge utan du behöver använda ett program, typ HWMonitor, för att kolla temperaturen i normalt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har kollat lite här http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=F1A55+R2.0&p=1&s=41

utan att hitta något anmärkningsvärt.

Därefter reagerade jag över att Kingston V300 "bara" är på 120GB. Går snabbt att fylla om Windows vill göra säkerhetskopior.

Och den disken har många dåiliga omdömen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Bättre är

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724061

Jag hade testat med att installera om Windows (och allt annat).

Försvinner problemet då så är det inte nått diReKt hårdvarufel.

Utan nått som kommer när du kör och kanske fyller SSD disken med säkerhetskopior.

Till den är full. Och då får du problem. Windows funkar inte längre.

 

Förresten vilket fabrikat och modell är det på nätaggregatet?

600 W PSU säger inte mycket. Det kan ju vara ett

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=621099

och det finns ett litet samband mellan vad man får och vad man betalr....tyvärr....eller lyckligtvis ?

 

På SSD:n har jag i princip bara windows och några få lätta program. Inga säkerhetskopior där inte. Även om jag inte har några siffror så kan jag säga med säkerhet att den inte är full. Jag köpte SSD:n innan kingston uppdaterade den så den vart sämre (artikel om detta) så endast recensioner innan 2014 bör räknas (10 av 12 gav 5/5 på inet innan årsskiftet 13/14).

För mig är en windows ominstallation en sista utväg, jag är beredd att göra det men endast om det verkligen behövs. Är det omöjligt att utesluta hårdvarufel utan ominstallation?

Angående nätagget så är det ett Plexgear från Kjell & Co, jag vet att det inte alls är känt (köpte det endast pga presenkort...). Här är det: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/stromforsorjning/nataggregat-for-stationar/plexgear-ps-600-bronze-p44223

Det räcker inte att kolla temperaturerna i BIOS när problemet inte förekommer i normalt läge utan du behöver använda ett program, typ HWMonitor, för att kolla temperaturen i normalt läge.

Ska göra det så fort jag kommer hem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte att kolla temperaturerna i BIOS när problemet inte bara förekommer i normalt läge utan du behöver använda ett program, typ HWMonitor, för att kolla temperaturen i normalt läge.

Med HWMonitor i normalt läge så ligger CPU:n på 39 grader som mest och 35 när den gråa skärmen visar sig. Grafikkortet låg stabilt runt 37(+/- 1 grad) grader efter datorn varit på ett tag.

Kollade tempsen 3 gånger i princip samma resultat varje gång. Vet inte varför BIOS visade mycket högre tempraturer på CPU:n. Jag hör inte fläktarna gå vare sig upp eller ner när skärmen blir grå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka fram Start-menyn.

I den lilla sökrutan längst ner skriv in: msconfig

När programmet dyker upp i listan ovanför, klicka på det.

Ta fram fliken Autostart och ta bort bockarna framför alla rader.

Ta fram fliken Tjänster, välj Dölj Microsoft-tjänster och ta sen bort bockarna framför alla rader.

Spara och starta om datorn.

Hur blir det nu med grå skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka fram Start-menyn.

I den lilla sökrutan längst ner skriv in: msconfig

När programmet dyker upp i listan ovanför, klicka på det.

Ta fram fliken Autostart och ta bort bockarna framför alla rader.

Ta fram fliken Tjänster, välj Dölj Microsoft-tjänster och ta sen bort bockarna framför alla rader.

Spara och starta om datorn.

Hur blir det nu med grå skärm?

Funkade inte, precis som innan blir skärmarna grå efter nån minut. Provade även att göra detta ännu en gång med alla microsoft-tjänster avbockade men även då hände samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Ja det kan faktiskt vara grafikkortet som börjar ge upp?

Eftersom det gäller båda bildskärmarna och Windows troligen inte har med detta att göra och du har testat Cecilias förslag.

 

Du har kollat dina temperaturer, särskilt vid belastning, men även just när detta fenomen inträffar och du säger att ingen temp. vare sig från grafikkortet eller CPU nått för höga temperaturer.

 

Det får mig att misstänka grafikkortet eller möjligen att spänningsmatningen från nätaggregatet börjat krångla.

Kollade du även på spänningarna i HWmonitor programmet, ifall nåt onormalt visade sig?

