Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formel i pivottabell


Mrnolen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en sida med projekt som ligger på massa rader. Varje projekt tar upp 4 rader (Omsättning, Kostnad, Resultat, TG%)

 

Kolumnvis har jag olika avstämningspunkter, månadsavstämning och prognostillfällen blandat omvartannat.

 

De 4 första kolumnerna talar dock om ansvarig, proj nummer, projnamn och rubriker för (Omsättning, Kostnad, Resultat, TG%)

 

Jag kan nu göra en pivottabell som kan ta ut omsättning, kostnad för ett visst avstämningstillfälle, per ansvarig, t.ex. Men problemet blir att TG% även det summeras.

 

Radetiketter Summa av Slutkostnp P15-2
Oms 188 371,00    
Kostn 179 034,55    
Res 9 336,45    
TG% 518,18%
Totalsumma 376747,1818

Jag vill att TG% skall räknas ut från Res/Oms i det aktuella urvalet. Jag förstår inte riktigt logiken i beräknat fält om det är det jag skall använda.

 

Gör detta göra, eller är strukturen på indatan inte tillräckligt bra? (den har jag ärvt).

 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, du får nog räkna med formler utanför din Pivot tror jag. I en pivot tror jag inte det går att få till det du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tanken är väl att dokumentet bara uppdateras i "månadens" kolumn vid månadsavstämningar och prognoser. Det är ju bara för att rapportera ekonomin det egentligen används.

 

Jag är dock lite emot att ha dokument för att ekonomerna skall få sina siffror. Jag vill ha en nytta av dem, vilket jag skulle kunna få om jag gjorde om det lite. Det finns ju mycket bra data i ett sådant dokument som skulle gå att använda. 

 

Jag skulle egentligen vilja kunna ta ut massa saker:

  • Projekt med negativ trend
  • Vilken PC som har bäst snitt TG%
  • Vilken PC som lämnar mest i rena pengar
  • Med mera. 

Finns det något man skulle gjort med strukturen för att få bättre möjligheter med en pivottabell enligt ditt tycke? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tar en titt imorgon. Frågan är om man ska lösa det med Pivot eller med formler. Eller kombination kanske.

 

Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slit inte ihjäl dig Monshi. Jag tror det kanske är bäst att inte lägga för stor vikt till detta dokumentet. Jag kan ändå inte tillförlitligt få ut årets omsättning (projekten löper ibland över åren) vilket gör att omsättning per PC eller totalt blir missvisande ändå. Uttag 2014, 2015 har inte använts så att de data är tillförlitliga.

 

Jag tackar för att du tog dig tid att titta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Ingen fara. Det du vill få löst går att lösa via formler.

Och om tabellen ställs upp annorlunda kanske direkt i Pivot...

Men men pinga, dvs svara, i denna tråd om du vill att jag ska ta en titt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...