Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad påverkar Wifi?


cmfe

Rekommendera Poster

Dragit in fiber med Bredbandsbolage, 100 Mbit. Med kabel når vi 96 Mbit. Men trådlöst kommer vi upp i max 30 och det laggar jättemycket. Hade ADSL tidigare med 16 Mbit på trådlöst och då laggade det knappt.

 

Nu undrar jag, vad påverkar här. Vi har samma nätverkskort i datorerna men en enklare router med fibern ser det ut som - standard från Bredbandsbolaget Tecnicolour eller något sådant. Med ADSL hade vi en TP Link TD-W8970. Påverkar routern hastighet, stabilitet etc eller är det nätverkskor och placering bara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka avstånd har ni till routern, 1-3 m och 10-20 m till routern kan göra väldig skillnad?

 

Väggar i huset gör stor skillnad, stenväggar är mycket sämre än gipsväggar.

 

Inställning på router kan göra skillnad, då menar jag vilka kanaler man använder för Wifi.

 

Placering högt upp och i mitten av huset är bäst.

 

Det är även stor skillnad på olika modeller av router.

 

Det bästa är att köra allt trådat. Då spelar inte modell på router så stor roll men kablar kan vara besvärligt att dra.

 

Brygga befintlig router så att ni i princip bara använder denna som modem och köp en bra modell på router. Hör med BBB hur man gör. Telia fjärrbryggar vissa router-modeller så att man inte behöver ändra inställningar själv.

 

Jag har själv en gammal router som är ganska kass. Märker väldigt stor skillnad när jag kommer upp i avstånd över 12 m från routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är allt annat i huset lika? Routern som sänder Wifi har ändrats, har den även flyttats?

 

Har du en android (eller iphone) ladda hem exempelvis wifianalyzer och vandra runt och se hur signalen varierar i styrka, se om det finns andra signaler som stör (grannen exempelvis).

 

Du kan med säkert koppla in din gamla router, din gamla Wifi på ditt nuvarande bredband om du vill.. Det kan skilja i hur bra olika routrars wifi sprids i hus, hur stark signal, hur bra antenner de har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...