 

Har du möjlighet att stoppa in ett annat grafikkort för att testa runt lite med?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men för att utesluta minnena som felkälla -eller om det är stök med dessa, kör en minnestest:

Se Guide - Minnestest

Mvh

 

Obs. Om du har överklockat system så börja med att återställa allt genom att i BIOS Setup köra Bios Default settings eller BIOS Optimized settings > Kontrollera BIOS BOOT ordning på dina diskar därefter > Save & Exit.

Detsamma gäller om du har överklockat ditt grafikkort via en programvara - återställ till Default settings (standard inställningar). Detta för att det möjligen kanske kan orsaka denna gråskärms-effekt på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja det kan faktiskt vara grafikkortet som börjar ge upp?

Eftersom det gäller båda bildskärmarna och Windows troligen inte har med detta att göra och du har testat Cecilias förslag.

 

Du har kollat dina temperaturer, särskilt vid belastning, men även just när detta fenomen inträffar och du säger att ingen temp. vare sig från grafikkortet eller CPU nått för höga temperaturer.

 

Det får mig att misstänka grafikkortet eller möjligen att spänningsmatningen från nätaggregatet börjat krångla.

Kollade du även på spänningarna i HWmonitor programmet, ifall nåt onormalt visade sig?

 

Har du möjlighet att stoppa in ett annat grafikkort för att testa runt lite med?

Mvh

 

Jag är inte alls med vad det gäller spänningar och sånt så jag bifogar (förhoppningsvis) en logg från HWMonitor (bara sekunder innan grå skärm) som du kanske kan utläsa något från. Nätagget är väl inte av topp kvalitet (se post #6) men det har ju rullat på bra i två år.

 

Värt att nämna är att jag har provat med bara en skärm också, funkar givetvis inte.

 

Visst har jag några grafikkort liggandes så det ska provas imorgon. Måste jag avinstallera drivrutinerna jag använder nu innan?

Skulle det visa sig vara några problem med grafikkortet så gäller garantin iaf. 

 

Men för att utesluta minnena som felkälla -eller om det är stök med dessa, kör en minnestest:

Se Guide - Minnestest

Jag har kört windows egna minnesdiagnostik utan några fel men jag ska göra detta också, återkommer med resultat imorgon.

HWMonitor.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte, precis som innan blir skärmarna grå efter nån minut. Provade även att göra detta ännu en gång med alla microsoft-tjänster avbockade men även då hände samma sak.

Skillnaden mellan när du gör så och felsäkert läge är drivrutinerna. Så problemet verkar uppstå när grafikkortet används fullt ut med de rätta drivrutinerna i stället för de förenklade som används i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Visst har jag några grafikkort liggandes så det ska provas imorgon. Måste jag avinstallera drivrutinerna jag använder nu innan?

Ja det är alltid bäst att först börja med att avinstallera grafikdrivrutinerna och dess kontrollprogram innan man byter grafikkort.

 

I ditt fall går du in i Kontrollpanelen > Program och avinstallerar allt med Catalyst > sedan stänger du av datorn helt > dra ur strömkontakten från vägguttaget > kopplar in dig med ett ESD-handledsband (se denna tråds inlägg #7) > byter grafikkort och var mycket noga med att detta sitter korrekt monterat i PCI-E kontakten på moderkortet, samt att anslutningskablarna från nätaggregatet verkligen sitter som det skall  > Starta upp datorn > installera det grafikkortets drivrutiner eller du kan faktisk nog nu bara köra Windows update så kanske det kommer att hitta en från grafikkortstillverkaren för just det grafikkortet - istället för Windows standard VGA grafikdrivrutin.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Skillnaden mellan när du gör så och felsäkert läge är drivrutinerna. Så problemet verkar uppstå när grafikkortet används fullt ut med de rätta drivrutinerna i stället för de förenklade som används i felsäkert läge.

Och det skulle kunna tyda på att grafikkortet börjat spöka - om det blir en skillnad där, men likaväl nätaggregatet....

Men där kunde jag inte se några konstigheter, men det säger inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Förresten testa med en äldre grafikdrivrutin också, eller har detta problem uppstått med samma grafikdrivrutiner du hade innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan när du gör så och felsäkert läge är drivrutinerna. Så problemet verkar uppstå när grafikkortet används fullt ut med de rätta drivrutinerna i stället för de förenklade som används i felsäkert läge.

För någon dag sen dök en liten ruta upp med meddelandet att nya drivrutiner finns till grafikkortet (efter problemet uppstod). Jag har försökt installera dessa men det går inte i felsäkert läge och i normalt läge blir det omöjligt p.g.a. tidsbristen.

 

Förresten testa med en äldre grafikdrivrutin också, eller har detta problem uppstått med samma grafikdrivrutiner du hade innan?

Då stöter jag väl på samma problem som ovan? Eller finns det något sätt att installera drivrutinerna i felsäkert läge?

Måste ha kört på nuvarande drivrutin minst två månader(har inget minne av någon uppdatering på senare tid), jag uppdaterar alltid när Raptr meddelar om en ny version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Raptr bör du avinstallera i Kontrollpanelen > Program.

Ett 3:e parts program som följer med AMD Catalyst installation vilket kan avbockas i.o.m. man väljer anpassad installation.

 

Det är inget som hjälper tlll, det är mer till förtret enligt egen erfarenhet.

Det där med "Optimize your gaming experience." genom att man skall konfigurera sina spel och dessutom ladda upp sina privata inställningar till molnet för alla att se -är bara dynga. :thumbsdown:

 

Du kan heller inte installera drivrutinerna i felsäkert läge, att köra datorn i felsäkert läge är ju för att se om det blev någon skillnad med dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan heller inte installera drivrutinerna i felsäkert läge, att köra datorn i felsäkert läge är ju för att se om det blev någon skillnad med dessa.

Det är ju här problemet ligger, datorn funkar endast i felsäkert läge (2-3 min. i normalt läge räcker inte för installation av drivrutiner), då kan jag inte installera andra drivrutiner, utan drivrutiner blir det ju inte någon skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja då kanske det är som jag säger i inlägg #10 ovan, men kör också minnestesten jag föreslagit.

Drivrutiner finns det alltid, dvs. Windows egna VGA.drivrutin i det här fallet, annars skulle du inte ens ha en bild på datorn i dom 2-3 minuterna.

Mvh

 

Ps. Att en drivrutin inte fungerar kan också ha att göra med hårdvaran, fast vi vet ju inte var problemet ligger.

Därför vore det bra att försöka isolera ut dom tänkbara felkällorna, och det har du redan till viss del gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

På SSD:n har jag i princip bara windows och några få lätta program. Inga säkerhetskopior där inte.

Men det är ju Windows som gör säkerhetskopiorna. På egen hand. Inte du. Och jag tippar att Windows gör dom på samma hårddisk som windows ligger på.

Bra förresten att du har den äldre typen av V300 SSD. Grattis !

Hur mycket ledigt utrymme är det på din V300???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver detta från normalt läge! :)
 

(Strunta i att läsa detta först, läs EDIT)
Ok, jag ska berätta vad som hänt de senaste 45 minutrarna.
Igår vart det varken grafikkortsbyte eller minnestest p.g.a. IKEA resa (startade inte ens datorn igår). Så idag när jag startar datorn så... funkar den? Den har nu stått 46 minuter (lite mer när det här postas) utan att ha något konstigt för sig. Givetvis så är den inte identisk med hur det brukar vara (när den funkar som den ska). Jag använder endast en skärm, inga USB enheter förutom mus/tangentbord, inga autostart objekt och endast Microsofts/Windows tjänster igång men så har det varit även de andra uppstarterna. Har inte hunnit pilla alls med grafikdrivrutinerna, så det är inte det. Jag kan inte påstå att jag har gjort något annat innan som kan ha orsakat detta, fick väl lite panik och började göra backup på det viktigaste till en extern HDD i fredags men inget mer. Jag har inte hunnit göra något krävande än, så den är ju inte precis hårdtestad.
 
EDIT: Kan bekräfta att skärmen blir grå så fort grafikkortet belastas (inklusive körs med två skärmar). Grafikkortet verkar vara klockat till 300/150 MHz (gpu/minne). Går inte att ändra varken med MSI gaming app eller MSI Afterburner. Vad är fel? Är det något som ska åtgärdas på garantin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett samtal med Inet åker grafikkortet in på garantiservice. Tack så hemskt mycket för alla svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...